AGGRESSIV DESIGN: Subaru har valgt en resolutt uttrykksfull linjeføring for sin elektriske SUV – i det minste i konsepts form, som bildet viser. Foto: Subaru

Skal hete Evoltis:

Helelektrisk Subaru-SUV under utvikling

Subaru og Toyota gjør fremskritt med sitt elbilsamarbeid. Så mye at også Subaru nå varsler sin første helelektriske modell, en SUV som også kommer med en utgave av Toyotas merkevare.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Subaru og Toyota utvikler i fellesskap en ny plattform for elbiler.

Subaru har allerede i mange år hatt et samarbeid med Toyota. Sammen utviklet de to en sportsbil for folket, som har vært solgt under hvert merke separat: Subaru BRZ og Toyota GT 86.

Det har vært kjent en stund at samarbeidet nå er inne i en ny fase med utviklingen av elektriske kjøretøy i fellesskap. 

Denne etappen har allerede gitt et første, beskjedent resultat:

I amerikanske stater med strenge utslippskrav, som California, har Subaru en ladbar hybrid på markedet, Subaru Crosstrek (Subaru XV hos oss), som er utstyrt med drivlinjen til den ladbare Toyota Prius-versjonen.

Les også: Her er testen av Toyota-konsernets første elbil

Sent ute

Det vil imidlertid bli adskillig mer seriøs satsing på elektrifisering fremover.

Det høres kanskje ikke overvettes ambisiøst ut for oss her i Norge, men Subaru har annonsert at de etterhvert skal elektrifisere alle sine modeller og at 40 prosent av salget skal være hybrider og elbiler i 2030.

Under et teknisk seminar forleden viste Subaru konseptbilen Evoltis, som skal være forløperen til den elektriske SUV-en. Den skal bygge på en dedikert, global plattform som utvikles i samarbeid med Toyota (som kaller den e-TNGA). 

Toyota er for øvrig i ferd med å trappe opp innsatsen mot sin kommende elbil-offensiv.

Evoltis

Ifølge amerikanske CarBuzz skal den nye SUV-en i produksjon under navnet Evoltis, og det er snakk om at den kan bli vist frem på bilutstillingen i Tokyo høsten 2021 (det er jo lov å håpe at det igjen vil være mulig å arrangere bilutstillinger på det tidspunktet…).

Det forventes at Evoltis vil bli utstyrt med en nyutviklet elektrisk drivlinje med maksimal effekt på 280 hestekrefter eller mer. Det vil i så fall bli et kjærkomment sprang opp fra den usedvanlig sedate Forester hybrid vi nylig testet.

Firehjulsdrift blir selvsagt standard og av andre tekniske indikasjoner fra Subaru går det frem at litiumion-batteripakken skal kunne sørge for en rekkevidde på cirka 50 mil etter den amerikanske EPA-normen.

I tråd med Toyotas egne fremtidsplaner, vil denne SUV-en naturlig nok også bli å finne med Toyota-logo når den tid kommer.