STORSELGER: Model 3 har løftet Teslas salgstall.

Verdens mest verdifulle bilprodusent:

Derfor er Tesla helt topp – eller en flopp

Ingen ting i bilverden møter større begeistring – eller forakt – enn Tesla. Onsdag kveld kom historisk sterke resultater. Men er det fansen eller skeptikerne som har rett?

Publisert Sist oppdatert

Etter at de amerikanske børsene stengte onsdag kveld presenterte Tesla 2020-resultatet, og verdens suverent mest verdifulle bilprodusent skuffet ikke:

Markedet ventet samlede 2020-inntekter på 10,4 milliarder dollar, fasit var 10,7 milliarder (ca. 92,3 milliarder kroner).

Men fordi netto resultatet var noe svakere enn ventet, falt Tesla-aksjen i etterhandelen onsdag kveld.

Analytikerne har forventninger om at selskapets inntekter vil mer enn firedobles i 2021 til drøyt 46 milliarder dollar.

Selskapet opplyste på kvartalsfremleggelsen at de venter enn leveringsvekst på 50 prosent pr år de kommende årene.

Selv om Tesla hadde sitt hittil beste år i 2020, så laget de ikke flere enn 499.500, en liten brøkdel av produksjonsvolumene til de største konkurrentene.

Volkswagen og Toyota er produsenter som lager 20 ganger så mange biler.

Det står ikke i veien for spådommer om at selskapet vil dominere bilmarkedet i årene som kommer.

Delte meninger

Det britiske nyhetsmagasinet The Economist har latt to stemmer (identitet ukjent!) argumentere for hvorfor Tesla er en gigantisk flopp – og en historisk topp.

Slik gikk meningsutvekslingen:

TOPP: Aksjekursen vil bare gå én vei – opp. Selv med en oppgang på 700 prosent i 2020 er det masse å gå på. Selskapets betydning for bilindustrien kan ikke overvurderes, men det er en grunnleggende feil å vurdere det som bare en bilprodusent. Tesla er et teknologiselskap som ikke bare vil revolusjonere bilproduksjon, men også mange andre sektorer, spår Economists optimist.

FLOPP: Aksjekursen kan bare gå én vei – ned. En markedsverdi på 800 milliarder dollar, like mye som de åtte neste største bilprodusentene i verden, skyldes at Elon Musk endevender bilindustrien. Det er en prestasjon å etablere et merke og gjøre elbiler populære, men Teslas inntekter kommer fra å selge biler. Salget øker, men må sjudoble seg for å matche Toyota. Lykke til, skriver Economists skeptiker.

DEN NESTE: Model Y kommer til norske kunder i sommer.

TOPP: Markedsverdien kan forklares med potensialet til å dominere fremtidens mobilitet. Driftsmarginen er høyere enn konkurrentenes – og vokser. Elbiler utgjør nå tre prosent av de globale bilsalget, og Tesla står for en femtedel av dette. Hver tredje bil som selges i 2030 vil være en elbil, 10 år senere vil de stå for over halvparten. Av det markedet kan Tesla kontrollere 25-30 prosent.

FLOPP: Tesla var nær produksjonsmålet på 500.000 biler i 2020, men har tidligere lovet en million biler årlig. Et mål om 20 millioner biler årlig i 2030 er en utopi. Elon Musk har forøvrig sagt at aksjekursen kan smadres som «en sufflé med en slegge» hvis Tesla ikke holder kostnadene under kontroll.

TOPP: Tesla har produksjonsproblemene bak seg. Den første Model Y-bilen er klar i Kina, snart åpner en ny kjempefabrikk i Tyskland, og så kommer batterifabrikken i Texas. Det beviser at selskapet kan ekspandere så kraftig det vil.

FLOPP: Konkurransen blir tøffere. De andre bilprodusentene har somlet med vilje – fordi batterier er dyrt og elbiler hittil har vært en greie for rikinger. Nå kommer de med full kraft: Bare Volkswagen-konsernet vil ha 70 ulike elektriske modeller innen 2030. Og Teslas teknologiske forsprang forvitrer. Overskuddet i 2020 skyldes stort sett salg av utslippskreditter. Selskapet er ikke immun mot de typer utfordringer som bilindustrien alltid har hatt. To av modellene deres (S og Y) er snart utdaterte og taper markedsandeler.

TOPP: Teslas evne til å drive hurtig og kontinuerlig innovasjon vil sikre dem et forsprang konkurrentene aldri kan hente inn. Akkurat som Apple har gjort vil Tesla definere hele denne industrien. Snart vil de lage biler som kjører seg selv.

FLOPP: De selvkjørende bilene er en hype som har vist seg svært vanskelig å realisere. Deres såkalte selvkjøringssystem krever konstant oppmerksomhet fra bilføreren. Alt taler for at at Tesla forblir et nisjeprodukt for de velstående.

TOPP: Elon Musk er selskapets største aktivum, med hans visjoner om å reise til Mars, nevrovitenskap, en batterirevolusjon og annen banebrytende teknologi.

FLOPP: Og Musk? Han sender færre uberegnelige twitter-meldinger enn før, men han smører kreftene tynt utover altfor arbeidskrevende prosjekter. Belastningene som kreves for å løfte Teslas ekspansjon kan føre til at hans dårlige sider for fritt utløp igjen – og det betyr katastrofe for aksjonærene.