Rød stasjonsvogn.
KLASSIKER: Skoda Octavia selges bare som stasjonsvogn i Norge – og den selger bra, tatt i betraktning at den bare finnes med tradisjonelle forbrenningsmotorer. Ladbar hybrid kommer først i 2020.
Vi tester Skoda Octavia:

Veteran i toppform

Skoda Octavia har vært mange familiers favoritt i en årrekke. Det er egentlig bare elektrisiteten som kan true den posisjonen.

Del denne artikkelen
77 Poeng

Octavia kommer riktignok som ladbar hybrid i 2020.

Men det er mange familiebiler som er på banen med tilsvarende teknologi innen den tid. Dessuten dukker det opp et par elbiler i løpet av året som kanskje kan tiltrekke seg en og annen Octavia-kunde.

Skjønt, det siste er ganske spekulativt.

Det er nemlig dieselutgaven av Octavia med 150 hester, automat, firehjulstrekk og hengerfeste, som har forsvart de en gang så populære dieselstasjonsvognenes posisjon på salgsstatistikken.

Les også: Her finner du alle Motors biltester

Frontlyktene til en gråblå Skoda.NYTT ANSIKT: I 2017 fikk Octavia en facelift som gjorde fronten mer særpreget. Resten av bilen er utseendemessig ganske anonym.

Dieselvinner

Octavia ble faktisk Norges 11. solgte modell i 2018, og den mest solgte dieselbilen. Av 3132 solgte biler, var 2144 av dem med diesel. Av dem igjen, var bare 26 stykker uten firehjulsdrift.

I øyeblikket – og heller ikke i uoverskuelig framtid – finnes det relevante utslippsfrie alternativer.

I denne testen har vi konsentrert oss om Octavia med bensinmotor. Mye for å sammenlikne den med en fersk stasjonsvogn med en historisk solid posisjon i markedet:

Ford Focus, som kom i 2018. Octavia kom i dagens form i 2013, med en facelift i 2017. Ganske gammelt mot veldig ungt, med andre ord.

Les også: Skoda Karoq i test – fargeløs og fornuftig

Modell på tampen

Octavia er naturligvis på tampen av livsløpet. Det gjør dagens modell litt mindre attraktiv. Men de fleste biler er på sitt beste når de går ut av produksjon, i hvert fall teknisk.

Eventuelle typiske modellfeil er luket vekk, og det er gjort kontinuerlige justeringer gjennom livsløpet – ikke minst på sikkerhetsfronten.

Vi har utfordret de to folkelige stasjonsvognene med hovedfokus på tre av de viktigste faktorene i denne klassen: Pris, plass og komfort.

Med sammenliknbart utstyr og motorvalg er Octavia noe rimeligere å kjøpe enn Focus. Mye av prisforskjellen ligger i girkassa.

Ford tar for eksempel 34.000 kroner ekstra for sin nye åttetrinns automatkasse av dobbeltkløtsjtype, mens Skoda bare tar 17.000 for sin sjutrinns automat av tilsvarende type. Begge fungerer ypperlig – og anbefales.

Les også: Skoda Superb i test – for deg som vil ha god plass

Dashboard.LOGISK: Skodas interiør og instrumentering er like intuitivt som det er kjedelig. Men kvalitetsfølelsen er god.

Utfordres av Kia

Focus skal ha service hver 20.000 kilometer eller en gang i året, avhengig av hva som inntreffer først. Octavias serviceintervaller styres i større grad av bilen selv, men servicekostnadene er noe høyere på Octavia.

Dette er to av klassens største stasjonsvogner, først og fremst utfordret av Kia Ceed. Octavia selges utelukkende som stasjonsvogn i Norge, mens stasjonsvognen av Focus naturligvis kommer til å utgjøre det meste av salget.

Med andre ord, særdeles viktige biler for de to produsentene.

Bagasjevolumet er nærmest identisk som femsetere. Men skal det lastes maksimalt opp til tak og vegger – som er en sjelden øvelse vi ikke legger så mye vekt på her – så går det litt mer gods inn i Skodas mer kasseformede fasong enn i Focus.

Les også: Skoda Kodiaq i test – en bil for store anledninger

En høyere divisjon

Octavia er klassens mest stillegående bil – og i en høyere divisjon enn samtlige kandidater vi hadde med i kombiutgave i sommerens stortest i Motor, inkludert Focus. De øvrige var Kia Ceed, Audi A3, Opel Astra og Mercedes A-klasse. Focus har merkbart mer hjulstøy.

Fjæringskomforten i Octavia er også hakket mer behagelig enn den litt stive ST-versjonen av Focus vi har testet, og som det trolig blir solgt mest av. Men begge er typisk tyske og stramme i oppsettet.

Octavias oversiktlige karosseri gir et lysere og triveligere innemiljø. Også kvalitetsfølelsen er vesentlig høyere enn i Focus.

Vender vi tilbake til kjerneverdiene i denne klassen – pris, plass og komfort – så er det liten tvil om at Octavia er det beste kjøpet i øyeblikket.

Men skal du ha et mer spenstig design og hakket hvassere kjøreegenskaper, så tar Focus innpå i totalsummen.

Les også: Slik er bilprodusentenes elektriske planer

Skoda Octavia stv

Lengde/bredde/høyde 467/181/147 cm
Hengervekt 1500 kg
Sikkerhet 5 stjerner i 2013 (på en skala fra en til fem, testet av Euro NCAP, du kan lese detaljert om testene på www.euroncap.com. I en test hos Euro NCAP «kolliderer» bilene med et kjøretøy tilsvarende egen vekt/størrelse)
Sikkerhet voksne 93 prosent (testet av Euro NCAP, prosent på skala opp til 100)
Sikkerhet barn 86 prosent (testet av Euro NCAP, prosent på skala opp til 100)
Opplyst forbruk (l/mil) 0,52 (NEDC)
CO2 (g/kg) 119
NOx (mg/km) 31,3
Akselerasjon (0-100) 8,2 sekunder
Bagasjerom (liter) 610 (femseter)/1740 (toseter)
Bakkeklaring 14 cm
Beregning av annenhåndsverdi Beregnet av Leaseplan, som er merkeuavhengig og vurderer alle nye modeller. De gir score fra 1 til 10, hvor der 10 er best, i forhold til klassen og markedet. I denne testen har man estimert markedsverdien etter tre år/45 000 km.
77 Poeng

Skoda Octavia stv

Pris: Kr. 341.500 (inkl. reg), utstyrsnivå «Style»
Vi testet: Motor/girkasse: 1,5 bensin, 150 hk. 7-trinns automat

Miljø og forbruk 7/10

7

Motors testforbruk med denne motoren og girkassa er 0,65. Ørlite under Focus med 25 hester færre. Co2-utslipp på 119 er bra i en fossil verden, men likevel ganske utrangert.

Pris 9/10

9

En velutstyrt Octavia med 150 hk. og automat er i øyeblikket nesten 16.000 kroner rimeligere enn for eksempel en tilsvarende Ford Focus med 125 hk. Mest bil for pengene i denne klassen.

Driftskostnader 7/10

7

Serviceintervallene styres av bilen selv, fornuftig bruk kan redusere utgiftene. Noe høyere servicekostnader på Octavia enn på et par av konkurrentene.

Annenhåndsverdi 6/10

6

Octavia er en populær bruktbil, men primært med diesel og 4x4. Åpne spørsmål rundt øvrige fossile drivlinjer, men like fullt et av de tryggere valgene i et usikkert marked.

Praktisk 9/10

9

Eneren i klassen. Kvadratisk og lettlastet bagasjerom som femseter, og karosseriformen gjør den enda mer overlegen med baksetene nedfelt. Gjennomført bruksvennlig.

Sikkerhet 8/10

8

Fem av fem stjerner av EuroNCAP i 2013, men da var det lavere krav til blant annet førerassistansesystemer. Betydelig oppgradert. Meget sikker bil.

Design 6/10

6

Fronten er elegant og litt eksklusiv, resten av karosseriet er et gjesp. Interiøret har tradisjonelle linjer som tåler utviklingen, men svært lite spennende.

Utstyr 9/10

9

Mye er standard i «Style»-utgaven, men som med tyske biler flest (ja, Skoda er en VW), er det et hav av tilleggsmuligheter. Mange legger på utstyr til rundt 60.000, og totalpris 400.000.

Komfort 8/10

8

Lavest støynivå i klassen, selv med sporty 18-toms dekk. Bedre enn både større og dyrere biler. Relativt kantete karosseri gir bra oversikt. Gode seter.

Kjøreegenskaper 8/10

8

Trygg og forutsigbar til langt utenfor fornuftens grenser. Under svært aktiv kjøring er for eksempel Ford Focus litt skarpere, men det er ikke utslagsgivende i vår vurdering.

Konkurrenter