SIKKER: Skoda Enyaq fikk 94 poeng for voksenbeskyttelse og 89 poeng i barnebeskyttelse i kollisjonstestene.

Får skryt av Euro NCAP:

Enyaq og ID.4 med toppscore i krasjtest

De nye elbilene VW ID.4 og Skoda Enyaq gjør det strålende i sikkerhetsvurderingen til Euro NCAP. Men to budsjettmodeller slaktes fullstendig.

Publisert Sist oppdatert

I Euro NCAPs siste sikkerhetstest var det fire modeller som ble vurdert: VAG-tvillingene VW ID.4 og Skoda Enyaq, samt Dacia-duoen Sandero Stepway og Logan.

Både Skoda Enyaq og VW ID.4 fikk toppscore med fem stjerner, men totalt sett fikk ID.4 en bedre poengsum - totalt 343 mot Enyaqs 336, og det til tross for at Skodaen fikk ett poeng mer i voksenbeskyttelse (94 mot 93).

Årsaken var at ID.4 forårsaker mindre alvorlige skader på myke trafikanter (score 76 mot 71), og gjør det bedre på sikkerhetsutstyr (85 mot 82).

ID.4 er utstyrt med såkalt Local Warning, et system som kommuniserer med omgivelsene og andre biler og har potensial for å advare om farlige trafikksituasjoner i nærområdet - såkalt V2X-teknologi.

Dette er ikke ennå tilgjengelig på Skoda Enyaq.

ID.4 best

Totalt fikk Enyaq 94 poeng i voksenbeskyttelse, 89 poeng for barnebeskyttelse, 71 poeng for beskyttelse av svake trafikanter og 82 poeng for sikkerhetssystemer.

ID.4 fikk 93 poeng i voksenbeskyttelse, 89 poeng for barnebeskyttelse, 76 poeng for beskyttelse av svake trafikanter og 85 poeng for sikkerhetssystemer.

To biler Dacia gjør det dramatisk mye svakere, med nedslående to stjerner hver. Disse resultatene er mindre relevante for oss, ettersom modellene ikke selges i Norge.

Men i skarp kontrast til de gode resultatene til VW og Skoda viser rumenske Dacia, et selskap i Renault-konsernet, at de holder seg så vidt innenfor minimumskravene i dag.

Trekk i nødbremsen

Vel har de et nødbremsesystem, men det reagerer bare på andre kjøretøy, noe som uansett snart blir påbudt. Derimot reagerer det ikke på fotgjengere eller syklister, og det er ingen fil-assistanse.

Imidlertid er kollisjonsbeskyttelsen ganske bra og ville gitt fire stjerner hadde det ikke vært for de øvrige svakhetene.

Både Dacia Sandero Stepway og Dacia Logan fikk bare 70 poeng i voksenbeskyttelse, 72 poeng for barnebeskyttelse, 41 poeng for beskyttelse av svake trafikanter og 42 poeng for sikkerhetssystemer.

Videoene nedenfor illustrerer forskjellene:

Applauderer sikkerhetssatsing

– Sikkerheten har gått videre, sier Michiel van Ratingen, som er generalsekretær i Euro NCAP.

– De største fremskrittene gjøres i dag ved at men bruker avansert teknologi for å hindre at ulykker skjer. Dacia har tydeligvis funnet sitt marked og holder seg til det, men to stjerner viser et lavt ambisjonsnivå, selv for et billig produkt, innvender von Ratingen.

– Skoda og Volkswagen viser derimot hva som kan oppnås og Euro NCAP applauderer dem for at de tilbyr kundene det høyeste sikkerhetsnivå, sier generalsekretæren.

Resultatene – bil for bil: