LADBAR LUKSUS: Bentley Bentayga ladbar hybrid koster skarve 2,1 millioner. 15 Bentayga fant kjøper i Norge i fjor.

Over 8000 nye millionbiler i fjor:

Nordmenn kjøper millionbiler som aldri før

Nær seks prosent av alle nyregistrerte biler i 2020 kostet over en million kroner, viser en gjennomgang av registreringsstatistikken.

Publisert Sist oppdatert

2020 ble et helt greit år for bilsalget her til lands, tross pandemien som herjet, viste tallene da status ble gjort opp i januar.

Det norske nybilmarkedet var et av dem som klarte seg med en svært moderat nedgang i forhold til året før, ifølge registreringstallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

MILLIONBIL: «Skal si folk har mye penger» hører vi stadig oftere rundt oss i dag. Ikke så rart, når biler som Porsche Taycan er blitt et vanlig syn på veien.

Sultne på premium

De såkalte premiummerkene tok en solid jafs av totalsalget i fjor – og ble valgt av mer enn én av fem nybilkunder. Fire av topp ti-merkene tilhørte denne kategorien: Audi, BMW, Mercedes-Benz og Volvo.

Av de 141.412 registrerte nye bilene var nesten 32.000 biler, drøyt 22 prosent, blant premiummerkene

Med premiummerker regnes bilmerker som tilbyr modeller med en gjennomsnittlig salgspris som ligger godt over snittet i markedet. Begrepet er hentet direkte fra det engelsk begrepet premium, som innebærer at man betaler ekstra for noe.

MILLIONBIL: Volkswagen Multivan er bortimot den ultimate flerbruksbilen, men koster flesk. Det ble registrert 14 eksemplarer i 2020. Innstegspris er over 1,1 millioner kroner (!).
MILLIONBIL: Aston Martin DBX. Det ble registrert tre stykker i Norge i 2020. Den starter på rett under tre millioner kroner.
FAKTISK IKKE MILLIONBIL: Hongqui E-HS9, til tross for størrelse, luksus og at den er tegnet av en tidligere Rolls-Royce-sjefsdesigner, kommer «bare» til å koste mellom 620.000 og 780.000 kroner. Men i fjor kjøpte mellom 8000 og 9000 nordmenn ny bil til rundt en million - og mer.

Luksusbil-bonanza

Vi har gjort et estimat på antallet biler som kostet fra 1.000.000 og oppover – med utgangspunkt i biler fra 900.000 kroner og opp. Med utgangspunkt i informasjonen vi har om hvilket grader og utstyrsnivåer som overveiende velges av kundene innenfor hver modellrekke, har vi gjort anslag på hvor mange biler som har kostet sju-siffret.

Da endte vi opp med et konservativt estimert tall på 8300 biler - rett i underkant av seks prosent av totalmarkedet - som går i kategorien millionbiler.

I dette regnestykket er for eksempel bare de aller dyreste versjonene av Audi e-tron og Jaguar I-Pace regnet med.

Fra Aston Martin til USA-Ford

Det er stor spredning i feltet: Et stort antall modeller er det bare registrert en håndfull hver av, som Bentley Continental GT/GTC, Aston Martin DBX, diverse Lamborghini og Ferrari og lignende.

Fra biler registrert i et femtitalls eksemplarer og oppover finner vi Mercedes-Benz GLS, Porsche Panamera og Cayenne, Range Rover Sport, Audi Q7 og Porsche 911.

I kategorien over 200 eksemplarer finner vi de dyrere, mer velutstyrte utgavene av Mercedes E-klasse og BMW 5-serie, Tesla Model S og X og Ford Explorer.

Topp fem blant millionbilene var i 2020:

1) Porsche Taycan – 1221 biler
2) Volvo XC90 – 1218 biler
3) BMW X5 – 996 biler
4) Mercedes-Benz GLE – 863 biler
5) Tesla Model X – 616 biler.