VINNERDEKKET: Etter å ha kjørt alle de ti delrundene i dekktesten kan vi fastslå at forskjellen mellom SUV-dekkene er større enn hva vi har sett i tidligere tester av personbildekk. Generelt: Jo bedre tilpasset asfalt, jo bedre score.

Sommerdekktesten 2020 (SUV):

Overraskende store forskjeller blant SUV-dekkene

Årets test av SUV-dekk avslører overraskende store forskjeller. Og én ting er sikkert: Vil du ha godt feste på grusveien til hytta går det på bekostning av sikkerheten.

Publisert Sist oppdatert

Sommerens testdimensjon 225/60 R 18 passer til flere populære familie-SUV-er, blant annet Toyota RAV4, Honda CR-V, Mazda CX-5, BMW X3 og Subaru Outback.

En SUV krever mer av dekkene enn det en vanlig personbil gjør.

Et SUV-dekk skal gi trygge kjøreegenskaper til en biltype som er tung og har et høyt tyngdepunkt, samtidig som dekket har en høy profil (jo tykkere dekk, jo høyere profil). Derfor har SUV-dekk hardere gummiblanding og ikke minst forsterkede sidevegger.

De forsterkede sideveggene gir nødvendig stabilitet, men også bedre beskyttelse mot skarpe steiner som gir fare for punktering når man kjører på grusveier.

Her er resultatlista:

1) 91 poeng – Michelin Pilot Sport 4 SUV
2) 88 poeng – Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 SUV
3) 78 poeng – Nokian Hakka Blue 2 SUV

4) 74 poeng – Bridgestone Turanza T005
5) 67 poeng – Vredestein Ultrac Satin
6) 55 poeng – Pirelli Scorpion Verde
7) 43 poeng – Nankang AS-1
Referansedekk: 40 poeng – Continental ContiCrossContact LX2

Famlende forsøk

Opp gjennom årene har bilprodusentene famlet litt i forsøket på å lage biler som SUV-eierne vil ha. Fra litt tøffe terrengbiler som spilte på eventyrlysten, går trenden nå mot høybygde biler med mer tradisjonelle personbilverdier.

Den samme tendensen ser man på dekkmarkedet.

Fra dekk med grovt mønster og terrengklingende navn, velger dekkprodusentene i stadig større grad å la SUV-dimensjonene speile det tradisjonelle personbiltilbudet.

Sporty komfort

Dekkutvalget beregnet på SUV-er spriker i alle ender. Det avspeiler seg også i vår dekktest. Resultatene og spesifikasjonene, sånn som slitasjemerking (mønsterdybdeindikator) og hastighetskoder, spriker mye mer enn når vi tester personbildekk. Derfor er behovet for forbrukerveiledning viktigere enn noen gang.

De aller siste nyhetene fra Michelin og Goodyear har fått samme navn som produsentenes mer sporty personbildekk – som Pilot Sport 4 SUV og Eagle F1 Asymmetric 5 SUV.

Dekkene fra Bridgestone, Nankang, Nokian og Vredestein tar utgangspunkt i personbildekk med mer fokus på komfort, som Turanza T005, AS-1, Hakka Blue 2 SUV og Ultrac Satin.

Bare Pirellis Scorpion Verde har et modellnavn som er unikt for SUV-dekk. Noen SUV-eiere overveier kanskje å kjøpe et dekk som gir bedre grep på grus og dårlige veier. Men hvilke egenskaper gir man slipp på når man velger et dekk som er mer tilpasset terrenget enn fin asfalt?

For å gi svar på det har vi tatt med en joker i testen: Continental CrossContact LX2. Det markedsføres av produsentene som et dekk for «lettere terrengkjøring».

TESTSJEF: Dekktestansvarlig Nils Svärd ved en stabel dekk på testanlegget i Sør-Frankrike.

Store forskjeller

Etter å ha kjørt alle de ti delrundene som dekktesten består av kan vi fastslå at forskjellen mellom SUV-dekkene er større enn hva vi har sett i tidligere tester av personbildekk.

Tendensen er tydelig – jo mer dekket er tilpasset asfalt, desto bedre er testresultatene. Aller best er de siste prestasjonsdekkene fra Goodyear og Michelin.

Det kan virke unødvendig med sporty dekk på en firehjulsdrevet SUV. Men på grunn av biltypens egenskaper med god bakkeklaring og høy vekt, er det nettopp høybygde SUV-er som har størst behov for godt veigrep og trygge kjøreegenskaper.

Det er klart det er greit at hjulene ikke spinner opp grusbakken til hytta, men det aller viktigste med dekkene er at de bringer deg og familien så trygt som mulig fram til målet, og det skjer stort sett på asfalt.