LINJELEKKER: Kia har fått dreisen på designet med sine nye modeller. Sportage kom med dette ansiktet i 2015, og har nettopp fått en bitteliten facelift. Foto: Øivind A. Monn-Iversen

Test: Kia Sportage (diesel)

Dyrere enn premium-merkene

Kia lager stadig flere attraktive biler, men er fullstendig ute å kjøre prismessig. Du betaler mer for en Kia Sportage enn for velutstyrte og sterkere SUV-er fra BMW, Audi og Mercedes.

Publisert Sist oppdatert

Bilen Motor har testet – en Sportage «GT line» med 136 hester diesel, automat og firehjulsdrift – koster 542.400 kroner før frakt og omkostninger. Her er et par øvrige eksempler fra prislistene:

Kia Sportage 2019

65 poeng

Pris fra: 368.400 (115 hk. diesel/manuell, forhjulsdrift «Active») Drivlinje: 1,6 liter diesel, 136 hk., 320 Nm., firehjulsdrift, sjutrinns dobbeltkløtsjautomat. Toppfart: 180 km/t. Rekkevidde eller forbruk: 0,49 l/mil (blandet kjøring). 0-100 km/t: 12 sek (fabrikktall). Bilens vekt/maks nyttelast: 1623/400 kg. Dekkdimensjon: 245/45R19. Bagasjerom liter/hengervekt: 439/1600 kg. Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 450/186/165/17 cm.

Komfort 7/10

Motorstøyen er særdeles godt dempet. De store 19-toms dekkene gir litt sporingstendenser på slitt asfalt, men støynivået holdes brukbart nede – frekvensene er aldri ubehagelige. Fin avstemt fjæring, gode seter og enkel betjening. Svært behagelig automat ved normal kjøring.

Design 7/10

Sporty og lekkert utseende, i stil med de øvrige siste generasjons Kia. Men kanskje litt for mange stylingelementer i den ellers så stilrene fronten, noe som ofte er konsekvensen av facelifts. Innvendig er alt harmonisk og bruksvennlig, men ikke spesielt spennende å se på.

Kjøreegenskaper 6/10

136 hester er ikke mye i en såpass tung bil, men disse små og dreiemomentsterke motorene imponerer likevel. Med et par personer i bilen har du alltid et ok kraftoverskudd. Dobbeltkløtsjautomaten kunne vært mer spontan ved litt tøffere gasspådrag. Presis og forutsigbar ved litt aktiv kjøring.

Miljø og forbruk 7/10

Kia har konstruert en moderne dieselmotor med en liten batteripakke (såkalt mildhybrid) som skal senke forbruk og utslipp. Det gir Co2-utlipp på 129 gram/km. og et oppgitt forbruk på 0,49 liter/mil. Fine tall til diesel å være, selv om vårt forbruk i testperioden lå en del høyere (0,59).

Utstyr 9/10

Stort utvalg – og mye er standard, i god Kia-ånd. Du får varme i rattet og ryggekamera allerede fra den laveste av tre utstyrsgrader. På neste trinn får du blant annet filskiftvarsler, tretthetsassistent og fjernlysassistent. På høyeste nivå har du det meste, blant annet ventilerte skinnseter og elektrisk bakluke.

Praktisk 6/10

Bagasjevolumet på 439 liter er mindre enn de fleste konkurrentene og føles snaut i en såpass stor SUV. Mangler også skiluke. Bakseteryggen kan justeres, det gir litt ekstra plass i høyden. Ellers har den alle de de gode SUV-egenskapene man fort ikke vil være foruten: Enkel ut og innstigning, høy sitteposisjon, bra overblikk og kompakte utvendige mål.

Pris 2/10

Høy engangsavgift gir priser helt i øvre sjikt av klassen av kompakt-SUV-er – over større og sterkere konkurrenter som for eksempel VW Tiguan, og Mazda CX-5 med diesel, og Mitsubishi Outlander og Toyota RAV4 med bensin. Det kler en produsent som Kia svært dårlig.

Driftskostnader 8/10

Serviceintervall på 2 år eller 30.000 km., avhengig av hva som inntreffer først. Ingen grunn til å forvente uforutsette kostnader. I kombinasjon med sju års garanti/150.000 km. blir dette et trygt, forutsigbart og relativt rimelig eierskap.

Sikkerhet 8/10

Testet av EuroNCAP i 2015, med fem stjerner og solid totalscore. Bra beskyttelse av både voksne og barn – mindre snill mot fotgjengere, som de fleste butte SUV-er. Toppmodellen har det meste av sikkerhetsutstyr standard, som blindsonevarsler, filskifteassistent og varsel om kryssende trafikk ved rygging.

Annenhåndsverdi 5/10

Biladministrasjonsselskapet Leaseplan forventer et prisfall på 70-80.000 kroner i året de tre første årene. Det er 15-20.000 mer enn de mest populære konkurrentene, som primært Toyota Rav4. En velutstyrt diesel-SUV er fortsatt etterspurt på bruktmarkedet.

  • Audi Q3 Sportback «S-line» med 150 hester diesel, automat og firehjulsdrift: 532.500 kroner.
  • BMW X1 XDrive 20d med 190 hester diesel, automat og firehjulsdrift: 510.600 kroner.
  • Mercedes GLA med 156 hester bensin (leveres ikke med diesel), automat og firehjulsdrift: 471.455 kroner.
  • Volvo XC40 «Inscription» med 150 hester diesel, automat og firehjulsdrift: 540.000 kroner.

Med all respekt for Kias nyere modeller, her har vi allerede nevnt fire mer fristende alternativer.

Tradisjonelt

Men kanskje mer relevant hvis vi tenker tradisjonelle oppfatninger rundt prestisje og prisklasser:

Norges mest kjøpte SUV uten ledning – Toyota RAV4 – koster 527.100 kroner i sin mest eksklusive utstyrsversjon.

Og da kommer naturligvis Sportage også svært dårlig ut prismessig sammenliknet med for eksempel VW Tiguan, Mitsubishi Outlander og Mazda CX-5. For ikke å snakke om den teknisk sett nærmest identiske Hyundai Tucson. Den koster 488.000 kroner i toppversjonen. 

Vanskelig å forstå

Det er ikke så enkelt å forstå seg på Kia nå mot slutten av 2019. Tusenvis av norske kunder venter på sine elektriske modeller, primært e-niro, men også mange e-soul. Kanskje må de vente i nærmere to år.

Både Sverige og Spania har fått tydelige føringer fra øverste hold om at lavutslippsbilene ikke skal pumpes ut på markedet før de nye utslippsreglene innenfor EU trer i kraft 1. januar. Inntil da skal det selges flest mulig av de mer inntektsbringende fossilbilene – ikke minst diesel-SUV-er som Sportage.

Ifølge Kia i Norge har ikke disse føringene nådd det norske systemet. Begrunnelsen fra norsk hold er dårlig batteritilgang og økt etterspørsel i øvrige land som også er i ferd med å innføre insentiver rundt utslippsfrie biler. 

Trygghet på koreansk

Hvis vi glemmer prisen et øyeblikk, så sitter vi igjen med en bil med mange kvaliteter. Ikke minst tryggheten i form av markedets beste garanti (7 år/150.000 km.) og forutsigbare og relativt lave servicekostnader.

Det kompakte formatet med den høye sittestillingen, de gode setene og det oversiktlige instrumentpanelet, gir høy grad av velvære.

Alt virker gjennomført og solid, kvalitetsfølelsen er like bra som vi er blitt vant til fra Kia.

Både design og betjeningsløsninger til infotainment, lys og varme, er mer eller mindre identiske gjennom hele modellporteføljen. Ikke spennende, men logisk og effektivt.

Jobber i det stille

Motoren er en nyutviklet 1,6 liter diesel i kombinasjon med en liten elmotor som hjelper til når forbrenningsmotoren kan kobles ut, for eksempel når det bremses eller man slipper opp gassen. Dermed senkes forbruket og utslippet noen prosent.  

Som sjåfør merker man ingenting til hvordan dette såkalte mildhybridsystemet jobber. Men man merker godt hvordan motoren jobber i kombinasjon med dobbeltkløtsjautomaten med sju trinn. Og det gjør den meget bra. Og særdeles stille til diesel å være.

Med en effektiv girkasse kan en moderne og momentsterk dieselmotor på 136 hester føles fullt tilstrekkelig selv i en bil som veier over 1600 kilo. I normale hastighetsområder har du alltid en liten kraftreserve – bortsett fra når bilen er full av last.

Dessverre merker man litt til den nye plasskrevende teknologien når bagasjerommet skal fylles opp. Volumet er nå på 439 liter. Det er 40 liter mindre enn tidligere – og betraktelig mindre enn konkurrentene.

Litt mindre Kia XCeed har ennå ikke kommet på det norske markedet, men framstår som et bedre kjøp enn Sportage på alle vis, med mindre firehjulsdrift er et krav. Og med mindre også den nye modellen prises vekk fra alle potensielle kunder.

TRADISJONELT: Interiøret er nesten identisk i alle modeller fra Kia. Løsningene er logiske og lettbetjente, men utseendet er ikke så spennende.
MINDRE: Bagasjerommet er nå på 439 liter, det er litt snaut. Bakseteryggen kan justeres noen centimeter, men skiluke mangler.