PÅ TOPPEN: Oppgang på det amerikanske aksjemarkedet mandag morgen førte til at Tesla plutselig har en høyere markedsverdi enn selveste GM. Foto: Tesla Inc

Stiger på børsen

Nå er Tesla USAs mest verdifulle bilselskap

Med et byks på børsen mandag ettermiddag oversteg Tesla Inc selveste General Motors som USAs mest verdifulle bilselskap. Markedsverdien er nå omlag 51 milliarder dollar, drøyt 440 milliarder kroner.

Publisert Sist oppdatert

En gang i tida var det slik at det som var godt for GM, det var også godt for USA. Selskapet har vært et av de virkelig lokomotivene i amerikansk økonomi gjennom generasjoner.

Tesla på sin side var på konkursens rand så sent som i desember 2008, har bare produsert et fåtall modeller (ingen av dem i massemarkedene), og leverte færre enn 80.000 biler globalt i 2016. GM på sin side sendte mer enn 10 millioner biler fra sine fabrikker ifjor.

Les også: Menn velger Tesla, kvinner velger en liten Yaris

Stadig er Toyota verdens største, med en markedsverdi på 172 milliarder dollar (snaut 1500 milliarder kroner).

Deretter følger tyske Daimler AG, Volkswagen AG og BMW AG. Også Honda Motor Co. sniker seg foran Tesla, slik børsverdiene var tidlig mandag ettermiddag norsk tid.

Nettstedet Bloomberg.com mener endringen i det amerikanske markedet viser hvordan Tesla har klart å få forbrukerne med på Elon Musks visjon om at elektriske biler vil dominere på veiene. «GM kom riktignok (i massemarkedet, red. anm.) med Chevrolet Bolt før Tesla og deres Model 3, men de har ikke klart å skape den samme entusiasmen» som Tesla har virvlet opp – på tross av røde tall og problemer med å nå produksjonsmålene i tide.»

Sett denne? Så mange elbiler er det på norske veier!

Tesla voldsomme klyv på Wall Street mandag kom etter en positiv analyse fra selskapet Piper Jaffray Co.

Det er bare en uke siden Tesla passerte en annen av USAs bilgiganter, Ford Motor Company.

Ekspertene anslår at GM kommer til å tjene ni milliarder dollar (ca. 78 milliarder kroner) i 2017, mens Tesla er ventet å tape nærmere en milliard dollar (ca. 8,65 milliarder kroner).

Det plager ikke investorene.

Les også: President Trump i bilkrig med California

«Tesla har et voldsomt grep på både forbrukere og aksjeeiere, og den fordelen er vanskelig å kopiere. Selv om Model 3-lanseringen skulle gå dårlig, tror vi både kundene og aksjemarkedet vil forbli sterke i troen på selskapet», sier en analytiker i Piper Jaffray.

«Akkurat nå er det ingen ting som bremser Teslas momentum. Markedet er mer opptatt av potensialet i de forskjellige forretningsområdene Tesla beveger seg inn på, enn de er av dagens profitt og pengeflyt», sier en analytiker hos Morningstar Inc.

Men det finnes skeptikere:

«Er det en rimelig verdivurdering? Nei, den er ikke rimelig. Selv om Tesla skulle komme til å gå med overskudd på et tidspunkt, så må de gjøre mer for å forsvare en slik verdisettelse», sier Maryann Keller, en anerkjent bilanalytiker og forfatter.