VAREBIL: Iveco Daily, her i en nyere utgave.
VAREBIL: Iveco Daily, her i en nyere utgave.

Ikke avdekket på EU-kontrollen:

Bil til 99.000 kr måtte repareres for 167.000 kr

EU-kontrollen like før kjøpet avdekket ikke den trafikkfarlige feilen på bilen.

Publisert

Periodisk kjøretøykontroll er ingen garanti for at bilen ikke er trafikkfarlig. Det fikk kjøperen av en Iveco Daily varebil erfare.

Den 14 år gamle varebilen ble kjøpt for 99.000 kroner, og hadde like før salget vært på EU-kontroll, uten at det ble oppdaget noen alvorlige feil.

Et halvt år senere, da bilen var på ordinær service, ble det imidlertid avdekket at bilens ramme har sprukket, og at bilen er kondemnabel.

– Bilen må ikke brukes før utbedring. Dette kan være trafikkfarlig, skrev en bilteknisk konsulent fra NAF, som undersøkte bilen.

167.000 kr.

Utbedring vil koste 167.000 kroner – altså nesten dobbelt så mye som bilen kostet å kjøpe bilen; 99.000 kroner.

Kjøperen av bilen, et firma som handler med brukte møbler, antikviteter og kunst, fikk nei da de krevde å få heve kjøpet av bruktbilforhandleren Spydeberg Bil, som solgte bilen.

I forliksrådet fikk bruktbilfirmaet medhold. Men i Follo og Nordre Østfold tingrett har kjøperen fått fullt medhold i at bruktbilkjøpet skal heves, og at kjøpesummen minus et nyttefradrag skal refunderes.

Over tid

Tingretten viser til at den biltekniske konsulenten fra NAF, som vitnet i retten, mener at sprekken i rammen har utviklet seg over tid, og at skaden er uvanlig – og ikke noe som nødvendigvis oppdages på EU-kontroll.

– Når kjøperen i praksis har kjøpt en bil som ikke kan brukes, og det koster mer enn bilens verdi å reparere den, kan ikke avviket sies å være ubetydelig, konkluderer tingretten.

Spydeberg Bil opplyser til Motor at de ikke anker dommen.