
Potensiell brannfare på tidlige modeller:
Mercedes-Benz EQC tilbakekalles for svakhet ved batteriet
2019-modeller av Mercedes EQC tilbakekalles. Problemet skyldes for svak rustbeskyttelse rundt batteripakken.
Tilbakekallingen gjelder bare tidlig produserte biler.
Den elektriske SUV-en Mercedes EQC 400 har ikke kunnet hevde seg i toppen av salgslistene her i landet så langt, men selger jevnt og trutt og det har vært rapportert lite problemer med bilen.
Likevel: Feil kan forekomme, noe tilbakekallingskampanjen viser. Den berører kun biler som er produsert fra 22. februar til 28. november det første produksjonsåret, 2019.
Problemets kjerne er en utilfredsstillende rustbehandling av selve batteripakkens ytre, noe som kan medføre at fukt trenger inn.
Les flere Mercedes-nyheter på Motor:
-
Elbil fra Mercedes på langtur:
Én prosent batteri igjen, sjekk rekkevidden ...
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Vi som snikfotografer riking-biler:
Rikfolks kjøretøy – en sightseeing i smug
-
Ny versjon av Mercedes EQB:
Billigere og bedre – hvis du ikke må ha firehjulsdrift
-
Ny Mercedes GLC:
Sprenger «drømmegrensen» for ladehybrider
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Følger kundenes ønsker:
Mercedes slutter med manuelle girkasser
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Mercedes EQXX:
Kjørte over 100 mil på en lading
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
EQS SUV kommer om åtte måneder:
Denne viser hvor seriøst Mercedes satser på elbiler
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
Skal øke børsverdiene:
Derfor vurderer bilgigantene å splitte opp egne selskaper
-
Den store ladetesten:
Kinesisk flopp og tysk gull i vår ladetest av elbiler
Mulig brannfare
Dette igjen vil i ytterste konsekvens kunne føre til kortslutning - og dermed brann i batteripakken.
En annen konsekvens kan være at bilen blir umulig å starte igjen når motoren blir slått av.
Tilbakekallingen er kategorisert med risikogruppe «brann» og «personskade», og det dreier seg om 1.463 biler som er berørt globalt.
I Norge ble det registrert 84 stykker i 2019, men det er høyst sannsynlig en del biler produsert i perioden det dreier seg om blant de 3.614 EQC som ble registrert i 2020. (Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken).