SENT, MEN GODT? Audi hoppet etter BMW og Mercedes på coupé-SUV-trenden, nå med Q5.

Ny Audi Q5 Sportback:

Følger opp kupé-SUV-suksess

Lei av bare elektriske nyheter? Vel, her er en real, fossil en!

Publisert

Audi Q5

  • Mellomstor SUV, lansert i 2012 som konkurrent til BMW X3
  • Andre generasjon lansert i 2017
  • Kom som ladehybrid våren 2019
  • Kommer nå for første gang med den nye karosserivarianten Sportback

Det hele startet med BMW X6 våren 2008.

Med den startet trenden blant de tyske premium-merkene med å tilby coupé-fasong på SUV-ene sine.

Det ble partall hos BMW, Coupé hos Mercedes og Porsche, og Sportback (som til da betegnet femdørsversjonene av A1 og A3) hos Audi.

Audi ventet i det lengste, men kom til at det var et nisjemarked der de tross alt gikk glipp av et ikke helt ubetydelig salgspotensial.

...så var de fire

Q5 er den fjerde SUV-modellen i Audi-stallen som får Sportback-betegnelsen, etter Q8, Q3 og e-tron/e-tron S.

Som vanlig dreier det seg i hovedsak om designgrep, som går ut på å la hekken skråne mer bak B-stolpen. Audi benytter ansiktsløftninen på 2017-generasjonen, som ble annonsert i sommer, til å introdusere den nye modellvarianten.

Fronten har, med oppgraderingen, blant annet fått et mer markant uttrykk og LED-hovedlys med spesifikk signatur, som kan oppgraderes til LED Matrix. Den har også fått tilvalget organiske OLED-baklykter.

KOMMER I 2021: Audi Q5 Sportback. Foto: AUDI
KOMMER I 2021: Audi Q5 Sportback. Foto: AUDI
KOMMER I 2021: Audi Q5 Sportback. Foto: AUDI
KOMMER I 2021: Audi Q5 Sportback. Foto: AUDI
KOMMER I 2021: Audi Q5 Sportback. Foto: AUDI
KOMMER I 2021: Audi Q5 Sportback. Foto: AUDI
KOMMER I 2021: Audi Q5 Sportback. Foto: AUDI

Mellomstor SUV

Q5 Sportback er med en lengde på 469 meter ørlite lengre enn søstermodellen, mens høyde og bredde er identisk, som akselavstanden på 282 centimeter.

Bagasjerommet måler ganske så akseptable 510 liter; med nedfelt bakseterygg økes volumet til 1.480 liter.

Som ekstrautstyr kan Audi levere det nyeste familiemedlemmet med regulerbart baksete.

Det kan skyves fremover, slik at bagasjevolumet øker med 60 liter – altså til 570 liter, og ryggvinkelen kan justeres.

Starter på diesel

Ved lansering kommer bilen med en 2,0-liters TDI dieselmotor på 204 hestekrefter og 400 newtonmeter dreiemoment.

Dermed kan Q5 Sportback trekke tilhenger på inntil 2,4 tonn.

Etter lanseringen kommer det flere motoriseringer:

En annen firesylindret TDI-motor, en V6 TDI, og en 2,0 liters firesylindret TFSI bensinmotor.

Q5 Sportback blir tilgjengelig som ladbar hybrid, som vanlige Q5, i to ytelsesversjoner.

Diesel-sportsversjon

En høy-ytelsesversjon, SQ5 Sportback er også planlagt, med sekssylindret dieselmotor på 347 hestekrefter.

Sportsunderstell med en fastere fjæring og demping er standard. Som alternativ kan Audi levere et understell med justerbar demping, eller det mer komfort-orienterte understellet med luftfjæring.

Luftfjæringen gjør at karosseriet kan justeres i høyden med opptil seks centimeter - enten senkes med 1,5 eller heves med 4,5 for bedre bakkeklaring.

Det er også mulig å senke bakvognen med 5,5 centimeter for å gjøre tilgangen til bagasjerommet enklere.

I skyggen av e-tron

Om Audi håper den mer elegante karosserifasongen kan gi Q5-salget et aldri så lite løft, er det ganske utenkelig at den vil komme seg ut av skyggen av de ulike e-tron-variantene, som så langt i år er registrert i over 7800 eksemplarer.

I det minste vil den kanskje gjøre bedre figur overfor konkurrentene.

Ved utgangen av august var det blitt registrert 131 Q5 hittil i år - færre enn av DS7 Crossback (192) og betydelig færre enn Mercedes-Benz GLC (543) og klasselederen BMW X3 (739).

Kommer til våren

Uansett: Audi-importøren har åpenbart tro på modellen.

– Audi Q5 har lenge vært en populær modell, og er den meste solgte Q-modellen i Audi-porteføljen, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller.

– Q5 har truffet på mye av det som er viktig for norske bilkjøpere også, med quattro firehjulsdrift, rikelig med plass og fullspekket av nyskapende teknologi, har dette vært en ideell familiebil for mange norske familier, sier Sinervo.

– Nå som den er tilgjengelig som ladbar hybrid, og etter hvert også som en dynamisk og uttrykksfull Sportback-utgave, har jeg stor tro på at Q5 fortsetter å være en attraktiv modell i Norge, avslutter Audi-direktøren.

Audi Q5 Sportback kommer på markedet i løpet av første halvår 2021. Prisene er per i Sdag ikke kjent.