IKKE GRATIS: Regjeringen mener at elbileiere ikke skal være garantert halv pris i de kommunalt eide parkeringshusene, som her i Arresten parkeringshus i Grimstad. Foto: Grimstad kommune

Nå er det vedtatt i Stortinget:

Strammer skruen for elbil-parkering

Halv pris for elbilparkering begrenses til de som betaler med mobiltelefonen og kun langs offentlige gater og veier. I kommunale parkeringshus kan du måtte betale full pris.

Publisert Sist oppdatert

Inntil 2017 kunne elbileiere parkere gratis på kommunale parkeringsplasser.

Siden da har det vært opp til kommunene å gjøre nærmest som de vil, i påvente av nye regler.

Nå har samferdselsdepartementet kommet med forslag om nye regler, og disse ble vedtatt i Stortinget torsdag.

Bortsett fra prinsippet om at eiere av nullutslippsbiler skal betale maksimalt halv pris for parkering, blir mye fortsatt opp til kommunene.

Les også: Vi har prøvekjørt elbilen alle må måle seg opp mot

Hovedpunktene

Her er hovedpunktene i vedtaket:

  • Halv pris vil kun gjelde langs gater og veier, og ikke i kommunale parkeringshus og på kommunale parkeringsplasser. Men kommunene kan innføre halv pris også her, hvis de ønsker.

  • For å være garantert å få halv pris, må man betale for parkeringen på mobiltelefonen. Det blir ikke et krav om at parkeringsautomatene skal kunne tilby halv pris. Men når det settes opp nye automater, skal de være tilrettelagt for betaling av halv pris.

  • Ønsker du å lade, kan kommunene ta ekstra betalt for dette. Prisen er ikke spesifisert i departementets forslag. Mye vil derfor være opp til kommunene.

  • Ønsker kommunene å innføre forskjellig parkeringssats for bensinbiler og dieselbiler, skal satsene for nullutslippsbiler være halvparten av den laveste satsen for fossilbiler.

  • Ved brudd på parkeringsreglene må alle betale de samme gebyrene. Her blir det ikke halv pris for elbileiere.

Les også: «Vi må slutte å demonisere all dieselteknologi»

De to store medlemsorganisasjonene for norske elbileiere, NAF og Norsk elbilforening, er både kritiske og positive.

NAF er positive til at kommunene selv kan bestemme mye.

– Men dette setter også krav til bilistene om å følge med på reglene. Derfor er det viktig med god informasjon og tydelig skilting, sier rådgiver Line Lillebø Osfoss i NAF.Både NAF og elbilforeningen mener 50 prosent-regelen må gjelde for alle typer parkering.

– Ikke bare på gateplan, men også på kommunale parkeringsplasser og kommunale parkeringshus, sier seniorrådgiver Ståle Frydenlund i elbilforeningen.

Elbilforeningen påpeker også at kommunene ikke pålegges ta betalt, og at det dermed kan være gratis å parkere for nullutslippsbiler.

Les også: Så mye koster parkering i storbyene

Overgangsperiode

Inntil de nye reglene trer i kraft er det helt opp til kommunene å bestemme om og i hvilken grad eiere av nullutslippsbiler skal betale for parkering.

Det fører til mange forskjellige løsninger – som for mange bileiere er svært forvirrende å forholde seg til.

Ifølge tall fra elbilforeningen ved siste årsskifte har ca. 25-30 prosent av bykommunene fortsatt gratis parkering for elbiler. Ca. 30-35 prosent tilbyr å parkere elbil gratis noen steder i bysentrum, mens ca. 35-40 prosent av bykommunene helt eller delvis har innført betaling for elbiler.

Kommuner som har innført full betaling for nullutslippsbiler behøver ikke umiddelbart å redusere takstene til det halve. De kan innvilge seg en overgangsperiode før halv pris innføres.

Les også: En av fire mangler lademulighet hjemme i Oslo