TILBAKE I FOCUS: Ford lanserer en kraftig forbedret Focus i fire uliek varianter. Her ved tre av dem: ST-Line, Active og Vignale. Foto: Ford Motor
Nå slipper Ford nye Focus:
Kan man fortsatt selge bil i Norge uten ledning?
Ford ruller nå ut det selskapet kaller «sin beste Ford noensinne». Nye Ford Focus vil kunne gi svar på om det fortsatt er mulig å selge kompaktklassebiler i Norge uten ledning.
Nå lanseres en ny utgave med det nyeste og beste Ford har av teknologi, med to motorvarianter for både bensin (1.0 og 1.5 liter EcoBoost) og diesel (1.5 og 2.0 liter EcoBlue). Først neste år kommer samme modell som mild hybrid.
Ford har solgt over 16 millioner Focus siden bilen ble lansert for 20 år siden. I 2011 og 2012 lå Ford Focus på linje med VW Golf og Passat som en av Norges tre mest solgte modeller, men de siste årene har salget falt.
Bilen kommer til Norge i sommer.
Nye Focus kommer i en rekke varianter skreddersydd ulike målgrupper, bl.a. som en meget godt utstyrt Titanium-variant, som en luksuriøs Vignale-modell, som den mer sporty og senkede ST-Line og en høyreist Focus Active. Den siste har rundt tre cm høyere bakkeklaring.
Den enkleste modellen starter på henholdsvis 260.000 kroner (1.0 l bensin) og 264.000 kroner (1,5 l diesel), mens både ST-Line og Titanium starter 34.000 kroner høyere. Ford Focus Vignale, som har det meste av utstyr som standard, starter på 326.000 kroner.
Med de forskjellige variantene vil også interiøret i bilen endre seg fra lekre detaljer og eksklusivt skinninteriør i Vignale, sporty karbonfiber og røde sømmer i ST-Line eller røffere tekstilvalg og overflater i Focus Active, i følge en pressemelding.
Ford lover at et nytt hjuloppheng gir bedre komfort og mer direkte styring, samtidig som en ny automatgirkasse åpner for bedre plass. Benplassen i baksetet er økt fem prosent, mens stasjonsvognen har et bagasjerom på 608 liter (1653 liter med baksetene nedfelt).
Men det er de teknologiske oppdateringene som kanskje frister mest for mange:
Forbedret Adaptiv Cruise Control (ACC) med køassistent (autostopp med oppstart innen tre sekunder), trafikkskiltgjenkjenning (leser skilt for hastigshetstilpasning) og filsentrering.
LED-lyssystem med et mer avansert kameraløsning som leser svinger og veimarkeringer opptil 65 meter foran bilen og tilpasser lyset deretter.
Selvkjørende parkeringsassistent, som med ett trykk på en knapp i midtkonsollen kan lukeparkere bilen eller parkere den vinkelrett inn i en luke som i et parkeringshus.
Fords første head-up-display på biler i Europa.
Unnamanøverassistent med en forbedret fotgjenger- og syklistoppdagelse.
Blindsonevarsler med varsel om kryssende trafikk og automatisk bremsing.
I tillegg lokker Ford med internettilgang for live trafikkoppdatering og et mobil wifi-hotspot for tilkobling av inntil 10 enheter for streaming.
Click to add image captionClick to add image-byline
Alle drivstoffalternativene møter de siste Euro 6.2-utslippskravene, målt etter den nye WLTP-metoden.
1.0-liters Ecoboost-motoren (tilgjengelig med 100 og 125 HK) har et forventet utslipp fra 107 g/km CO2. Den nye Ford Ecoboost 1.5-liters bensinmotoren er tilgjengelig med 150 og 182 HK, og har et forventet CO2 utslipp fra 120 g/km.
Den nye 1.5-liters EcoBlue-dieselmotoren (tilgjengelig med 95 og 120 HK) har et forventet utslipp fra 91 g/km CO2, mens 2.0-liters EcoBlue-motorene med 150 HK et forventet utslipp fra 112 g/km CO2.