FÅR KRITIKK: Santander Consumer bank er en av bankene som kritiseres for sin markedsføring.

Kritiseres:

Banker oppgir ikke effektiv rente for billån

DNB og Santander oppgir effektiv rente kun i kampanjeperioden for billån, og ikke for hele lånets løpetid. Forbrukerrådet er kritisk.

Publisert

En gjennomgang nettstedet Bilpriser.no har gjort, viser at de to største aktørene på bilfinansieringsmarkedet, DNB og Santander Consumer Bank, har rentekampanjer i samarbeid med bilimportører og bilforhandlere som er uheldige.

GRANSKER: Jan Traaseth, Bilpriser.no.

– Mange av låne­tilbudene oppgir effektiv rente kun for kampanje­perioden på tre år, men ikke for hele lånets totale løpetid. Denne opplysningen mangler på fire av ni bilmerker der DNB er finansierings­partner, mens den mangler på fem av seks bilmerker hvor Santander er finansieringspartner, skriver Jan Traaseth, som er innehaver av nettstedet Bilpriser.

Dette kan skape ulike konkurranseforhold mellom bilforhandlere, samtidig som det gjør det vanskeligere for kundene å sammenlikne tilbudene.

– Den effektive renten i markedsføringen må ta utgangspunkt i lånets totale løpetid, sier fagsjef Thomas Iversen i Forbrukerrådet til Bilpriser.no.

Iversen mener praksisen kan være i strid med markedsføringsloven.

– Dersom innholdet eller satsene i kredittmarkedsføring ikke er tydelig nok, vil det kunne være villedende markedsføring, sier Iversen.

DNB og Santander melder at de nå vil endre praksisen sin.

Powered by Labrador CMS