IMPONERER: BMW iX3 går svært energieffektivt.
Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
BMW iX3 i Motors rekkeviddetest vinter 2021:
Oppsiktsvekkende god rekkevidde
Den splitter nye el-SUV-en fra BMW var under to mil fra å tangere sin offisielle rekkevidde. På krevende vinterveier er det særdeles bra.
BMW iX3 FULLY CHARGED EDITION
Pris testbil: Kr. 609.000
Oppgitt rekkevidde: 450 km.
Rekkevidde i testen: 432 km.
Ladetid fra 8 til 80 prosent (CCS):
38 minutter.
Dekkdimensjon: 245/50 R19.
Rekkeviddetesten:
BMW iX3 går inn i konkurransen med de mer luksuriøse SUV-ene uten å tilby firehjulsdrift og med litt mindre batteri og litt færre hestekrefter. Fordelen er lavere pris, og – skulle det vise seg – et oppsiktsvekkende lavt forbruk. Dermed ble sluttresultatet strålende. iX3 kom i særklasse lengst sammenliknet med egen offisiell rekkevidde (WLTP).
Ved 40 gjenstående km kom det en liten gul kontakt opp i displayet, og beskjeden «anbefalt ladestopp». Ved 37 gjenstående km kom det i tillegg opp en gul varseltrekant og beskjeden «varmen i bakrute og sidespeil redusert – lysstyringen fungerer». Ved 11 gjenstående km kom beskjeden «trekkraften er redusert, lad batteriet». Da ble bilen merkbart tregere. Trekkraften forsvant ytterligere til bilen stanset, rolig og behersket. Alle andre funksjoner kunne fortsatt benyttes. Etter et kvarter kunne bilen startes igjen og kjøre ytterligere en mil – altså totalt 442 km.
- Reell rekkevidde i testen: 432 km.
- Forskjell fra oppgitt rekkevidde: 18 km (-4 prosent).
- Kjørte km etter 0 prosent opplyst rest-rekkevidde: 20 km.
- Målt forbruk: 17 kWt/100 km (oppgitt WLTP-forbruk: 19,0 kWt/100 km).
Ladetesten:
Koblet til på Ionity, Dal i 7 graders varme med åtte prosent rest og hadde en ladeeffekt på 149 kW etter snaut tre minutter ved stolpen. Effektfallene kom i ganske bratte trinn, men den holdt seg over 125 kW nesten til vi passerte 40 prosent. Deretter var den på 90-tallet til vi passerte 50 prosent, på 70-tallet til vi passerte 65 prosent, og avsluttet med et ganske kraftig fall fra over 70 til 44 kW fra 75 til 80 prosent på batteriet.
BMW lover at bilen lader til 80 prosent på ca. 34 minutter, uten å si hva den da starter fra. Vi brukte 38 minutter og 20 sekunder fra 8 til 80 prosent og 36 minutter og 51 sekunder fra 10 til 80 prosent.
- Ladetid 8-80 prosent: 38 minutter, 20 sekunder.
- Oppgitt ladeeffekt: 150 kW.
- Faktisk målt ladeffekt: 149 kW.
- Energimengde mottatt: 56,797 kWt.
VINTER 2021 (Overskyet oppholdsvær, fra pluss 3-4 grader ved start til ned mot -5 på slutten)
Bilmodell
|
WLTP-rekkevidde (oppgitt)
|
Rekkevidde (målt)
|
Avvik i prosent
|
Forbruk (oppgitt) kWt/100 km
|
Forbruk (målt) kWt/100 km
|
Utstyrsnivå
|
Dekk
|
Ford Mustang Mach-E | 610 km | 502 km | −17,70 | 16,5 | 19,0 | 2WD | 225/60 R18 |
Tesla Model 3 | 580 km | 514 km | −11,37 | 14,8 | 13,6 | Long Range | 235/45 R18 |
Ford Mustang Mach-E 4WD | 540 km | 430 km | −20,37 | 18,7 | 20,0 | AWD Long Range | 225/60 R18 |
Polestar 2 | 468 km | 344 km | −26,49 | 19,3 | 21,0 | Standard | 245/45 R19 |
Xpeng G3 | 451 km | 341 km | −24,39 | 14,7 | 16,7 | Smart | 215/55 R17 |
BMW iX3 | 450 km | 432 km | −4,00 | 19,0 | 17,0 | Fully Charged Edition | 245/50 R19 |
VW ID.3 | 418 km | 340 km | −18,66 | 15,8 | 16,6 | First Plus | 215/55 R18 |
XC 40 Recharge P8 | 409 km | 332 km | −18,82 | 23,9 | 21,8 | Recharge Pure Electric P8 | 255/45 R19 og 255/50 R19 (bak) |
Citroën ë-C4 | 337 km | 261 km | −22,55 | 14,2 | 16,3 | Shine | 195/60 R18 |
Lexus UX 300e | 309 km | 257 km | −16,82 | 17,0 | 19,0 | Premium | 215/60 R17 |
Importørens kommentar:
– Det er alltid mange faktorer som spiller inn for en rekkeviddetest, men dette resultatet viser at BMW iX3 absolutt holder det den lover, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW.
Om testen:
Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt fulladet fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer. Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29, så sørover på rv27 mot Ringebu igjen og så på sideveien til E6 mot Vinstra.
Kjøringen foregikk i overskyet vær, med skiftende temperaturer fra pluss 3-4 grader i Oslo om morgenen, til -5 grader da siste bil stoppet nær Vinstra. Det var tørr vei under testen.