STATSRÅD I 100: Klima- og miljøminister Ola Elvestuen advarer mot å slippe opp på målsettingen om 100 prosent nullutslipp i nybilsalget i 2025. Foto: Peter Raaum

Advarer mot vagere 2025-formuleringer:

Er politikerne i ferd med å droppe 2025-målet?

Er politikerne i ferd med å forlate målsettingen om at alt nybilsalg skal være nullutslipp i 2025? Klima- og miljøminister Ola Elvestuen advarer mot å slippe 100 prosentsmålet og mener at det kan få dramatiske konsekvenser hvis målsettingen endres.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Stortinget har vedtatt en målsetting om at alt salg av nye personbiler i 2025 skal være nullutslippsbiler.

Politikere i en rekke partier snakker i stadig rundere vendinger om at nullutslippsbiler skal utgjøre 100 prosent av bilsalget i 2025. 

2025-målet har aldri handlet om forbud mot salg av bensin- og dieselbiler om seks år, men målsettingen har vært en grunnplanke i regjeringens politikk, både på klima og bilavgifter, de siste årene.

Nå stuper avgiftsinntektene på grunn av elbil-fordelene, men politikerne styrer mot et bikkjeslagsmål om hvordan disse skal utformes. 

Og idag har 2025-målsettingen allerede kommet i spill.

Les også: Slik beregnes de norske bilavgiftene

– Jeg blir ikke kjempedeprimert om vi ender på 98 prosent, tvertimot skal jeg da være veldig fornøyd. Men vi skal være nær det målet for at denne politikken skal kunne kalles vellykket, sier Helge Orten, Høyres leder av Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

Regjeringskollega Frp har en enda løsere strikk:

– 100 prosent er i seg selv ikke viktig. Det viktige er å få til lavere utslipp, og vi har en god modell for å nå målet. Dette er allerede en suksess, sier Helge Andre Njåstad i Frp.

Opposisjonen er på samme spor:

– Målestokken i 2025 kan ikke være 100 prosent eller 97 prosent. Det vil være en meningsløs konkurranse, sier Senterpartiets Geir Pollestad.

Ingen vet sikkert hvordan elbil-salget utvikler seg når også disse bilene får avgifter.

– Men momsfritaket på elbiler er en posisjon som ingen av oss klarer å forsvare. Nå har vi for eksempel moms på medisiner, men ikke elbiler, sier Rigmor Aasrud, første nestleder i Finanskomiteen for Arbeiderpartiet.

Les også: «Ikke gitt at bilavgiftene øker»

– Ikke bare ord

Klima- og miljøminister Ola Elvestuen er ikke begeistret over ordbruken.

– Det er politisk viktig at 100-prosentmålet opprettholdes som nettopp det det er: Et mål om 100 prosent. Hvis ikke vil vi få en diskusjon hvor vi går tilbake på fordelene for tidlig. Vi er på 45 og skal opp på 100. Det avgjørende er at virkemidlene vi er villig til å bruke legges opp for at vi når det som er målet. Ellers risikerer vi å svekke tiltakene for tidlig.

– Men er det ikke bare ord, hvis 98 prosent gjør nesten samme nytte som 100?

– Nei, det er ikke bare ord. Det er realpolitikk. Det er klart det er noe helt annet å ha insentiver og virkemidler for å nå 100 prosent enn å være fornøyd med et lavere tall.

– Politikken defineres allerede som en suksess?

– Ja – og det er en kjempesuksess. Men vi har ikke kommet dit vi er i dag fordi alle har vært enige. Vi har måttet ha mye vilje over lang tid for å få det til, sier Elvestuen.

Les også: Sjekk elbilen som går fire mil når batteriet viser 0 prosent

Målsetting i klartekst

I regjeringsplattformen fra Granavolden er målsettingen krystallklar:

«Alle nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy og alle nye bybusser skal være nullutslippskjøretøy eller bruke biogass i 2025».

Klimaorganisasjoner og bilbransjen er – ikke uventet – delt i saken.

– Vi tror ikke det går av seg selv til dette målet. Målsettingen er ikke til å misforstå, den er krystallklar i både Nasjonal Transportplan og Granavolden-plattformen. Man kommer ikke til nullutslipp automatisk, sier Christine Holtan Bøgh, fagansvarlig for transport i Miljøstiftelsen Zero.

– Blir mer krevende

Men adm. direktør Stig Morten Nilsen i Norges Bilbransjeforbund anbefaler politikerne å tenke seg godt om:

– Ja, det er mulig å nå 100 prosent i 2025. Men det vil koste veldig mye penger. Vi er allerede verdensledende på nullutslipp, og vil være det i både 2025 og 2030. Vi kommer til å nå 2030-målet selv med en elbil-andel under 50 prosent. Det gir oss et pusterom til å legge en god plan. De neste 50 prosentene på elbil blir mer krevende enn de første 45, ikke minst fordi bilindustrien i Europa forholder seg til EU og deres tempo, sier han.

– Avgiftspolitikken virker. Hvis politikerne nå begynner å trekke seg fra 2025-målet fordi de ser at virkemidlene som skal til blir for kostbare, er det ganske betenkelig. Det burde de ha tenkt på da de satte målet, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF.

– Stadig flere nordmenn vurderer elbil neste gang de skal kjøpe bil. Det er naturlig når de rimelige familiebilene med god rekkevidde er på vei inn i markedet og bruktmarked for elbiler øker. Men ingen må tro at dette ikke påvirkes av avgiftspolitikken. Utskiftningen av bilparken kan stoppe opp, avslutter hun.