Debattinnlegg om elbilreklame:
– Det er regler for dopapir – men ikke for elbiler
I Norge er du sikret bedre informasjon når du kjøper dopapir enn når du kjøper elbiler, skriver Thor Egil Braadland i NAF.
Dette er et leserinnlegg. Innholdet gir uttrykk for innsenderens meninger. Ønsker du å sende et leserinnlegg til Motor? Send til redaksjonen@motor.no
Det er lite kjent at i Norge har vi en forskrift som regulerer salg av dopapir. Visste du at det ikke er lov til å selge en pakke med «opptil 100 meter» dopapir? Dopapir skal oppgis med en pris per 100 meter, og hva den rullen koster, slik at det framgår tydelig hvor mange meter det faktisk er på rullen du kjøper.
Loven er ganske smart. Framfor å få 80 meter (som også er «opptil 100 meter»), får man vite nøyaktig hva man betaler for.
Prisopplysningsforskriften, som den heter, har to umiddelbare fordeler: Den gjør det lettere for forbrukeren å sammenlikne prisene. Den gjør at forbrukeren nøyaktig vet hva man får for pengene.
Disse reglene gjelder ikke bare for dopapir, de gjelder også tørkerull, matpapir, bakepapir, teip og aluminiumsfolie.
Men de gjelder ikke for elbiler.
I motsetning til dopapir selges og annonseres elbiler fortsatt med en rekkevidde som er «opptil» og en ladefart som er «maksimalt».
Les flere elbilsaker:
-
Ny batteriforskning:
– Vi har ikke testet batterienes levetid på riktig måte
Elbilbatterienes levetid er trolig bedre enn tidligere tester har vist.
-
Urban Cruiser lansert i dag:
Dette er Toyotas nye folkemodell
Toyota frister med både firehjulsdrift og skyvbart baksete.
-
Ingen kjøper:
Nevs: Nå ser det bekmørkt ut for «Saab-arvtaker»
For ett år siden så det ut som en ny elbil skulle reise seg fra asken etter Saab-konkursen i 2011, men nok en gang er Nevs i store problemer og snart uten ansatte.
-
Kia EV6 GT:
Ser ganske vanlig ut, men ikke la deg lure
Dette er tidenes raskeste Kia. Og den har kunstige girskift.
-
Viktig modell:
Lucid starter SUV-produksjonen
Det er allerede noen år siden Lucid startet salget av Air. Men salget er fortsatt svært beskjedent, det kan kanskje den neste modellen,Gravity, gjøre noe med?
-
I Kina:
Denne Toyotaen blir billig
I et samarbeid med kinesiske GAC lanserer Toyota elbilen bZ3X, med svært lav innstegspris.
-
Har tatt av i Kina:
Ny modell fra Xiaomi
Xiaomi lanserte sin første elbil for ikke lenge siden, og den har blitt mer populær enn merket forutså. Snart kommer deres første SUV.
-
Fyrer av mot bilimportører:
– Slutt med barnslig sutring om ladehybrider
Ladehybridene opplever en ny vår i mange markeder, og flere norske bilimportører mener disse nå trenger bedre avgiftskår også i Norge. – Ta dere sammen, er beskjeden fra Christina Bu i Elbilforeningen.
-
Venter bedring i 2025:
Elbilsalget faller svakt i Tyskland
Elbiler og ladehybrider sto for 22,8 prosent av nybilsalget i Tyskland, Europas viktigste bilmarked, i november. Det er ned tre prosentpoeng fra november i fjor.
-
Prøvekjørt: Skoda Elroq:
Modellen som kan gjøre livet surt for storebroren
Skoda Elroq er en bil der mye stemmer. Den innvendige plassen er midt i familieblinken. I tillegg serveres det en billigutgave som kan åpne for nye kundegrupper.
- Visste du at rekkevidden for én og samme modell kan variere med hva slags utstyr du får? Spesielt kan dekkene påvirke rekkevidden negativt. Derfor annonseres gjerne elbilene med en rekkevidde som er «opptil», ikke «fra–til»
- Visste du at elbiler kommer med to offisielle rekkevidder? Den ene er rekkevidden for bykjøring, den andre for landeveiskjøring. Det er det siste tallet som er mest relevant for norske forhold, men det er det første tallet som er høyest. Gjett hva det er mest fristende å annonsere med, og slenge på et «opptil»?
- Visste du at forhandlerne ikke gir deg forpliktende tall for vinterrekkevidde på elbilen? Det er en kjent sak at elbilene mister rekkevidde om vinteren – men NAFs rekkeviddetester av elbiler viser at tapet varierer fra fire til 32 prosent. Hvordan informerer forhandlerne om dette? NAF kjenner ingen eksempler på at forhandlerne oppgir en vinterrekkevidde på en så forpliktende måte at du har klagerett om du ikke er fornøyd. Her er det i beste fall «opptil» og «maksimalt» som gjelder.
- Mange trenger å hurtiglade elbilen langs veien – men ladefart varierer veldig mellom ulike elbil-modeller. Hvor raskt lader den bilen du er mest interessert i? NAF sine ladetester viser at det spørsmålet er det få gode svar på, før man selv tester ladefarten – fordi hvordan sammenlikner man egentlig ladefart når forhandlerne oppgir en «maksimal» ladefart, mens den reelle ladefarten ligger under denne maksfarten størstedelen av tiden?
Det er ganske utrolig å tenke på at vi har en forskrift som regulerer dopapir, men ikke hvor mye rekkevidde eller hva slags ladefart du kan forvente når du kjøper en elbil til flere hundre tusen kroner.
Seks krav
NAF har derfor tatt initiativet til å få på plass bedre regler for kjøpsinformasjon for den som skal kjøpe elbil.
De seks kravene vi har lansert sammen med Forbrukerrådet er:
1. Oppgi rekkevidde for kombinert kjøring, ikke blandet kjøring. Det er det første tallet som er mest relevant å sammenlikne med.
2. Oppgi realistisk rekkeviddetap om vinteren. Fordi rekkeviddetapet varierer mellom fire og 32 prosent mellom ulike modeller.
3. Oppgi rekkevidde basert på utstyrsnivå: Utstyrsnivået påvirker rekkevidden. Rekkevidden vør derfor oppgis som «fra x km til y km, avhengig av utstyrsnivå», ikke «opptil y km».
4. Oppgi netto batterikapasitet. Netto batteristørrelse er den reelle batteristørrelsen, som er brutto batteristørrelse minus sikkerhetsmarginer. Noen annonserer med brutto batteri, som gjør at bilen ser bedre ut enn den egentlig er.
5. Oppgi ladetid fra 10 til 80 prosent. Det varierer mye hvordan ulike forhandlere oppgir ladetiden. Noen forhandlere oppgir tiden det tar å lade batteriet fra 0 til 80 prosent, noen oppgir tiden fra 10 til 80 prosent, mens andre igjen oppgir hvor langt du kan kjøre på å lade i 25 minutter. Det gjør det umulig å sammenlikne mellom modeller.
6. Oppgi ladekurven. Omtale av «opptil» ladeeffekt er populært i reklamene for elbil – men de færreste elbiler lader med denne effekten, annet enn i korte perioder. Oftere går det langsommere etter hvert som batteriet fylles. Ladekurven viser hvordan bilen lader [i kW] etter hvert som batteriet fylles, og gir en realistisk tegning av ladefarten mens du lader.
Dette innlegget ble først publisert i Dagens Næringsliv 24. mars.
Kjør debatt!
-
DEBATT:
Sleivspark i elbil-debatten
Vi setter stor pris på engasjementet og meningsmangfoldet som vekkes i bransjen rundt statsbudsjett og bilavgifter. Men håper at debatten ikke reduseres til upresise sleivspark.
-
DEBATT:
Gir Motor oss grundige og objektive biltester?
Motor utelater sentrale opplysninger som kan bidra til å gi et sannere og mer fullstendig bilde av bilene de tester og omtaler, skriver innleggsforfatteren.
-
Debatt:
Er dette en sliten bruksbil, hobbybil eller veteranbil?
Å definere bilen på bildet er nærmest umulig, skriver Bjørn Fjellmosveen i dette leserinnlegget.
-
Debatt:
«Ja til lavere bilavgifter og yngre veteranbiler»
Fremskrittspartiet mener det er viktig å legge til rette for at eldre kjøretøy kan bli ivaretatt for fremtiden, skriver Morten Stordalen i transportkomiteen på Stortinget.
-
Debatt:
«Slitne bruksbiler er ikke det samme som veteraner»
Fremskrittspartiet vil bruke over 1 milliard på slitne bruksbiler. Det kan få store og uønskede konsekvenser, skriver Jørgen Bogen i Landsforbundet av Motorhistoriske Kjøretøyklubber (LMK).
-
Rekkevidde-debatt:
Toyota: «Ikke rettferdig å sammenligne nye og brukte biler»
Toyota mener det er urettferdig å sammenlikne den innleide bZ4X-en med nye biler i rekkeviddetesten. Toyota understreker også bZ4X' fortrinn og påpeker forskjeller på leiebilen som ble brukt i testen, kontra bilene som nå er til salgs.
-
Rekkeviddetesten 2024:
Vi skjønner godt hvorfor Toyota ikke vil være med
Når Toyota sier nei til rekkeviddetesten, ekskluderer de også folk flest. Det kler ikke verdens kanskje mest jordnære bilprodusent.
-
DEBATT:
– Har rekkeviddetestene gått ut på dato?
Er det virkelig nødvendig å kjøre 20 biler helt tomme? spør leserbrevforfatteren, som mener Motor og NAFs rekkeviddetester er unødvendig bruk av strøm, i et miljøperspektiv.
-
DEBATT:
«Vi er ikke klare til å fase ut fossile kjøretøy»
Elektroingeniøren brukte 65 timer på lading i løpet av en 12 dagers elbil-tur. Han spør om ladetiden verdt det, og har et klart svar.
-
DEBATT:
– Nei, Motor, dette stemmer ikke
God, kritisk og grundig forbrukerjournalistikk er uhyre viktig. Det utelukker ikke rom for litt selvrefleksjon i Motor-redaksjonen.