HÅPER Å REPARERE: Fredag var denne Ford Focus elbilen hos Melhus Bil.

Rust-ødelagt elbil:

Ford håper å få Karls bil på veien igjen

Dette er bruktbilmarerittet som nå kan få en lykkelig slutt: Merkeverkstedet Melhus Bil og Ford håper å få denne elbilen fra Ford på veien igjen.

Publisert Sist oppdatert
FIKK HEVE: Rebecca Lyng.

Motor har skrevet flere artikler om denne Ford Focusen, som er én av nærmere 600 full­elektriske Ford Focus som er solgt i Norge.

Først da Rebecca Lyng vant i Forbrukerklage­utvalget, og fikk hevet kjøpet, fordi rust i batteri­kassen gjør at bilen ikke er kjørbar.

Deretter med Karl Lauvsnes, den fortvilte privatpersonen som solgte bilen til Rebecca Lyng. Han visste ingenting om rusten. Den var nemlig umulig å se, selv for merkeverkstedet da den var på service.

Lauvsnes måtte betale hele kjøpesummen på 60.000 kroner tilbake til Lyng og ta bilen tilbake. Til Motor sa han at han håper å få 5000 kroner for bilen, når han planlegger å selge den som delebil.

Der kunne denne bruktbilhistorien endt.

Men ikke i dette tilfellet.

– Mulig å reparere

Nå har merkeforhandleren Melhus Bil og importøren Ford tatt tak. Torsdag kveld ble bilen fraktet på bergingsbil fra Fosen til Trondheim, bekostet av merkeforhandleren.

– Vi tror det er mulig å reparere bilen. Men for å få bekreftet dette må batteriet ut av bilen og undersøkes, forteller informasjonsdirektør Anne Sønsteby i Ford Motor Norge.

Ford beklager

Ford Focusen ville plutselig ikke starte en kveld i 2020, da bilen bare var seks år gammel. Siden har den ikke vært kjørbar.

– Vi ser at dialogen mellom forhandler og kunde i denne saken ikke har vært bra nok. Det beklager vi, sier Sønsteby.

En mulig årsak til rustproblemene på elbatteriet er at det har oppstått en lekkasje etter feil montering av dekselet til batteripappen, da bilen var tre år gammel.

– Selv om det er mye utvendig korrosjon på batteripakken, kan innmaten fremdeles være i orden. Vi tror det er tilfellet her, og at det altså er mulig å reparere, sier Sønsteby.

Glad kunde

GLAD KUNDE: Karl Lauvsnes.

Karl Lauvsnes fra Fosen i Trøndelag var bare for noen dager siden helt sikker på at han ville tape nærmere 60.000 kroner på rustproblemene.

Han og kona fikk 60.000 kroner for bilen da den ble solgt til Rebeccca Lyng i 2020. For noen dager siden måtte de betale dette beløpet tilbake til Lyng, etter et vedtak i Forbrukerklageutvalget.

Nå er han kjempeglad for Motors søkelys på en elbil som er ødelagt av rust etter bare seks år, og av rask handling fra importøren Ford og merkeforhandleren i Trondheim.

– De tar ansvar. Det er kjempefint. Hvis de klarer å ordne bilen, kan det godt hende vi beholder den, i stedet for å selge den igjen. Bilen er nemlig veldig god å kjøre. Vi likte den veldig godt, sier Karl Lauvsnes.