BILLIGERE BILER: Store danske fossilbiler som ved denne forhandleren i Skagen blir mye billigere, mens småbilene øker i pris. Foto: Geir Røed

Store reduksjoner i danske fossilbil-priser:

Danskene kutter prisene på bensin- og dieselbiler

I Danmark har fossilbiler som går på bensin eller diesel blitt mye billigere. Inntektstapet må nordmenn på ferietur i Danmark betale.

Publisert Sist oppdatert

Det er ingen aprilspøk: I Danmark er avgiftene på store familiebiler på diesel og bensin redusert med mange titusener av kroner, elbilene får knapt avgiftslettelser, og regningen sendes til nordmenn og andre utlendinger.

Den nye innretningen på registreringsavgiften favoriserer de sikreste og mest energiøkonomiske bilene.

Premiumbiler som Audi A6 og Volvo V90 faller med i gjennomsnitt 70 000 norske kroner, mens store familiebiler som Volkswagen Passat og Toyota Avensis får et avgiftskutt på i gjennomsnitt 56 000 kroner.

Les også: Her er Norges største test av vinterdekk!

Ønsker sikre biler

– Vi ønsker å gjøre det billigere å kjøpe familievennlige og sikre biler, sier finansminister Kristian Jensen til det danske telegrambyrået Ritzau.

HEFTIG ANNONSERING: Etter at den nye avgiften trådte i kraft i oktober har bilforretningene annonsert heftig. Her er annonsen til en bilforhandler på Nord-Jylland. Foto: Geir Røed

I Danmark er det tradisjonelt en høy andel småbiler, og få SUVer og store familiebiler. Nå ønsker myndighetene flere trafikksikre storbiler. De små får derfor mye mindre avgiftslette.

Småbiler som Volkswagen Polo og Peugeot 208 faller med i gjennomsnitt bare 4000 kroner, mens mikrobiler som Volkswagen Up og Citroën C1 øker i pris med i gjennomsnitt 6000 kroner.

Les også: Volvo XC60 mye billigere i Sverige

Færre elbiler

Avgiftskuttet går også utover elbiler.

I Danmark ble det for et par år siden innført delvis registreringsavgift på elbiler. Da falt elbilsalget til bunns.

Det er nå færre elbiler på danske veier enn det var for ett år siden. I Danmark er det nå bare 9000 elbiler på veiene, viser tall Motor har hentet inn.

Med det nye avgiftssystemet blir elbilene litt billigere igjen. Ifølge Dansk elbilalliance, som tilsvarer den norske Elbilforeningen, går en mellomklasse-elbil ned i pris med ca. 4000 norske kroner.

– Det er bra. Men problemet er at bensin- og dieselbilene blir så mye billigere, sier Lærke Flader, leder i Dansk elbilalliance til Motor.

STORE KUTT: Store nybiler og nyere bruktbiler faller flere titusener i pris. Regningen må blant annet nordmenn på ferie i Danmark dekke. Foto: Geir Røed

 

– Feil retning

Kommunikasjonsleder i den norske Elbilforeningen, Petter Haugneland, er enig.

– Danmark går i feil retning når de gjør forurensende biler billigere. Med dette blir konkurransevilkårene for elbiler enda dårligere.

Haugneland mener Danmark egentlig burde vært ideelt for elbiler.

– Det er flatt, korte avstander og et mildt klima.

Les også: Tesla får engangsavgift

Avgift for utlendinger

Lavere avgifter på bensin- og dieselbiler fører til at den danske staten mister flere hundre millioner kroner i inntekter. Det skal kompenseres ved å avgiftsbelegge utlendinger som bruker danske veier.

Ifølge finansminister Kristian Jensen skal det innføres en veibruksavgift på 12-1300 norske kroner for person- og varebiler. Modellen skal ligne på den som brukes i flere land nedover i Europa, og som norske bilister har blitt kjent med på langturer sørover.

Det er forventet at denne veiavgiften kommer om tre år, fra 2020.

Les også: Dyrest å eie bil i Norge