FRA TESLA TIL HESLA: Denne ombygde Tesla Model S går over 1000 km med innmontert hydrogentank og brenselcelle, hevder produsenten.

Hesla kombinerer strøm og hydrogen:

Denne Tesla’en går på hydrogen

Her er bilen som etter sigende skal kombinere det beste av to utslippsfrie verdener: En Tesla på hydrogen. Det er bare én hake: Bilen koster en formue.

Publisert Sist oppdatert

Det nederlandske gasselskapet Holthausen Group har hacket en Tesla Model S og montert inn en hydrogentank – som innebærer at bilen får energi både fra det originale batteriet og brenselcellen som lager elektrisk energi av hydrogen.

Selskapet påstår at rekkevidden med et fulladet batteri og full hydrogentank er over 1000 km.

Prosjektet er døpt Hesla, naturlig nok…

Les også: Dette er elbilene som kommer i 2018

Men om det blir noe mer enn en markedsføringsgimmick gjenstår å se. Kostnadene for å bygge om en bil blir anslått til nærmere 60.000 dollar (ca. 490.000 kroner), og for topputgaven Model S P100D med hydrogen-supplement antyder Holthausen en pris på over 200.000 dollar (ca. 1.635.000 kroner).

Samtidig sier selskapet at den første bilen bare er laget for å vise at øvelsen lar seg gjennomføre. I løpet av seks måneder skal de presentere en bedre prototype som kanskje kan presses lavere i pris.

Hva Tesla-gründer Elon Musk sier, kan man bare gjette.

Han har omtalt bruk av hydrogen i biler som «ufattelig dumt», og flere ganger brukt begrepet «fool cells» (idiotceller) istedetfor «fuel cells» (brenselceller).

Les også: «Du kan bli nesten stum når du ser hva som skjer»