
Britisk studie viser:
Så mye tregere reagerer du med hodetelefoner i trafikken
En ny studie om bruk av hodetelefoner bak rattet viser at deltakerne reagerte betydelig tregere når farlige situasjoner i trafikken oppsto.
Studien ble gjennomført av bilprodusenten Ford blant mer enn 2000 deltakere fra fem europeiske land.
I studien ble det tatt i bruk en spesialutviklet såkalt 8D-romlydopplevelse og et virtuelt bymiljø på en nettside, samtidig som deltakernes reaksjonstid på potensielt farlige situasjoner ble målt.
Studien viste at deltakerne reagerte fire sekunder tregere når potensielt farlige situasjoner i trafikken oppsto.
Du kan teste deg selv på samme måte som deltakerne i studien ved å gå inn på nettsiden https://fordsharetheroad8d.com/ med mobilen.
Ikke forbudt, men...
Det er ikke ulovlig å bruke hodetelefoner i trafikken i Norge.
Det er imidlertid et krav i lovverket at du alltid skal opptre hensynsfullt og aktsomt i trafikken.
Trygg Trafikk har tidligere advart mot bruk av hodetelefoner i trafikken, og pekt spesielt på lyddempende hodetelefoner.
Les også:
-
DEBATT:
Berøringsskjermene – hva er egentlig problemet?
-
Amerikansk initiativ:
Krever felles navn på komplisert teknologi
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
-
Lexus oppfinner rattet på nytt:
Slik føles det å kjøre elbilen som styres som et fly
-
Test av 12 førermiljøer:
17 år gammel Volvo knuser berøringsskjermene
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Maks score til Megane – slakt av Dacia:
Retter opp skaden etter lillebrors totalkrasj
-
Kjør trygt i påsken:
Slik takler du såpeglatte veier
-
Testes ut av Ford:
Trafikklys koblet til bilen skal gi bedre trafikkflyt
Advarer mot bruk
Forsikringsselskaper advarer også mot slik bruk. Hvorvidt du var oppmerksom nok kan uansett påvirke skadeoppgjøret etter et trafikkuhell. Her kan bruk av hodetelefoner betegnes som uaktsomt i en rekke situasjoner, ifølge Stein Plogvoll, fagsjef for motor i Gjensidige.
– Et eksempel kan være hvis trafikken stanser for å slippe frem en ambulanse, og en fører med hodetelefoner ikke oppfatter situasjonen og kolliderer med utrykningskjøretøyet, sier Plogvoll.
– Hvis det blir konstatert at det er en sammenheng mellom bruken av hodetelefoner og sammenstøtet, vil bilføreren få helt eller delvis ansvar for kollisjonen. Hvis det også blir påvist grov uaktsomhet, kan vedkommende få redusert erstatning for skader på egen bil, sier fagsjefen.
– I og med at loven ikke gir et konkret forbud mot hodetelefoner, vil dette bli vurdert ut fra skjønn i hvert enkelt tilfelle, sier Steven Hasseldal, sjef for utrykningspolitiet (UP).
Les også disse sakene:
-
Så mye kan du spare på billånet:
Spar titusenvis på god rente
-
Vi som skravlet om bil i ferien:
Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
Hører ofte før vi ser
Blant de 56 prosent som oppga i studien at de hadde vært involvert i en ulykke eller en nestenulykke, oppga en andel på 27 prosent at de hadde brukt hodetelefoner da hendelsen inntraff.
– Lyder vi hører fra miljøet rundt oss, spiller en helt avgjørende rolle for vår tolkning av dette. Vi hører ofte noe rundt oss før vi kan se det. Bruk av hodetelefoner i trafikken kan blokkere ut viktige lyder som igjen kan gjøre det vanskeligere å fange opp biler i nærheten eller fotgjengere, sier professor i audiokognitiv nevrovitenskap ved University College London, Maria Chait.