GÅR LENGRE: Tesla Model X har fått ny drivlinje som vipper estimert rekkevidde over 50 mil for Long Range-utgaven. Foto: Tom Hansen
Tesla oppgraderer «klassikerne»:
Øker rekkevidden – og tapene
Tesla tapte 5,5 milliarder kroner i første kvartal, i følge en børsmelding sent onsdag. Tidligere på dagen kunne selskapet glede framtidige kjøpere med 10 prosents rekkevidde-forbedring på Model S og Model X.
Det økonomiske underskuddet var ventet. Spørsmålet var bare hvor stort det ville bli. Og svaret:
Større enn ventet.
Tesla hadde et tap per aksje på 4,10 dollar i årets tre første måneder, mot 4,19 per aksje i samme periode i 2018.
Omsetningen økte riktignok fra 3,4 til 4,5 milliarder dollar (ca. 38,5 millarder kroner), men den var ventet 20 prosent høyere enn som så.
Natt til onsdag lanserte Tesla en ny drivlinje i sine to «klassiske» modeller som innebærer en betydelig forbedring av rekkevidden – uten at bilenes batterikapasitet økes.
Samtidig gjenintroduserer Tesla innstegsmodellene «Standard Range» for disse to modellene.
Estimert WLTP-rekkevidde for S- og X-porteføljen er dermed:
-
Model S Standard Range: 450 km
-
Model S Long Range: 610 km
-
Model S Performance: 590 km
-
Model X Standard Range: 375 km
-
Model X Long Range: 505 km
-
Model X Performance: 485 km
Model S Standard Range starter på 739 000 kroner, mens Model X Standard Range starter på 784 400 kroner.
Tesla varsler også at bilene har fått et forbedret ladesystem som gjør at bilene kan ta imot 145 kW på dagens generasjon Tesla Superchargere, og opptil 200 kW på V3-Superchargere.
I tillegg til at forbedringer ved luftfjæringssystemet gjør at bilene nå for fullstendig adaptiv demping, der fjæringssystemet automatisk tilpasser seg kjøring og kjøreforhold.