MØTER UTFORDRINGER: Ikke helt uventet støter en del av de første VW ID.3-kunder på tekniske problemer.

Problemer med VW ID.3:

Slår alarm om trøbbel med VWs nye storselger

Det var kjent at programvaren på ID.3 ikke var helt ferdig da Volkswagen lanserte bilen. Nå kommer utfordringene.

Publisert Sist oppdatert

MEB-plattformen

  • Plattform utviklet av Volkswagen for konsernets elbiler.
  • VW ID.3 er første bil ut på denne plattformen.
  • Skoda Enyaq, VW ID.4, Audi Q4 e-tron og Seat el-born er de neste.

Etter sommerferien kom omsider VW ID.3, elbilen «alle» hadde ventet på, på markedet.

Den føk umiddelbart til topps på OFVs registreringsstatistikk.

Produsentens første elbil basert på den dedikerte MEB-plattformen har så langt tilsynelatende tatt markedet med storm med over 2.000 registreringer i september og over 3.500 biler når disse linjene skrives.

Kanskje blir det Norges mest solgte bil allerede i år, selv med åtte måneder kortere salgstid enn markedsleder Audi e-tron.

Men nå melder et foruroligende høyt antall kjøpere av den ferske elbilen om diverse tekniske problemer.

På nettforumene er det mange frustrerte ID.3-eiere som deler erfaringer.

Flipperspill

«Så kom min tur, etter snart tre herlige uker med ID.3 Plus med kun små glitch i SW (feil i programvaren, red. anm.), startet i dag tidlig sirkuset», skrev Runar Stranna, en av dem som nylig har anskaffet en ID.3.

«Det vil si det startet så smått i går kveld under en kort kjøretur med feilmelding airbag og flere meldinger jeg ikke rakk å få med meg i farten. Alt lys i taket var mørkt og bilen nullstilte hovedlysene (IQ) mens jeg kjørte (heldigvis i opplyst gate)», skriver han videre i sitt innlegg på Facebook. «Etter en kort parkering på kjøpesenter funket alt normalt igjen og turen gikk problemfritt hjem til garasjen.»

«I dag tidlig så alt fint ut, men rett før Operatunnelen vestgående begynte bilen å oppføre seg mer som et flipperspill.»

Som en Pink Floyd-konsert

«Høy varselstone ble spilt kontinuerlig, alle feilmeldinger du kan tenke deg ble i tur og orden presentert i display for fører... Men verst av alt var at IQ lysene levde sitt eget liv og lyste opp, ned, høyre og venstre samtidig som alle de artige fjernlys-strålene blinket ustanselig og uavhengig av hverandre».

«Forfra må det jo ha sett ut som scenen på en Pink Floyd-konsert. Det var i alle fall pinlig å kjøre gjennom Operatunnelen og blinke som et utrykningskjøretøy... Jeg endte opp med å kjøre rett til forhandleren. Der står bilen og i mellomtiden kjører jeg eGolf igjen...», avsluttet han.

Avsluttet? Ikke helt, dessverre:

– Historien er nok ikke slutt, sier Stranna til Motor et par dager senere.

– Min bil har også ikke fungerende stemmestyring og feil i lakkering, så her har det nok gått fort i svingene...

«Bilen babler»

Stranna er langt fra den eneste, viser det seg.

– Senest i dag sto jeg stille med bilen da stemmestyringen plutselig begynte å snakke til meg og så slo seg av igjen, sier en annen ID.3-kunde, som ønsker å være anonym, til Motor.

«Alt blinker, går av og på og bare rot. 12 V trøbbel kan det virke som»

VW ID.3-kunde

– Deretter fortsatte den å slå seg på og av igjen mens jeg kjørte.

Har du opplevd andre problemer?

– Jada, skjermen går i svart så bilen må startes på nytt, blinklysene slutter å kvittere med lyd og ryggekameraet henger seg opp – ikke i fem sekunder, men i lengre tid...

Denne kunden er likevel heldig i forhold til andre, som har opplevd at hele bilen har gått i svart og har måttet berges.

Andre igjen, har fått seg en støkk under kjøring.

Bråbremser plutselig

I et innlegg på et ID.3-forum forteller en fersk eier om en skremmende opplevelse på vei til jobb med adaptiv cruise control, der bilen plutselig bråbremset fra 90 til 40 km/t på glatt veibane.

Føreren måtte overstyre med gasspedalen, men opplevde hendelsen som ubehagelig.

Slike hendelser forekommer forøvrig også hos andre fabrikanter med fartsholder koblet opp mot fartsgrensen, en teknologi EU for øvrig akter å gjøre obligatorisk fra 2022.

«Alt blinker, går av og på og bare rot. 12 V trøbbel kan det virke som», skriver en annen ID.3-fører.

Programvarefeil

Og det skorter ikke på andre eksempler:

Det vises feil med kollisjonspute. Bilen vil ikke vise gjenstående kjørelengde (GOM). Den viser feil med adaptiv cruise control eller annen førerassistanse. Ryggekameraet blir mørkt/svart.

Problemene som omtales på nettforumene ser i all hovedsak ut til å ha med programvaren å gjøre, til tider med resulterende utlading av 12-voltsbatteriet.

Utfordringen med hjelpebatteriet er en gjenganger også blant elbilkunder av andre merker, og der er også programvaren som skal styre lading av batteriet via DC/DC-omformeren synderen i de fleste tilfeller.

Medfødt

Det skal sies at utfordringene har stått i kø helt siden bilen ble satt i produksjon i fabrikken i Zwickau for snart et år siden.

Allerede før 2019 var omme, ble det meldt om alvorlige feil i programvaren bilen var utstyrt med.

Operativsystemet var rett og slett ikke klart til produksjonsstart.

Bilene som ble produsert kom dermed med ufullstendig innebygd datasystem og produsenten visste at det ville måtte utbedres i etterkant, noe som dessuten måtte gjøres manuelt av datateknikere, bil for bil.

Koronakrisen kom på toppen av dette og forsinket arbeidet i en tidlig fase ytterligere, selv om dette nok ikke var den viktigste utfordringen tross alt.

Uferdige tidlig-biler

Den norske importøren la ikke skjul på at bilens elektroniske hjerne ikke var fiks ferdig da bilen ble lansert offisielt i juni.

Nye eiere er også blitt gjort oppmerksom på at de vil bli kalt inn til programvareoppdatering på nyåret.

– Vi har fått tilbakemeldinger på enkelte feilmeldinger fra kunder, og jobber sammen med fabrikken for å komme med oppgraderinger knyttet til feilmeldingene, sier Anita Svanes, informasjonssjef for Volkswagen hos importøren Harald A. Møller, til Motor.

– Så snart oppgraderingene er klare, vil de aktuelle kundene bli kontaktet av sin forhandler, presiserer Svanes.