ENDELIG: Audis helelektriske Audi e-tron er omsider på norsk jord, til glede for en rekke potensielle kunder som har reservert bilen for 20.000 kroner, og som kan foreta en endelig bestilling i månedsskiftet november/desember. Foto: Tomm W. Christiansen

Endelig nærkontakt for norske e-tron-kunder, men:

Bare røre, ikke kjøre

De ivrigste E-tron-kundene betalte 20.000 kroner allerede i april 2017 for å kunne sikre seg et tidlig eksemplar. I disse dager kan de for første gang røre bilen. Men ikke kjøre.

Publisert Sist oppdatert

Fortsatt må kundene lese om prøvekjøringer for lukkede selskaper på den andre siden av kloden. Og kundene – i hvert fall de potensielle – er det i øyeblikket nesten 7000 av.

– Over 6800 står nå på reservasjonsliste, bekrefter kommunikasjonssjef i Audi, Morten Moum.

Disse har betalt 20.000 kroner for å bli blant de første som også kan bestille en bil. Den muligheten får de i månedsskiftet november/desember.

Men først på nyåret en gang kommer de første leveransene til Norge.

Som de fleste andre representanter for elbilprodusenter, er Audi-folket svært forsiktige med å gi løfter om leveringstidspunkter.  

Les også: Vi har faktisk kjørt e-tron – slik er den!

– Vi har veldig respekt for alle som har vist så stor interesse for e-tron, og det er viktig for oss å opprettholde den tilliten, sier Audi-direktør Elin Sinervo til Motor.

Men beskjeden fra toppledelsen her hjemme til sjefene på den spesialbygde e-tron-fabrikken i Brüssel er tydelig:

Behovet for biler er bortimot utømmelig.  

Det er fristende å skrive av stemningen var elektrisk da Audi-folket dro duken av det knallblå eksemplaret av e-tron som er hentet til norgesturnéen ut til forhandlernettet.

Men det ble mest høflig applaus, et stakittgjerde av smarttelefoner og små dannede køer inn til førersete og bagasjerom.

Les også: Så lange er ventelistene på de ulike elbilene

Finjustering

Nyhetens interesse rundt utseende og spesifikasjoner er tross alt borte. Nå handler det nok mer om å finjustere inntrykket og regne litt på økonomien før man eventuelt hopper fra reservasjonskøen til bestillingskøen.

– Det er et høyt spenningsnivå, sier Sinervo – og bekrefter at selv direktører synes det er gøy med ordspill.

Hun kan fortelle at den nyansatte europasjefen i Audi, Fintan Knight, nettopp har vært i Norge for å gjøre seg bedre kjent med et av elbilindustriens mest interessante markeder. Både reservasjonsløsningene, kunnskapen om den norske kundemassen og reelle volumtall var viktige temaer for Audi-sjefen.

Les også: Her er den elektriske Mercedesen

Som konkurrentene

Audis første helelektriske bil skal gi 40 mils rekkevidde, målt etter den strengere WLTP-normen. Bilen har 365 hk. Luftfjæring og firehjulstrekk er standard – og den kan trekke henger på 1800 kilo. Startpris 651.900 kroner.

Med litt nødvendig og litt artig utstyr, ender man på rundt 800.000.

Omtrent der konkurrenter som Jaguar I-Pace og Tesla befinner seg – og der Mercedes EQC kommer til å havne.

e-tron likner en Audi både utvendig og innvendig – og det er selvsagt et poeng. Utstillingsbilen var lakkert for å tiltrekke seg ekstra mange blikk, men de første bilene som kommer til landet, er svarte og grå. Da glir de raskt inn i trafikkbildet som sporty og elegante – ikke rare.

Les også: «Bomringenes far» kritiserer bompengene

På nært hold vil du naturligvis legge merke til at de dyreste utgavene har små kamerahus i stedet for tradisjonelle sidespeil. Bildene fra speilene projiseres på skjermer i overgangen mellom dør og instrumentpanel. Det gir enda bedre kontroll over dødvinkelen og en luftmotstandsgevinst for de helt spesielt interesserte.

Innvendig finner vi et meget elegant instrumentpanel med to berøringsskjermer og en materialkvalitet på tradisjonelt høyt Audi-nivå.

Plassen virker kanskje litt snauere enn de utvendige målene skulle tilsi, men dette er utvilsomt en bil som vil dekke en families behov i det daglige.

Så får framtidige tester vise hvordan den takler en tur med jevn stigning og mye bagasje i norsk vintertemperatur.

OPPBEVARING: Et lite rom under panseret gir plass til ladekabler.
STORT NOK: Bagasjerommet har størrelse til å takle noen feriedager for en familie.
KAMERA: To kameraer erstatter de tradisjonelle sidespeilene, og projiserer bildene på skjermer inne i overgangen mellom dør og instrumentpanel.