En gjennomgang nettstedet Bilpriser.no
har gjort, viser at de to største aktørene på bilfinansieringsmarkedet, DNB og
Santander Consumer Bank, har rentekampanjer i samarbeid med bilimportører og bilforhandlere
som er uheldige.
GRANSKER: Jan Traaseth, Bilpriser.no.
– Mange av lånetilbudene oppgir effektiv rente kun for
kampanjeperioden på tre år, men ikke for hele lånets totale løpetid. Denne opplysningen mangler på fire av ni bilmerker der DNB er finansieringspartner,
mens den mangler på fem av seks bilmerker hvor Santander er
finansieringspartner, skriver Jan Traaseth, som er innehaver av nettstedet
Bilpriser.
Dette kan skape ulike konkurranseforhold mellom
bilforhandlere, samtidig som det gjør det vanskeligere for kundene å
sammenlikne tilbudene.
– Den effektive renten i markedsføringen må ta
utgangspunkt i lånets totale løpetid, sier fagsjef Thomas Iversen i
Forbrukerrådet til Bilpriser.no.
Iversen mener praksisen kan være i strid med
markedsføringsloven.
– Dersom innholdet eller satsene i kredittmarkedsføring
ikke er tydelig nok, vil det kunne være villedende markedsføring, sier Iversen.
DNB og Santander melder at de nå vil endre praksisen sin.