Bil med fjell i bakgrunnen
LANGTURKONGE: Audi A6 Allroad trives best når den kan sette fart på lange etapper mot den norske fjellheimen. Da er komforten bortimot optimal. Foto: Øivind A. Monn-Iversen
Motor-test: Audi A6 Allroad

Én god grunn til ikke å kjøpe elbil

Det finnes noen gode grunner til ikke å kjøpe elbil. Her ser du en av dem. Med en A6 Allroad smiler du hele veien til hytta. Men neppe helt til banken.

Del denne artikkelen
73 Poeng

Tendensen er klar: Nordmenn vil ha elbiler. Fossilbilene taper på alle statistikker og trendbarometre.

Men som alltid: Bilkjøp er en svært individuell sak.

Og for mange er ikke en elbil et alternativ.

Og har du bestemt deg for en diesel, og har rundt millionen å bruke, så ruller nok en Audi A6 Allroad ganske kjapt inn i bevisstheten. Elegant, romslig, sterk, komfortabel, firehjulsdrevet, kvalitetspreget – og ikke uvesentlig: En sjelden gjest ved drivstoffpumpene.

Motor har hatt noen klassiske norgesturer med denne bilen. Ut av storbyen og til fjells mens årstiden allerede har mørklagt de siste timene av kontortiden og lukene i rushtrafikken har blitt tettet med ulik grad av høflighet.

En slush av salt og våt snø har pisket mot understellet, mens spylervæsken har tømt seg mot lykteglassene og slått som en brottsjø over panseret og inn i en saus av møkk på frontruten. Inne i den velisolerte kupeen har bare veimeldingene avbrutt lyden av noen behagelige ettermiddagstoner.

Bil foran hytte

Bil bakfraELEGANSE: Allroad har en sporty eleganse, uansett hvilken vinkel du ser den fra. Med lakkpakke (42.690 kroner) blir alle svarte paneler – som hjulbuelister – lakkert.

Smiler ved hver passering

I slike stunder er det to ting man tenker på: At man har det trygt og trivelig. Og hvor lang tid turen vil ta, inkludert ett – kanskje to – stopp for å etterfyller vindusspylertanken? 

Diesel er det mer enn nok av. Garantert helt fram - og trolig helt hjem igjen. Tankmåleren ligger som en urokkelig oljeboreplattform i høyre del av instrumentpanelet.

Rekkevidde. Ladekø. Romantisk prat om «en kaffe og kanskje litt shopping og man skal jo likevel ha en tissepause» mens man venter på at bilen lader opp til rundt 80 prosent. Glem det. Dieselbilsjåfører vil selv bestemme når de vil stoppe. Ikke bilen.

Kjører du diesel, så smiler du hver gang du passerer en ladestasjon. Og kjører du diesel, så vil gråten sette seg i halsen den dagen takstmannen kommer likblek mot deg og legger innbytteprisen på bordet.

En moderne diesel er nydelig å kjøre.

Ikke like bra å eie.

Og definitivt ikke å selge.

Dette kan også leses som et slags resymé av argumentene som kommer inn til Motor når vi skriver om elbiler. Og dieselbiler. Polene er de samme – og like aktive. Og det er enkelt å sympatisere med begge leire.

Les også: Her er alle Motors biltester

Det aller ypperste

Men i denne testen er vi altså mest preget av tilværelsen med noe av det ypperste Audi kan by norske bilkjøpere som vil ha diesel.

 Audi har innført en rekke nye tallkombinasjoner som skal indikere hvor mange krefter du har tilgjengelig i bilen din. Ganske omtrentlig og ikke spesielt oversiktlig. For A6 Allroads del dreier det seg om tallene 45, 50 og 55. 

Mer konkret: 45 har 231 hester og 500 Nm. 50 har 286 hester og 620 Nm. 55 har 349 hester og 700 Nm.

Motor har testet den mellomste versjonen, altså 50. Allerede fra billigste modell er firehjulsdrift og luftfjæring standard. Luftfjæringen gir deg motorveikrysserens lave bakkeklaring i høy fart på fin vei – og SUV-ens høye bakkeklaring når du skal på ubrøytet vei fram til hytta.

Men kalkulatoren må fort på lading når den skal jobbe seg fra startprisen på drøye 800.000 kroner og opp til drøye 1,2 millioner – som testbilen koster.

Audi tilbyr det meste av ekstrautstyr, men det koster. Vi hadde fint klart oss uten lakkpakken på over 40.000 kroner, som glatter over alt av svarte paneler og gjør utrykket mer diskret, men mindre tøft og særpreget, etter vår mening.

Førermiljø i bilMANGE SKJERMER: Interiøret preges av to store skjermer på midtkonsollen, som er elegante og lettbetjente – men også følsomme for fingeravtrykk.

Interiør i bilKOMFORT BAK: Separat varme- og ventilasjon og setevarme til baksetepassasjerene, gir økt komfort.

Diskret sekssylindret

20-toms dekk ser litt tøffere ut, støyer litt mer – men koster det samme som lakkpakken. Ikke nødvendig for oss.

Vi kunne fint også klart oss uten dynamisk styring (25.350 kroner) og sikkert også panoramasoltak (22.220 kroner), hvis vi absolutt måtte knipe på sluttsummen.

Motors testbil har den mellomste motoriseringen. Selv den mindre holder mer enn nok under norske forhold. Ikke minst fordi lyden av en diskret sekssylindret diesel aldri blir forstyrrende – selv ikke under ganske hardt press.

Bilen føles mer enn sterk nok i alle situasjoner. Og du har fem ulike kjøremodi som kan tilpasses dagsform og underlag.

Men den åttetrinns automatkassen – Tiptronic på Audi-språket – i kombinasjon med motorkarakteristikken, trekker inntrykket ned.

Ved litt urytmisk kjøring - kø, svingete landevei, filskifte osv – altså svært relevante forhold, er gassresponsen merkelig treg. Det kommer noen effekt-hull som man intuitivt vil tette ved å trykke ytterligere på gassen. Resultatet er at kreftene kommer ditto raskt og brutalt. Ubehagelig for både sjåfør og passasjerer, og en oppførsel som slett ikke kler en bil i denne prisklassen.

Trist, fordi det øvrige komfortnivået er klasseledende.

Baksete i bilBEINPLASS: Fire voksne sitter utmerket i en A6. For en eventuell femtemann blir det litt snaut.

Bagasjerom på bilROMSLIG: Bagasjerommet rommer det meste, med meget god lastedybde. Seteryggen er tredelt.

Kun diesel

Audi har gjort et par av sine modeller ladbare. Blant annet har SUV-en Q5 nylig kommet i en ny versjon, som Motor har testet med svært gode resultater. Men Allroad kommer kun med tre dieselmotorer med en ny mildhybridteknologi, der en generator henter energi og lagrer den i et litium-ion-batteri.

Teknologien har et par opplagte fordeler ved at den tar opp begrenset plass og sparer noen desiliter drivstoff, i følge Audi opptil 0,4 liter per 100 kilometer. 

I praktisk bruk kan du merke noen små bevegelser i gasspedalen som forteller deg når den opplagrede energien erstatter motoren i typiske gli-partier.

Men i det norske avgiftssystemet har dette liten effekt. Det norske avgiftssystemet har i det hele tatt lite til overs for en dieselbil som dette. For bare fire år siden var Audi A6 Norges 46. mest solgte bil. Et meget godt resultat for en bil i det øvre prissjiktet. For noen dager siden kom statistikken for hele 2019: 162 solgte biler gir en 109. plass.

Det hjelper lite at vi i Motor er fulle av ros så lenge bilen er full av diesel.

Bil bakfra

Tips fra NAF
Er det egentlig så lurt å kjøpe bil nå?

 

73 Poeng

Audi A6 Allroad

Pris: Kr. 1.227.560, eks frakt/levering (testbilen)
Vi testet: Pris på modellen fra: 813.000, eks frakt/levering. Leveres utelukkende med diesel (231, 286 og 350 hester) og priser fra 786.800 til 1.057.300. Firehjulsdrift (Quattro), automat og luftfjæring er standard på alle versjoner. Vi testet: Drivlinje: 3,0 liter, sekssylindret diesel, 286 hk., 620 Nm., firehjulsdrift, åttetrinns automat. Toppfart: 250 km/t. Forbruk (blandet kjøring, fabrikktall): 0,74 (WLTP). 0-100 km/t: 5,9 sek (fabrikktall). Bilens vekt/maks nyttelast: 1945/605 kg. Dekkdimensjon: 245/45R20. Bagasjerom liter/hengervekt: 565/2500 kg. Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 495/190/147/12-18,4 cm.

Miljø og forbruk 6/10

6

Forbruket i vår testperiode med mye landeveiskjøring, endte på 0,72. Co2-utslippet er oppgitt til 193 g/km. Bra tall for en stor dieselmotor, men selvsagt knusende underlegent en enda sterkere elmotor.

Pris 5/10

5

Startpris på 813.000. Vår testbil koster over 1,2 million. Rundt millionen er en relevant pris. Det koster mye ekstra å slippe all problematikk knyttet til rekkevidde og lading, men vi kan absolutt forstå investeringen for dem som har lange transportetapper gjennom en lang og mørk vinter.

Driftskostnader 6/10

6

Serviceintervall på 2 år eller 30.000 km., avhengig av hva som inntreffer først. En såkalt «premiumbil» har ditto kostnadsnivå. Allroad skal blant annet ha hovedservice hos Audi hvert fjerde år eller etter hver 60.000 kilometer. Dette kan komme på 15-20.000 kroner gangen.

Annenhåndsverdi 5/10

5

Biladministrasjonselskapet Leaseplan forventer et prisfall på 100-120.000 kroner per år de første tre årene. På testbilen, med ekstrautstyr for 400.000, blir verditapet ekstra høyt. En ferdig utstyrt kampanjemodell er nok det mest økonomiske. Denne vil finne veien også til nye eiere. Men totaløkonomien vil uansett ikke være hovedmotivet for nybilkjøperen.

Praktisk 8/10

8

Bagasjevolum på 565 liter, tredelt baksete og hengerkapasitet 2,5 tonn gir plass til masse bagasje og diverse hengere av den største sorten. Mange praktiske løsninger, men langt bagasjeromsgulv gir også møkkete lår. Skjermer og lakkerte overflater ser elegant ut, men trenger hyppig rengjøring.

Sikkerhet 9/10

9

Sedanmodellen av A6 ble testet i 2018, med høy totalscore og selvsagt fem av fem stjerner. Beskyttelsen av voksne og barn var på henholdsvis 93 og 85 prosent. Bilen har en rekke avanserte sikkerhets – og førerassistentsystemer, ikke minst er den adaptive cruisekontrollen svært god.

Design 9/10

9

Utmerket miks av sport og eleganse. De store 20-toms felgene gir ytterligere tyngde til et muskuløst ytre. Motor foretrekker svarte hjulbuelister framfor de lakkerte (som på testbilen), som samtidig sparer oss for en lakkpakke til 42.690 kroner. Instrumentpanelet preges av store, lettleste skjermer – men også av fingeravtrykk.

Utstyr 7/10

7

I kjent Audi-stil kan du få det meste – men til ganske stive priser. Og spesielt i løsvekt. Kampanjemodeller med norgestilpassede pakker anbefales. For eksempel en businessversjon til 960.000. Kanskje klarer du deg fint uten eksempelvis hellakkering, 20-toms felger (42.690 kroner) og dynamisk styring (25.350).

Komfort 8/10

8

Seter, lydnivå, fjæring, infotainment, varme/ventilasjon, ryggekamera og kraftoverskudd er av ypperste klasse. En ren 10-er her. Dessverre trekker kombinasjonen motor/girkasse ned. Gassresponsen er merkelig treg, med den ditto gammeldagse «ketsjup-effekten» vi husker fra turboens ungdom.

Kjøreegenskaper 10/10

10

286 hester, 620 newtonmeter, firehjulsdrift, manuell giring på rattet og luftfjæring som kan fininnstilles, er et strålende fundament. Balansen er utmerket og den store bilen trekker seg gjennom svingene med stor presisjon. Legg til lyden av en sekssylindret diesel, så har du etter vår mening optimal kjøreglede.

Konkurrenter