IKKE LAVE: Her lader en Renault Zoe for noen øre kilowatten. Men generelt er ladeprisene i Oslo ikke lave, mener kommunen.

Oslo kommune tjener penger på lading:

– Nei, ladeprisene våre er ikke lave!

Oslo kommune er ikke enig i at elbillading er billig. – Prisene er til dels dobbelt så høye som å lade hjemme, sier Arve Rosland i bymiljøetaten.

Publisert

Er du smart, bevisst og har riktig type elbil, kan du lade for ned mot 22 øre kilowatten på flere av ladestolpene i Oslo.

Men må du lade på en av de trege ladestolpene blir ladeprisen straks høye – og slett ikke billig, mener Oslo kommune.

– Tesla billigere

– Mange av Oslos husholdninger vil nok ikke oppfatte ladeprisene som for lave. Prisen for lading på de kommunale ladeplassene er høyere, og til dels dobbelt så høy, som å lade hjemme, skriver pressevakt Arve Rosland i en epost til Motor.

Oslo har ca. 1300 ladestolper med bare 3,6 kilowatt effekt, som ble bygget i årene før 2019. Der blir ladeprisen opp mot 2,8 kr/kwt.

Kommunen påpeker at det er dobbelt så høyt som hjemmelading, og mer enn eksempelvis Tesla tar på sine lynladere.

Tjener penger

Oslo har også 2300 ladestolper med en effekt på 7,2 kilowatt. Selv om mange av de nyere og dyrere elbilene kan lade med denne hastigheten, påpeker kommunen at flere eldre elbiler og ladbare hybrider bare kan lade med en effekt på opp til 3,6 kilowatt.

Ladeprisene er såpass høye at Oslo kommune tjener penger på at elbileierne lader på de kommunale stolpene.

– Prisene elbilistene betaler for kommunal lading dekker i dag alle driftskostnader som strøm og vedlikehold, og bidrar samtidig til inntekter som dekker alle investeringskostnader på sikt, skriver Arve Rosland.