HAR TROEN: Mary Barra, toppsjef i General Motors, har voldsomme ambisjoner. Foto: GM
Amerikanere vil betale mer for elbiler:
«Dette er største business-mulighet siden internett kom»
Om lag to tredjedeler av respondentene i en amerikansk undersøkelse sier de er villig til å betale mer for en lavutslippsbil. Samtidig varsler GM at de venter å tjene penger på elbiler tidlig på 2020-tallet.
Og de to tingene henger naturlig nok tett sammen:
Det finnes knapt en bilprodusent i verden som har tjent penger på å produsere elektriske biler, selv om Nissan mener dagens Leaf-produksjon isolert sett går med profitt.
Det ekstremt høye salget i Norge henger sammen med de økonomiske insentivene for elbiler her til lands. Alle andre steder er elbilene oftest langt dyrere enn bensin- og dieselbilene.
Men undersøkelsen som InnovateMR har foretatt blant vel 700 bilkjøpere i USA er tydelig nok.
73 prosent av mennene og 60 prosent av kvinnene sier de kan tenke seg å kjøpe elektrifisert bil selv om den skulle koste mer.
Og blant disse er trenden klar:
Jo yngre og jo bedre utdannet, jo høyere sannsynlighet for å ønske seg elektrisk bil.
Les også: Slik er bilprodusentenes elektriske planer
Bilprodusentene må ha salgstallene kraftig opp – og helst også batterikostnadene kraftig ned – for å tjene penger på de elektrifiserte bilene.
Det kan gå fortere enn mange skeptikere har antatt, tror General Motors-sjefen Mary Barra.
– Jeg tror vi er i en god posisjon, nå som vi får ned kostnadene på batterier. Vi står ved begynnelsen av det som er den kanskje største businessmuligheten siden internett ble oppfunnet, uttalte Barra under GMs kvartalspresentasjon forleden.
Hun sa at GM venter å tjene penger på elbiler i 2021.
– Vi holder nå på å reposisjonere GM fra å være et merke som skulle være alle ting for alle personer i alle markeder, til å bli et strategisk, smidig og profitabelt selskap. Vi er fast bestemt på å finne opp persontransport på nytt og kapitalisere på et billionmarked, samtidig som vi gjør verden tryggere, bedre og mer bærekraftig, sa Mary Barra.
Les også: Dette er elbilen konkurrentene må slå