
Helseattest for eldre:
Ap-statsråd må ha tenkepause om Ap-støttet vedtak
Skal Arbeiderpartiet gjennomføre sine egne vedtak? Stortingets beslutning om å oppheve kravet til helseattest for eldre bilførere kan bli en krevende sak for samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).
– Å fjerne kravet om helseattest blir Jon-Ivar Nygårds svennestykke, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.
Regjeringen og daværende samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) svarte med å utrede saken og har mottatt svært sterke motforestillinger til vedtaket fra flere fagetater.
Hareide gikk så langt som til å si at vedtaket vil «gi flere drepte og hardt skadde på veiene».
Et utålmodig flertall på Stortinget gjorde i slutten av mai et nytt vedtak – med stemmene til Frp, SV og Ap – hvor regjeringen ble gitt frist til 1. august med å effektuere det opprinnelige vedtaket.
Men statsråd Hareide nektet.
Nå styrer Arbeiderpartiet departementet som skal effektuere Arbeiderpartiets vedtak. Betyr det at vedtaket nå skal gjennomføres? Kanskje ikke.
– Jeg ønsker ikke å gi meg selv dårlig tid på å ta en så viktig beslutning, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård til Motor.
Sikkerhet først
Den nye statsråden trenger å vurdere fagetatenes advarsler.
– Etter Stortingets anmodningsvedtak er det gjennomført utredninger både av Statens vegvesen og Helsedirektoratet. Mitt parti var del av Stortingets flertall, men i denne saken føler jeg at det er riktig å gjøre meg godt kjent med den nye faglige vurderingen som nå ligger og venter på mitt bord, sier Nygård.
– Vi vil komme tilbake til denne saken uten unødig opphold, men trafikksikkerhet skal alltid komme først, sier han.
Men Stortinget har for lengst varslet at man ikke ønsker flere utredninger og vurderinger. Saken har vært oppe i Stortinget flere ganger, og den har vært gjenstand for omfattende utredninger – både i fagetatene, departementet og av Stortingets egen utredningsseksjon.
Som Nygårds partikollega Sverre Myrli sa det i replikkordskiftet i Stortinget 26. mai:
«Vi trenger ikke å gjenta debatten som vi hadde tidligere. Bare for å si det som det er: Det er fordeler og ulemper med alle ordninger, det er ikke svart eller hvitt. Men stortingsflertallet mener altså at det er flest ulemper ved dagens ordning, og den er svært omstridt, og det er en gruppetenkning som vi vil bort fra. Dette er kjent stoff. (…) Spørsmålet er rett og slett: Når vil samferdselsministeren iverksette Stortingets vedtak?»
Spørsmålet er stadig like aktuelt.
Har du lest disse sakene?
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
Smal sak
NAF mener saken er opplagt for samferdselsminister Nygård:
– Det bør være en smal sak for den nye samferdselsministeren å fjerne kravet om helseattest for eldre. Både hans eget parti Ap og hans regjeringskolleger i Sp støtter fjerningen, det samme gjør SV og Frp, slik at det flertallet i Stortinget som to ganger i våres vedtok å fjerne ordningen, finnes fortsatt nå etter stortingsvalget, sier Thor Egil Braadland i NAF.
Han mener det er store utfordringer med dagens testmodell.
– Problemet er at den ikke måler det den skal. Man måler synet og kognitive evner på et kontor, når man egentlig burde testet den konkrete evnen til å føre en bil trygt. NAF mener at sjåfører som man mistenker for å være trafikkfarlige – uavhengig av alder – heller bør sendes til en trafikkskole for en praktisk test, sier Braadland.
– Det er et godt alternativ til dagens ordning. Da kan sjåføren om mulig få noen tips og råd om hva man bør forbedre for å være en trygg sjåfør. Det er et opplegg som setter læring foran straff, slik at noen flere får muligheten til å beholde lappen litt lengre, sier han – og legger til:
– Det har aldri vært meningen at alternativet til å fjerne helseattesten er ingenting. Vi trenger åpenbart et sikkerhetsnett for å ivareta trafikksikkerheten. Hvis man etter et slikt opplegg fortsatt utgjør en for stor fare for trafikken, vil man likevel kunne miste lappen som før. Det er det som gjør at dette burde være en enkel sak for regjeringen.
Brøt loven?
Som en ekstra tvist på saken vil Fremskrittspartiet forfølge Knut Arild Hareides håndtering av stortingsvedtakene.
Tidligere denne måneden fremmet Carl I. Hagen, Bård Hoksrud og Tor André Johnsen et forslag hvor Stortingets ansvarskommisjon blir anmodet om «å foreta undersøkelser om statsråd Knut Arild Hareide har brutt ansvarlighetsloven § 8 bokstav b» ved å unnlate å gjennomføre stortingsvedtaket fra mai.
Saken er nå til behandling i kontroll- og konstitusjonskomiteen – hvor nevnte Myrli sitter for Arbeiderpartiet.
– Ordningen skulle vært avviklet fra 1. august i år. Det ble den ikke. At Hareide trosset stortingsflertallet, og lar være å følge opp en instruks med konkret datostempel fra et stortingsflertall, er svært uvanlig. Hadde det ikke vært for regjeringsskiftet, ville han risikert en kraftig oppstrammer i Stortingets kontrollkomité, mener Thor Egil Braadland i NAF.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler