Hyundai i30, front
VERDIG UTFORDRER: Hyundai i30 er kanskje den utfordreren som nå er nærmest VW Golf i komfort og kjøreegenskaper. Foto: Espen Røst
Hyundai i30

Hyundais nye pris- og utstyrsbombe

Nytt utseende, nye motorer, nytt understell og bedre plass. Nye Hyundai i30 er nesten ikke til å kjenne igjen sammenliknet med den gamle. Kjørekomforten er nå høyde med VW Golf.

Del denne artikkelen
74 Poeng

For noen måneder siden fikk Hyundai bestselgeren Ioniq i butikken.

Den leveres både som hybrid, billig elektrisk og som ladbar hybrid.

Kundene har stått i kø og det betyr at nye i30 er kommer litt ut av fokus, Den har tross alt «bare» to nye bensinmotorer på 120 og 140 hester.

Etter vår mening fortjener nye i30 mer oppmerksomhet.

Billigste utgave koster fra 235.000 kroner, mens vår bil med den største motoren, en fin sjutrinns automatgir og mye utstyr koster 340.000 kroner.

Elektriske Ioniq koster til sammenlikning fra 232.000 kroner.

Vår første innskytelse på plass bak rattet i i30, er at «her har det virkelig skjedd store ting».

Hyundai i30, interiørBARE BENSIN: Mens Hyundais bestselger Ioniq leveres både som elektrisk, hybrid og ladbare hybrid, har i30 «bare» bensinmotorer å by på.

Hjuloppheng og styring er mer kompakt og presis, noe som gir bedre egenskaper både på svingete vei og i kritiske situasjoner. I tillegg er komforten blitt betydelig bedre.

Det er lett å finne seg til rette bak rattet. Plassen innvendig er også på høyde med Golf – kanskje litt bedre.

i30 er åtte centimeter lenger, noe som gir litt større bagasjerom, men litt mindre beinplass bak.

Hyundai i30BOMBE: Når vi ser på plassen og utstyret i forhold til prisen, er nye i30 en liten bombe.

Utstyret er betydelig oppgradert og vår bil har mye utstyr med blant annet LED hovedlys og, fartsholder som regulerer avstanden til bilen foran. Også sikkerhetsutstyret omfatter en rekke viktige hjelpesystemer.  

I august kommer stasjonsvogn-utgaven av i30.

Den forventes å bli bestselgeren.

Hyundai i30, interiør

 

Hyundai i30

Lengde/bredde/høyde: 434/180/146 cm
Vekt: 1305/348 (kg, inkl fører/nyttelast)
Hengervekt: 1400 kg
Sikkerhet: Nyeste modell er ikke testet. Forrige modell fikk 5 stjerner i EuroNCAPs test i 2012
Sikkerhet voksne: Ikke testet
Sikkerhet barn: Ikke testet
Opplyst forbruk (l/mil): 0,52 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
Vårt målte forbruk (l/mil 0,60 (forbruk på blanding av landevei og småkjøring)
CO2 (g/kg): 120 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
NOx (mg/km): 19,7 (fabrikktall etter EU-normen for blandet kjøring)
Støy (80 km/t): 71,5 dBA (målt i hodehøyde i kupeen i 80 km/t på tørr asfalt)
Støy (akselerasjon): 69,9 dBA (målt ved 80 km/t under full akselerasjon med automatgir)
Akselerasjon (0-100): 9,7 sekunder (målt med to personer i bilen)
Akselerasjon (50-80): 3,1 sekunder (målt fra 50–80 på 3.-gir med to personer i bilen)
Bremselengde (80-0): 22,6 meter (målt fra 80–0 km/t, på tørr asfalt med to personer i bilen og full ABS-brems)
Speedometer (misvisning i 80): 76,0 km/t (virkelig hastighet når speedometeret viser 80 km/t)
Takhøyde foran/bak: 104/97 cm (målt av Motor)
Beinplass bak: 62 cm (målt av Motor)
Bredde bak: 138 cm (målt av Motor)
Bagasjerom (liter): 395 (oppgitte fabrikktall)
Bagasjerom (maks lengde): 71/150 cm (målt fram til baksete-/forseteryggen)
Bakkeklaring: 14,0 (målt av Motor)
Beregning av annenhåndsverdi: Beregnet av Autolease, som er merkeuavhengig og vurderer alle nye modeller. De gir score fra én til seks, hvor seks er best, i forhold til klassen og markedet. I denne testen har man estimert markedsverdien etter fire år og 60 000 km
74 Poeng

Hyundai i30

Pris: Kr. 340.000, pluss reg.kostnader
Vi testet: Hyundai i30 1,4 T-GDI aut. Motor: Fire syl. rekkemotor, 1,4 lit. bensin m/turbo, 103 kW/140 hk v. 6.000 omdr. – dreiemoment 242 Nm v. 1.500 omdr. Ytelse (oppgitt): Aks. 0-100 km/t: 9,2 sek. Toppfart: 205 km/t. Dekk på testbilen: Michelin Primacy3 – 225/45 R17.

Miljø og forbruk: 7/10

7

Vi målte forbruket til 0,60 liter på mila, mens fabrikken oppgir 0,52. Det er et relativt stort avvik og en av bilene i testen med høyest forbruk. CO2-utslippet er på 120 gram og NOx-utslippet på lave 19,7 milligram. Det er litt høyere enn andre bensinbiler, men betydelig lavere enn en diesel.

Pris: 8/10

8

Rimeligste utgave av nye i30 koster 235.000 kroner, en like stor som VW Golf, men mye billigere en rimeligste utgave av en femdørs Golf. Vår testbil med Teknikk utstyrspakke koster 340.000 kroner og da får du automatgir og alt det utstyret du kan tenke deg i en bil i denne klassen.

Driftskostnader: 8/10

8

Hyundai har normale dele- og servicepriser. På bilen gir Hyundai 5 års/200.000 kilometers nybilgaranti. Forhandlerne praktiserer garantien på en svært god måte, ifølge Forbrukerrådet. NAF har få meldinger om feil og problemer på Hyundai. Vi målte et forbruk på 0,60 l/mil i en blanding av by- og landeveiskjøring.

Annenhåndsverdi: 8/10

8

Modellens markedsverdi etter fire år er beregnet av Autolease til å utvikle seg noe over snittet i klassen og bedre enn smittet i markedet. Modellen kommer standard med Plusspakke. Dette holder med tanke på restverdi.

Praktisk: 6/10

6

Hyundai i30 er en kompakt femdørs bil som passer godt for et par, men er i minste laget for en familie med barn. Bagasjerommet er på 395 liter, noe som er litt større enn i en VW Golf. De delte bakseteryggen kan slås ned ved behov for mer plass.

Sikkerhet: 0/10

0

Nye Hyundai i30 er ennå ikke kollisjonstestet av EuroNCAP. Den forrige modellen fikk fem stjerner i en noe enklere test i 2012. Saken oppdateres når EuroNCAP-test foreligger. Sammenlagtsummen i vår test er nå justert ved at summen er delt på ni, deretter ganger med ti, og rundet ned til nærmeste hele tall.

Design: 7/10

7

Å beskrive designen til i30 blir nesten som en blåkopi av VW Golf: Den har et utseende som ikke skremmer noen, men som heller ikke er spesielt vågalt. Interiøret er bryddig og mer oversiktlig med elegant fargevalg. I tillegg er materialvalget nå mer elegant. Bilen har både koppholdere og armlene mellom forsetene.

Utstyr: 8/10

8

I vår «teknikk»-utgave er i30 den best utstyrte bilen i Golf-klasse-testen. På komfort-siden har den blant annet ryggekamera, dynamisk fartsholder, LED hovedlys, navigasjon, varme i rattet som standard. Bilen har blindsonevarsler, filskiftvarsler med rattkorrigering og automatisk bybrems for biler og fotgjengere som standard. Det siste har også den billigste utgaven av bilen.

Komfort: 8/10

8

Hyundai i30 har fått et understell med et oppsett som likner mye på det du finner i VW Golf: Understellet gir god fjæringskomfort på alle underlag og det innvendige støynivået er bra på de fleste underlag. Bak rattet i finner de fleste seg godt til rette og setene passer oss godt. Automatgir bidrar til en lettkjørt og komfortabel kjørefølelse.

Kjøreegenskaper: 7/10

7

Understellet i i30 er såpass stabilt og styringen så presis at bilen klarer kritiske manøvrer på en fin måte. Bilen har den korteste bremsestrekningen av de fire testbilene med 22,6 meter. I tillegg gir kombinasjonen av en relativt sterk motor og den nye, kjappe dobbelkløtsj-girkassen raske akselerasjoner. Vi målte 9,4 sekunder fra 0-100 km/t.

Totalt: 74 av 100 poeng

Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF: «Denne bilen passer for deg som vil ha en komfortabel og kompakt bil med mye utstyr til en ganske gunstig pris.»

Konkurrenter