Debattinnlegg om elbilreklame:
– Det er regler for dopapir – men ikke for elbiler
I Norge er du sikret bedre informasjon når du kjøper dopapir enn når du kjøper elbiler, skriver Thor Egil Braadland i NAF.
Dette er et leserinnlegg. Innholdet gir uttrykk for innsenderens meninger. Ønsker du å sende et leserinnlegg til Motor? Send til redaksjonen@motor.no
Det er lite kjent at i Norge har vi en forskrift som regulerer salg av dopapir. Visste du at det ikke er lov til å selge en pakke med «opptil 100 meter» dopapir? Dopapir skal oppgis med en pris per 100 meter, og hva den rullen koster, slik at det framgår tydelig hvor mange meter det faktisk er på rullen du kjøper.
Loven er ganske smart. Framfor å få 80 meter (som også er «opptil 100 meter»), får man vite nøyaktig hva man betaler for.
Prisopplysningsforskriften, som den heter, har to umiddelbare fordeler: Den gjør det lettere for forbrukeren å sammenlikne prisene. Den gjør at forbrukeren nøyaktig vet hva man får for pengene.
Disse reglene gjelder ikke bare for dopapir, de gjelder også tørkerull, matpapir, bakepapir, teip og aluminiumsfolie.
Men de gjelder ikke for elbiler.
I motsetning til dopapir selges og annonseres elbiler fortsatt med en rekkevidde som er «opptil» og en ladefart som er «maksimalt».
Les flere elbilsaker:
-
Tesla Model 3 Standard:
Ny Model 3 så vidt over momsgrensen
Tesla tar bort noen elementer i sin enkleste Model 3-variant, og senker prisen slik at Model 3 Standard nesten treffer den nye momsgrensen.
-
Fossilbilforbudet:
Polestar og Volvo helt uenige med tyske planer
Særlig tyske bilprodusenter presser på for at EU skal utsette det bebudete forbudet mot diesel- og bensinbiler fra 2035, Polestar og Volvo mener utsettelse er en dårlig idé.
-
EV2:
Kia med liten elbil
Kia fyller ut sin elektriske linje med en modell som er lavest på rangstigen.
-
Elbiler:
Danmark nærmer seg Norge
Danmark har en solid vekst i salget av elbiler, men danskene velger andre modeller enn nordmenn.
-
Nye biler:
Enorm vekst i nybilmarkedet, og Tesla er suverene
Med en mulig momsøkning på mange elbilmodeller fra 2026, er det svært høy aktivitet i de norske bilbutikkene.
-
Maskert, men produksjonsklar:
Her er framtiden til VW-konsernet, slik er den å kjøre
Motor har testet Cupra Raval, den første av en rekke jevnstore modeller fra Volkswagen-konsernet.
-
Fossilforbudet:
BMW-sjef mener EU er på ville veier
BMW-sjef Oliver Zipse sier EUs planlagte forbud mot nye bensin- og dieselbiler fra 2035 er et farlig feilsteg.
-
Første milepæl:
Elroq runder 100.000
Elroq kom på markedet i år, og Skoda er godt fornøyd med salgstempoet.
-
Krav om pedalsensor:
– Kan bli starten på et globalt sikkerhetsskifte
Et nytt kinesisk lovforslag vil tvinge produsentene til å bygge inn teknologi som oppdager når føreren trykker på feil pedal — og automatisk bremser bilen. – På høy tid, sier norsk sikkerhetsekspert.
-
Prøvekjørt: Opel Mokka GSE
Du får det ikke morsommere i en Opel
Opel har sendt Mokka til sin motorsportavdeling, resultatet er blitt en de av artigste bilene under dagens momsgrense.
- Visste du at rekkevidden for én og samme modell kan variere med hva slags utstyr du får? Spesielt kan dekkene påvirke rekkevidden negativt. Derfor annonseres gjerne elbilene med en rekkevidde som er «opptil», ikke «fra–til»
- Visste du at elbiler kommer med to offisielle rekkevidder? Den ene er rekkevidden for bykjøring, den andre for landeveiskjøring. Det er det siste tallet som er mest relevant for norske forhold, men det er det første tallet som er høyest. Gjett hva det er mest fristende å annonsere med, og slenge på et «opptil»?
- Visste du at forhandlerne ikke gir deg forpliktende tall for vinterrekkevidde på elbilen? Det er en kjent sak at elbilene mister rekkevidde om vinteren – men NAFs rekkeviddetester av elbiler viser at tapet varierer fra fire til 32 prosent. Hvordan informerer forhandlerne om dette? NAF kjenner ingen eksempler på at forhandlerne oppgir en vinterrekkevidde på en så forpliktende måte at du har klagerett om du ikke er fornøyd. Her er det i beste fall «opptil» og «maksimalt» som gjelder.
- Mange trenger å hurtiglade elbilen langs veien – men ladefart varierer veldig mellom ulike elbil-modeller. Hvor raskt lader den bilen du er mest interessert i? NAF sine ladetester viser at det spørsmålet er det få gode svar på, før man selv tester ladefarten – fordi hvordan sammenlikner man egentlig ladefart når forhandlerne oppgir en «maksimal» ladefart, mens den reelle ladefarten ligger under denne maksfarten størstedelen av tiden?
Det er ganske utrolig å tenke på at vi har en forskrift som regulerer dopapir, men ikke hvor mye rekkevidde eller hva slags ladefart du kan forvente når du kjøper en elbil til flere hundre tusen kroner.
Seks krav
NAF har derfor tatt initiativet til å få på plass bedre regler for kjøpsinformasjon for den som skal kjøpe elbil.
De seks kravene vi har lansert sammen med Forbrukerrådet er:
1. Oppgi rekkevidde for kombinert kjøring, ikke blandet kjøring. Det er det første tallet som er mest relevant å sammenlikne med.
2. Oppgi realistisk rekkeviddetap om vinteren. Fordi rekkeviddetapet varierer mellom fire og 32 prosent mellom ulike modeller.
3. Oppgi rekkevidde basert på utstyrsnivå: Utstyrsnivået påvirker rekkevidden. Rekkevidden vør derfor oppgis som «fra x km til y km, avhengig av utstyrsnivå», ikke «opptil y km».
4. Oppgi netto batterikapasitet. Netto batteristørrelse er den reelle batteristørrelsen, som er brutto batteristørrelse minus sikkerhetsmarginer. Noen annonserer med brutto batteri, som gjør at bilen ser bedre ut enn den egentlig er.
5. Oppgi ladetid fra 10 til 80 prosent. Det varierer mye hvordan ulike forhandlere oppgir ladetiden. Noen forhandlere oppgir tiden det tar å lade batteriet fra 0 til 80 prosent, noen oppgir tiden fra 10 til 80 prosent, mens andre igjen oppgir hvor langt du kan kjøre på å lade i 25 minutter. Det gjør det umulig å sammenlikne mellom modeller.
6. Oppgi ladekurven. Omtale av «opptil» ladeeffekt er populært i reklamene for elbil – men de færreste elbiler lader med denne effekten, annet enn i korte perioder. Oftere går det langsommere etter hvert som batteriet fylles. Ladekurven viser hvordan bilen lader [i kW] etter hvert som batteriet fylles, og gir en realistisk tegning av ladefarten mens du lader.
Dette innlegget ble først publisert i Dagens Næringsliv 24. mars.
Kjør debatt!
-
DEBATT:
– Viser fram kaoset
Motors undersøkelse av verkstedpriser gjør det veldig klart og tydelig at du som bileier må være kritisk, stille spørsmål og prute.
-
DEBATT:
Elbil-gimmick?
Kanskje hadde elbilskeptikerne rett da de hevdet at den norske elbilsuksessen kun var en gimmick norske myndigheter ville smykke seg med, skriver Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS
-
DEBATT:
Gal sammenlikning av dekk-resultatene
Flere lesere har stilt spørsmål om bremselengdene i årets vinterdekktest. Her er svaret.
-
DEBATT:
Forvirrende dekktest
Små forskjeller blir gjort altfor store i Motors dekktest, mener leserbrevforfatteren.
-
DEBATT:
Bilen: den siste lovløse datamaskinen
Når bilen din samler inn, lagrer og deler data på linje med en datamaskin – burde du ikke da ha samme rett til innsyn, kontroll og sletting? I dag er svaret nei, skriver Bjørn Riley-Boge i dette leserinnlegget.
-
DEBATT:
Løpsk elbil – førerfeil eller selvkjørende bil?
Detaljerte undersøkelser må fortsette for å finne ulykkesårsaken, skriver sivilingeniør Odd Tore Saugerud i dette leserinnlegget.
-
DEBATT:
– Kjøp gjerne bil på outlet!
Vår erfaring er at bruktbiloutlets er trygge og seriøse, skriver Norges Bilbransjeforbund i dette leserinnlegget.
-
DEBATT:
Hvor ren er elbilen egentlig?
Elbilen har blitt symbolet på det grønne skiftet. Men hva hvis det vi tror er løsningen, faktisk er en del av problemet? I sommer kunne vi lese at elbiler i Europa «blir renere raskere enn vi har antatt». Men hvor realistiske og troverdige er forutsetningene bak analysen?
-
DEBATT:
Bilveteran refser Årets bil: «At de tør!»
Sjelden har jeg vært så glad over å lese feil: Først ved andre gjennomgang så jeg at det sto Årets bil i Europa: «På tide å stille spørsmål ved Euro NCAP».
-
DEBATT:
«Elbiler truer trafikk- og rettssikkerheten»
Myndighetene hopper for raskt til «førerfeil» når teknisk svikt er sannsynlig årsak til elbil-ulykker. Hvor lenge kan vi godta at politiet henlegger slike saker, når loven krever at biler skal være så sikre som vi «med rimelighet» kan forvente?