BMW 225XE Active Tourer
GOD NUMMER TO: Active Tourer med 136 hesters bensinmotor og forhjulstrekk fikk andreplassen i Motors store vinterbiltest i 2015. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Førerplassen i BMW 225 XE Active Tourer
NESTEN PRAKTISK: Bilen får et minus for den lave plasseringen av betjeningspanelet for varme og ventilasjon, som gjør at man må ta blikket fra veien for lenge. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
BMW 225XE Active Tourer

BMW på en ny måte

Høy sitteposisjon og praktisk innredning gjør at Active Tourer er skreddersydd for godt voksne. Med firehjulstrekk inkludert i prisen er dette et godt kjøp!

Del denne artikkelen
74 Poeng

Denne ladbare hybrid-utgaven er BMWs første modell bygget for forhjulstrekk. Det fungerer godt, mener Motors testlag.

Det er fortsatt mye BMW-følelse igjen bak rattet, med presis styring og stabilt understell.

Firehjulstrekk gir god framkommelighet og stabilt grep på dårlige vinterveier.

 

interiør ved førerplassen i BMW 225XE Active TourerNESTEN PRAKTISK: Bilen får et minus for den lave plasseringen av betjeningspanelet for varme og ventilasjon, som gjør at man må ta blikket fra veien for lenge.

Active Tourer plug-in hybrid passer godt til de som kjører mye småkjøring, og vil være miljøvennlige.

Så innfrir den på batterikapasitet?

BMW oppgir 31 kilometer på strøm og et blandet forbruk på 0,20 liter på mila. I -6 grader klarte vi 17 kilometer på strøm før batteriet var tomt. Det er halvparten av oppgitt kapasitet.

Detalj fra dashbord på BMW 225 XE Active Tourer

Over en strekning på 36 kilometer brukte bilen 0,35 liter på mila, så heller ikke her holder bilen det BMW lover. Men årstiden vi testet tatt i betraktning, vil du nok kjøre en god del lenger på strøm på sommerføre.

Det er på komfort og kjøreegenskaper bilen skårer høyest. Både setene og instrumenteringen er den samme gode som BMW er kjent for.

xe-utgaven leveres med automatgir som standard – det er et pluss.

Detalj av lykt på BMW 225 XE Active Tourer

Det store bagasjerommet på hele 400 liter gjør BMW Active Tourer like godt egnet til småbarnsfamilier som trenger god plass og har mye småkjøring til skole og barnehage, som til godt voksne som vil lett inn og ut av bilen og ha god oversikt. 

BMW 225XE Active Tourer

Pris: Fra kr. 374.400, pluss frakt og levering
Lengde/bredde/høyde: 434/180/156 cm
Vekt: 1660/445 (i kg, inkl fører/nyttelast)
Hengervekt: Kan ikke trekke henger
Sikkerhet: 5 stjerner (på en skala fra en til fem, testet av Euro NCAP, du kan lese detaljert om testene på www.euroncap.com. I en test hos Euro NCAP «kolliderer» bilene med et kjøretøy tilsvarende egen vekt/størrelse)
Sikkerhet voksne: 84 poeng (testet av Euro NCAP, poeng på skala opp til 100)
Sikkerhet barn: 85 poeng (testet av Euro NCAP, poeng på skala opp til 100)
Opplyst forbruk (liter/mil): 0,20 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
Vårt målte forbruk (l/mil): 0,35 (forbruk på blanding av landevei og småkjøring over en strekning på 36 kilometer, start med fulladet batteri)
Opplyst rekkevidde: 41 km (opplyst av fabrikken)
Vår målte rekkevidde: 17 km (rekkevidde på strøm under samme kjøreforhold, målt i – 6 grader)
CO2 (g/kg): 46 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
NOx (mg/km): 3,4 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
Støy (80 km/t): 66,7 dBA (målt i hodehøyde i kupeen i 80 km/t på tørr asfalt)
Støy (akselerasjon): 69,0 dBA (målt ved 60 km/t under full akselerasjon med automatgir)
Akselerasjon (0-100): 8,3 sekunder (målt med to personer i bilen)
Akselerasjon (50-80): 2,6 sekunder (målt fra 50–80 på 3.-gir med to personer i bilen)
Bremselengde (80-0): 33,5 meter (målt fra 80–0 km/t, på tørr asfalt med to personer i bilen og full ABS-brems)
Speedometer (misvisning i 80): 76,0 km/t (virkelig hastighet når speedometeret viser 80 km/t)
Takhøyde foran/bak: 103/93 cm (målt av Motor)
Beinplass bak: 72 cm (målt av Motor)
Bredde bak: 136 cm (målt av Motor)
Bagasjerom (liter): 400 (oppgitte fabrikktall)
Bagasjerom (maks lengde): 81/161 cm (målt fram til baksete-/forseteryggen)
Bakkeklaring: 15,5 cm (målt av Motor)
Beregning av annenhåndsverdi: Beregnet av Autolease, som er merkeuavhengig og vurderer alle nye modeller. De gir score fra én til seks, hvor seks er best, i forhold til klassen og markedet. I denne testen har man estimert markedsverdien etter fire år og 60 000 km
74 Poeng

BMW 225XE Active Tourer

Pris: Kr. 374.400, pluss frakt og levering
Vi testet: BMW 225XE Active Tourer. Tresylindret twin-turbo bensinmotor 136 hk/100kW v. 4400 omdr. Elmotor 88 hk/65kW. Totalt: 224 hK/165 kW. Toppfart: 202 km/t.

Miljø 7/10

7

Rekkevidde: 17 km. mot oppgitt 41. Forbruk: 0,35 l/mil. mot oppgitt 0,20. CO2-utslipp: 46 gram. NOx per km: 3,4 milligram. Godt innenfor EU-kravene og langt under dieselbiler.

Pris 8/10

8

Det ladbare hybriddrivverket gir en god avgiftsrabatt og gunstig nybilpris. Denne utgaven er nesten kr. 200.000 billigere enn tilsvarende bensinutgave. Pluss for at automatgir og firehjulstrekk er inkludert i prisen.

Driftskostnader 6/10

6

Erfaringsmessig har BMW relativt høye delepriser og servicekostnader. Bilen har fem års/200.000 kilometers nybilgaranti. Hybriddrivverket gir lavere driftskostnader på drivstoff.

Annenhåndsverdi 8/10

8

Autolease beregner modellens markedsverdi etter 4 år til å utvikle seg over gjennomsnittet i markedet og likt som snittet klassen i bruktmarkedet. Et pluss for at bilen passer en større kundegruppe.

Praktisk 7/10

7

Store dører, høy sitteposisjon. Stort bagasjerom på 400 l. Høyt og fint for å laste inn- og ut. Bilen får et minus for den lave plasseringen av betjeningspanelet for varme og ventilasjon, som gjør at man må ta blikket fra veien for lenge.

Sikkerhet 9/10

9

Fem stjerner i EuroNCAP. 84/85 prosent for sikkerheten til voksne/barna i bilen. 60 prosent for påkjørsel av fotgjengere trekker litt ned.

Design 7/10

7

Testerne liker det nye og praktiske utvendige designen. Tradisjonell og fin BMW-design innvendig. Det trekkes for de store A-stolpene som dekker sikten i rundkjøringer og ved fotgjengerfelt.

Utstyr 5/10

5

Standard-utgaven har overraskende lite utstyr. Du må betale ekstra for bl.a. LED hovedlys, ryggekamera, fartsholder med avstandsradar, autobrems for fotgjengere, kollisjonsvarsler.

Komfort 8/10

8

Man sitter høyt og har god oversikt, det samme for barna i baksetet. I Motors vinterbiltest i 2015 var bilen best til å oppnå varme i kupeen. Minus for testens høyeste innvendig støy.

Kjøreegenskaper 9/10

9

Automatgir som standard bidrar til en lettkjørt og komfortabel kjørefølelse. Totalt 224 hester gir raske akselerasjoner. Firehjulstrekk gir god framkommelighet og stabilt veigrep på dårlige vinterveier.

Totalt: 74 av 100 poeng

Rune Korsvoll, Motors testlag: «Denne bilen er skreddersydd for godt voksne som ønsker en praktisk og miljøvennlig bil.»

Konkurrenter