EN HELT PÅ JORDET: En leveranse på 250 eks av en topputstyrt Thunder skal løfte Ford Ranger til pick-up-toppen.

Cybertruck eller elektrisk F-150:

Kan elektriske pickup-er slå an i Norge?

Skal elektriske biler sette fart på det norske pickup-markedet? Ingen vet. Det vil si: De som kan vite, vil ikke si noe.

Publisert Sist oppdatert

RangerEt elektrisk (frem)støt kunne gjøre en forskjell, hvis de samme tyngdelovene gjelder for dette segmentet som i de andre.

Særlig ettersom to av de mest spennende billanseringene de neste årene er nettopp elektriske pickup-er:

Fords neste F-150 og Teslas Cybertruck.

Men verken Tesla eller Ford vil bekrefte om pickup-er på strøm kommer på norske veier.

Kamp pågår

Ford har foreløpig nok med å vinne kampen som tross alt pågår i det norske markedet.

Nå tar de inn 250 eksemplarer av Ford Ranger Thunder, med ambisjon om at det skal avgjøre kampen blant de tre mest solgte i Norge (antall nyregistrerte pr. 30. september):

Ford Ranger (744), Volkswagen Amarok (740) og Toyota Hilux (615).

– Målet er at Ranger skal være Norges mest solgte pickup, sier Mads Thaulow Pedersen i Ford Motor Norge.

Det skal skje med hjelp av en toppmodell som trekker 3,5 tonn og tar et godt tonn med nyttelast. Ranger Thunder kom i en dyp grå farge, med svarte og røde detaljer i interiør og eksteriør – og en startpris på 565.000 kroner.

Uvisst om Europa

Men om Ranger er nær norsktoppen, så er den statist på Fords hjemmebane. I USA domineres Fords pickup-salg av F-150, som i sommer kom i 14. generasjon. F-150 er virkelig USAs egen bil og kan i 2020 bli mestselgende bil i USA for 44. år på rad.

Ikke desto mindre har Ford snakket høyt om den neste utgaven av F-150, den elektriske – som skal begynne å produseres i 2022.

HAR KREFTER: Ford ville tidlig fortelle at også en elektrisk F-150 ville ha krefter i massevis, og sendte i 2018 derfor ut dette bildet det er en elektrisk F-150 trekker 10 godsvogner – eller 42 eksemplarer av dagens F-150.

Kommer den til Norge?

– Det er ikke avklart om vi skal selge den i Europa, sier en ordknapp Anne Sønsteby, informasjonsdirektør i Ford Motor Norge.

Ford sentralt har nylig sagt at driftskostnadene på en elektrisk F-150 vil ligge rundt halvparten av bensin- eller dieselalternativene, men selskapet har ikke gått i detaljer om utsalgsprisen.

Cybertruck

Hos Tesla Norge har Cybertruck ennå ikke fått noen pris, ei heller har man bekreftet om (og når) den kommer.

Startprisen på modellen med bakhjulstrekk er i USA på 39.900 dollar, firehjulstrekk og to motorer koster 49.900 dollar, mens topputgaven med tre motorer og firehjulstrekk koster 69.900 dollar. For alle kommer 8000 dollar i tillegg for selvkjøringsfunksjonalitet.

I Norge er det ennå ikke oppgitt priser på modellene (bortsett fra 1000 kroner i refunderbart bestillingsgebyr) på nettsiden. Men selvkjøringsfunksjonaliteten er på nettsiden priset til 59.600 kroner.

–Nettsidene våre inneholder all informasjon vi kan dele om Cybertruck på dette tidspunktet, sier kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla Norge.

Tesla har fått inn bestillinger på Cybertruck i et volum som slår alle rekorder, men det behøver ikke si noe om interessen i Norge.

SÆREGEN: Teslas ambisjon var at Cybertruck skulle få et oppsiktsvekkende design. Den ambisjonen er oppfylt.

Norske tilstander

Pickupene er tradisjonelt ikke storselgere i Norge, men det meste annet av elbiler går som varmt hvetebrød.

Hva står eventuelt i veien for et pickup-gjennombrudd, hvis elektrisk drivlinje presser prisen ned?

Det kan være kravet til førerkort for disse bilene.

Selv om Tesla og Ford har sluppet få detaljer, snakker vi om vogner hvor sjåførene må ha førerkort for klasse C (over 3500 kg) eller C1 (3501 til 7500 kg).

Og det koster både tid og penger: Mellom 20.000 og 40.000 kroner ved vanlige trafikkskoler, for dem som i utgangspunktet har klasse B for vanlige personbiler.