MISUNNER SVENSKENE: Vår brødre i øst kan kjøpe en XC60 T5 for tilsvarende 402.000 norsdke kroner, mens den her i landet koster 734.900 kroner. Foto: Rune Korsvoll

1200 kjøpt usett i Norge

Nye Volvo XC60 er 330.000 kroner billigere i Sverige

1200 nordmenn har kjøpt nye Volvo XC60 før de har sett eller prøvekjørt bilen. I Norge koster den billigste bensin-utgaven med firehjulstrekk og automatgir 734.900 kroner. I Sverige koster den samme bilen 422.900 svenske kroner (omlag 402.000 norske).

Publisert Sist oppdatert

Noe  av forklaringen, men ikke hele,  ligger i de norske nybilavgiftene.

Volvo XC60 T5 automat, har 154.500 kroner i engangsavgift, det aller meste  i CO2-avgift. Denne bensinutgaven på 254 hester er oppgitt med et forbruk på 0,72 liter på mila og et CO2-utslipp på 167 gram.

Les også: Skal selge 1.000.000 elektriske Volvoer

Sverige har ingen nybilavgifter, men med en norsk avgift på toppen av prisen, ville prisen blitt 577,500 kroner i vårt naboland.

Hvor resten av forskjellen på 330.000 kroner ligger, vet vi ikke. Det finnes riktignok en billigere dieselutgave med manuelt gir fra 615.000 kroner i Norge.

Her er Motors nye biltester!

Bestselgeren blir ganske sikkert den ladbare hybrid-utgaven T8 med 407 hester Den har bare 2.400 kroner i nybilavgift i Norge. Dette er bare vrakpanten.

Bilen får 24.300 kroner i rabatt på prisen, siden forbruket oppgis til bare 0,21 liter på mila og CO2-utslipper dermed til bare 49 gram. Dermed blir prisen på XC60 T8 «bare» 690.000 kroner.

Det er tydelig at norske kunder ikke lar seg skremme av prisen, siden 1.200 allerede har kjøpt bilen.

Har du sett denne? Opel girer opp i 2017

Nye Volvo XC60 skal på turné til norske forhandlere om noen uker. De første kundene får bilen i oktober.

Den har tre nye, viktige utstyrsforbedringer:

City Safety-systemet er oppgradert, slik at det i tillegg til å nødbremse automatisk for fotgjengere og andre biler, også foretar en automatisk unnamanøver dersom det ikke er mulig å stoppe før det smeller. Dette systemet virker i hastigheter mellom 50 og 100 km/t og er standard på bilen.

Det andre systemet, som også er standard, oppdager biler som kommer over i motsatt kjørefelt mot deg. Dersom bilen «ser» at en kollisjon vil oppstå, vil den automatisk gripe inn i styringen og svinge bilen vekk fra den møtende bilen.

De siste nye systemet på XC60 oppdager biler i blindsonen på skrå bakover. Dersom du er i ferd med å bytte felt, varsler systemet deg først om at det ligger en bil i blindsonen. Hvis du ikke reagerer på dette, vil systemet automatisk styre bilen tilbake i ditt kjørefelt slik at du unngår kollisjon.