GRUNNLAGET: Slik ser plattformen til de kommende elbilene fra VW-konsernet ut. Den kalles MEB, eller Modularer Elektrifizierungsbaukasten, om du vil.
Største omveltning for VW siden 70-tallet:
Dobler satsingen på elbiler
VW intensiverer satsingen på elbiler og lover nå 27 elektrifiserte modeller innen 2022. Det er de største endringene i konsernet siden Golf erstattet «bobla» tidlig på 70-tallet.
– MEB er et av de viktigste prosjektene i Volkswagen-historien, en teknologisk milepæl som likner overgangen fra Beetle («bobla», red. anm.) til Golf, sier VWs styremedlem for elektrisk mobilitet, Thomas Ulbrich, i forbindelse med at MEB-plattformen vises fram.
VW regner med å bygge 10 millioner biler på denne plattformen.
Første modell ut, I.D Neo, blir en heleelektrisk kompaktbil på størrelse med dagens Golf. Men nettopp fordi bilen fra grunnen av er bygget for eldrift, blir plassen vesentlig bedre.
Selv om VW har vært flinke til å kamuflere at e-Golf er en elektrifisering av en eksisterende modell, så har batteriet krevd bagasjeplass. På den nye plattformen ligger batteriet i gulvet. Det skal også gi gunstigere vektfordeling og bedre kjøreegenskaper.
Tre år etter at dieselskandalen begynte å rulle, har VW maksimal fokus på bilproduksjon som ikke stinker – verken konkret eller metaforisk.
I mai innrømmet ledelsen at etterspørselen etter elbiler hadde overgått konsernets beregninger, og at de skal være mulig å nå et mål om en million produserte elbiler i året innen 2025.
– Vi skal gjøre elbilen populær og få så mange som mulig til å bli entusiastiske, fastslår Ulbrich.