IKKE LURT: En Tesla Model 3 med takboks fikk lavere forbruk da boksen ble montert feil vei, ifølge undersøkelser gjort av den svenske eieren. NAF fraråder andre å gjøre det samme. Foto: Peter Fritzson

Tesla-eier fikk bedre rekkevidde med snudd takboks:

NAF: – Fraråder takboks-eksperiment

Et artig stunt, men slett ikke noe som bør praktiseres. Det er reaksjonen fra NAF på den svenske Tesla-eierens eksperiment med å snu takboksen.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Peter Fritzson målte 16,4 prosent lavere forbruk da han feilmonterte takboksen.

NAF har tidligere testet kollisjonssikkerheten til takbokser. Spesielt festemekanismen og lukkemekanismen er sårbar under kollisjon og nedbremsing.

Det er all grunn til å tro disse negative faktorene forsterkes når takboksen ikke er montert etter forskriftene.

– Det kan hende det ser ut som at festeanordningen passer selv når den er snudd, men spørsmålet er hva som skjer ved en kollisjon eller nedbremsing. En endring i måten boksen festes på kan medføre en svakhet som først vises i kollisjonsøyeblikket, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Fronten åpnet seg

I testen var det også mange av boksene som slet med å holde på innholdet i en kollisjon – og fronten åpnet seg.

– Når boksen snus, vil kanskje dette bli et enda større problem da bakenden ikke er designet for å holde tilbake så mye trykk. Hvis dette er en boks som åpnes bak, er trolig heller ikke låsemekanismen laget for å tåle den trykkbelastningen, fortsetter Sødal. 

Bakgrunnen for eksperimentet er dette: 

Den svenske Tesla-eieren Peter Fritzson fikk tips om at luftmotstanden med takboks ville bli lavere om han monterte boksen feil vei. Han fulgte rådet, og gjorde senere målinger som viste at forbruket ble 16,4 prosent lavere.

– Vår første reaksjon er at det er et artig stunt. Men vi anbefaler absolutt at folk av sikkerhetsmessige grunner bruker boksen slik den er designet og følger monteringsanvisningen. Forbruket under et slikt eksperimentet vil også påvirkes mye av både utforming på boks og bil, så dette resultatet er nok ikke lett å gjenskape for andre - ei heller anbefaler vi det, sier Sødal.