BLE SKUFFET: Bilen gikk slett ikke bedre, mente mannen. Bilen på bildet er ikke den som er nevnt i saken.

Bileieren var ikke fornøyd:

Klaget på dårlig trimming – fikk medhold

Da bileieren mente han ikke fikk en sprekere bil, angret han seg – og fikk medhold i at han kunne få tilbake pengene for utført trimming.

Publisert Sist oppdatert

– Man har angrerett for enkelte tjenester. Men det er lite kjent, og vi får veldig få henvendelser om dette, sier advokat Jens Christian Riege i NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor.

En mann i Østfold slo til da en arbeidskollega av mannen fikk trimmet bilen sin på arbeidsplassens adresse.

Dette ville også han få utført, og han ba trimmefirmaet om å modifisere motoren hans.

Økt forbruk?

Mannen ble forespeilet 60 ekstra hester og lavere forbruk.

Men bare etter få dager måtte han konstatere at bilen ikke hadde blitt sprekere. Forbruket økte også, mente han, fra 0,74 liter på mila til over 0,8.

Han klaget og sa han ville benytte angreretten.

Det nektet firmaet som sto bak modifiseringen, og dermed endte modifiseringen i Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter etter bilkjøp.

3990 kr.

Forbrukerklageutvalget har gitt mannen medhold i at han har angrerett, siden avtale om modifisering ble gjort utenfor modifiseringsfirmaets firmaadresse.

For å ha angrerett i henhold til loven må du handle utenfor forretningens forretningsadresse, som på nett, på døra, i gata, eller liknende.

Mannen får derfor tilbake de 3990 kronene han betalte.

Advokat Jens Christian Riege i NAF minner om at modifisering kan skape problemer med hensyn til godkjenning av bilen og forsikring.

– Uavhengig av om man benytter angreretten, som i dette tilfellet, eller ikke, er det kurant å få programmert bilen tilbake slik den var, sier han.