FAVORITTFARGE: Oransje og svart gjør susen for NRKs bilprofil Nils Wærstad.

Slik kan du spare bruktbilpenger:

Velg «feil farge» og gjør bruktkupp

Gode bruktbiler blir liggende urørte på nett når «alle» vil ha sølv eller sort. Nå kan du få «fargeavslag». Se etter kurante bruktbiler i farger få vil ha. Kanskje er det din favorittfarge.

Publisert Sist oppdatert

Nordmenn flest velger bort biler i glade farger – også når vi kikker på bruktbilannonser.

Vi har spurt tre bileksperter om hvorfor, og hvordan du gjør et knallkjøp når fargen skiller seg ørlite ut.

Nils Wærstad, folkekjær frontfigur for flerfoldige, bilfikserte NRK-programmer, tror private selgere lider økonomisk – mens bruktbilkjøpere tjener på – uvanlige farger.

– Det er jo en sannhet at du må betale for å bli kvitt biler som ikke er sorte, sølv eller grå.

Bordet fanger

Wærstad sier at «bordet fanger», fordi de som egentlig vil ha en spunky, skarp blå eller grønn metalliv, sjelden tør.

Den frittalende programlederen mener å ha funnet årsaken til de endeløse køene av fargeløse biler i bruktannonsene:

– Jeg tror det er et maskulint element her, hvor karer er redd for å bli sett på som sengevætere, om de skulle velge en rød familiebil.

Han mener det også henger igjen en idé om at mørke biler signaliserer en form for eksklusivitet.

– Litt ambassadebil, litt statsrådvogn. Så henger almuen seg på og føler seg businesslike i sin sorte Passat Blue Motion.

Fleste svarte

Magnus Frøshaug Ryhjell er forretningsutvikler i Finn.no Motor, landets største markedsplass for brukte kjøretøy, og har gjort statistikk ut av bilfarger – med overraskende resultat – men først hans harde fakta om hvilke farger som er mest søkt:

- På Finn.no selges jo flest svarte biler. 25 prosent av alle firhjulinger solgt på Finn.no siden 2016 har vært svarte. På pallplassene etter følger grå med 19 prosent og sølv med 16 prosent. Disse fargene dominerer også når du ser hva folk søker mest etter, sier Frøshaug.

I bunnen av fargeskalaen er det spesielt én kuløer som stikker seg ut, nemlig rosa. Det er solgt desidert færrest rosa biler på Finn, men det tar også desidert lengst tid å selge rosa biler.

ROSA TAR TID: Flest vil ha svart bil, men også de rosa blir til slutt solgt, sier Magnus Frøshaug Ryhjell i Finn.no.

Stikker oss ikke ut

– Skal du selge en rosa bil, må du beregne rundt 35 prosent lenger tid enn snittet og drøye 40 prosent lenger enn om du skal selge en bil i en av de tre mest populære fargene. Det positive er at selv de rosa bilene faktisk blir solgt, så ingenting er uselgelig, understreker Frøshaug, som har ferske tall som viser at langt fra alt har gått i svart.

– Siden 2016 har gått raskere å selge både grønne, blå og gullfargede biler. Det er biler med disse tre fargene som ligger kortest på Finn før de blir solgt. Jeg synes det er litt morsomt, sier han, og svinger kort innom hvorfor du er som du er:

- Vi nordmenn er jo et folkeslag som misliker å stikke oss ut. I tillegg tror jeg vi har en oppfatning om at siden veien har flest svarte, sølvfargede og grå biler, så «er de sikkert mest populære og enkleste å selge», mener Frøshaug.

Aldri grå

Om Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen, skulle kjøpt bruktbil nå, ville hun aldri valgt grå.

– Jeg mener man bør velge en farge man liker godt og blir glad av, og så får man vurdere økonomien ut fra det. Jeg tror folk overdriver bilens farge når de tenker annenhåndsverdi. Til syvende og sist er det bilens tilstand som gjelder, sier hun, og legger til at nettsteder som Finn.no selvfølgelig gjenspeiler befolkningens smak – bare litt på etterskudd.

Elbilforeningens ansikt utad tror tiden er perfekt for å gjøre gode kjøp med mindre populære fargenyanser, men at endringer i nordmenns grå smak er på glid.

SOLGT: Da Nissan Leaf kom i fargenyansen Spring Cloud var det gjort for Christina Bu i Elbilforeningen.

Falt pladask

– De seneste årene har vi har vel generelt vært igjennom en konservativ fargeperiode i Norge Dette er nå i sterk endring innen felt som interiør og mote, og jeg er glad for å se at trenden brer seg innen bil. Da Nissan Leaf kom i nyansen Spring Cloud, falt jeg pladask.

Christina Bu har ofte gått og ergret seg over det stusselige fargeutvalget i trafikken, og mener at noe av skylden må bilimportørene ta, som ofte bestiller de kjedeligste nyansene.

– Vi kan jo ikke velge elbil med fin farge om den ikke tilbys eller dukker opp i annenhåndsmarkedet. Men sjekk de norske elbilpionerene Buddy og Think. De hadde spreke farger som strategi, og den knall gule Think-en husker nok mange fortsatt. Løp og kjøp.

Oransje, takk!

Nils Wærstad liker å synes både i TV-formatet og i trafikken, og er ikke i tvil om favorittfargene:

– Om jeg skal realisere drømmen og kjøp meg en 2012-modell BMW M5, leter jeg blant annonsene etter den blå introduksjonsfargen. Jeg er ellers svak for gullfargede biler – dem har vi altfor lite av. Dyp oransje er forresten drittøft på rette vogna, gjerne i kombo med sort... Come to Daddy!