Sammenliknet med sin forgjenger virker Nokian å ha prioritert opp bremseegenskapene fremfor hvordan dekket opptrer i svinger.
Det er ikke alltid like smidig inn i svingene eller like velbalansert i krappe svinger som før. Men veigrepet er tross alt stadig på et høyt nivå.
Nokian kan også fremvise et bra feste på våte veier, selv om det vannplaner relativt tidlig.
På tørr vei oppviser 10’ern en mer stabil oppførsel enn sine forgjengere, med mer linjær styrefølelse enn før. Lydkomforten har også blitt bedre, selv om den stadig ikke er helt i toppsjiktet.
Fullt vinterfokus og forbedrede barmarkskvaliteter gir en imponerende helhet. Det holder til en tredjeplass i denne konkurransen.
Nokian Hakkapeliitta 10
79 poeng
Last- og hastighetsindeks:94TMontering:Rotasjonsretning
Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.
Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.
Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.