FINSK SISU: Nokian Hakkapeliitta 9

Nokian Hakkapeliitta 9

Finsk vinterspesialist leverer igjen

Vinterspesialisten Nokian rasker med seg full pott fra is-rundene og plukker flest poeng sammenlagt også på snø.

Publisert

PLUSS:

Bra grep på is og snø, kjøreglede i svingene.

MINUS:

Styrefølelsen på tørr asfalt. Høy veistøy.

Sammenliknet med de øvrige toppdekkene utmerker Nokian seg med underholdende kjøreegenskaper med et bakparti som leverer til forventningene:

Det kommuniserer godt og slik sikrer en fin, nøytral balanse – samtidig som det bidrar til å holde fint grep i svingene.

Det er en opptreden som går igjen på alle underlag.

Selv om dekket er optimalisert for vinterføre, klarer det seg rimelig bra på vått underlag.

Dekkets svakhet er styrefølelsen på tørr asfalt – som er ulinjær og gir svakere retningsstabilitet.

Nokian er derimot trygt i unnamanøvertesten, der det utligner sidekreftene bra.

På den annen side er Hakkapeliitta 9 ett av piggdekkene med mest veistøy.

Nokian Hakkapeliitta 9

84 poeng

Last- og hastighetsindeks:96T

Fakta

Produksjonsland:Finland Produksjonsdato:07/10 2019 Pigger:196

Hardhetsgrad (Shore): 54

Snø

Akselerasjon:4 Bremselengde:10 Kjøreegenskaper:10

Is

Akselerasjon:5 Bremselengde:15 Kjøreegenskaper:15

Tørr asfalt

Bremselengde:3 Kjøreegenskaper:3

Våt asfalt

Bremselengde:6 Kjøreegenskaper:4 Vannplaning:3

Annet

Støy:2 Forbruk:4

Pigger

Antall:196

Les også NAFs råd:
Dette må du huske om dekkskift

Slik beregnes poengene:

I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5:

5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig

Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.

Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.

På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.

Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.

Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.

PS: Under en ekstra sjekk av måledataene fra forbrukstesten ble det oppdaget tre feil som vi dessverre ikke fikk fanget opp i tide til publiseringen av printmagasinet. De korrekte måleverdiene skal være som følger på dekkene fra Nokian (5,74 l/100 km), Nordman (5,76 l/100 km)og GT Radial (5,78 l/100 km), og dekkene skal derfor ha to poeng høyere score enn det stod i printutgaven av Motor.

Her er dekkenes score i hver testdisiplin:

Poeng Michelin Continental Nokian Hankook Pirelli Nordman Toyo GT Radial
Akselerasjon på is (maks 5)54543421
Bremsing på is (maks 15)151215639123
Kjøring på is (maks 15)151215129963
Akselerasjon på snø (maks 5)55445433
Bremsing på snø (maks 10)1010101081088
Kjøring på snø (maks 10)881086842
Bremsing på våt vei (maks 10)686884610
Kjøring på våt vei (maks 5)35435335
Vannplaning (maks 5)24334334
Bremsing på tørr vei (maks 5)34344245
Kjøring på tørr vei (maks 5)53334232
Drivstofforbruk (maks 5)55455444
Støy (maks 5)54233222
Totalt8784847367646052
Plassering12245678