Bilkø på E18 inn mot Oslo
NYE BILER I KØ: Elbilene hoper seg i kollektivfeltet på E18 inn mot Oslo. Foto: Lise Åserud, NTB scanpix
Stadig flere elbiler på veiene:

Regjeringen frykter at vi dropper bussen

Regjeringen frykter at alle elbilene kan føre til økt trafikk i byene fordi folk dropper å reise kollektivt, gå eller sykle – og heller velger elbilen.

Del denne artikkelen

Det er i forbindelse med innføring av parkeringsavgift  for elbiler regjeringens frykt for økt elbiltrafikk kommer frem.

– Undersøkelser viser at elbiler og elbiltrafikk erstatter kollektivtrafikk, gange og sykling, skriver Samferdselsdepartementet i stortingsproposisjonen for innføring av parkeringsavgift for elbiler.

Samferdselsdepartementet viser til en rapport fra Transportøkonomisk institutt og frykter økt elbiltrafikk først og fremst vil ramme byene.

– Økt biltrafikk med elbiler som følge av redusert pris på parkering vil i første rekke komme i byområdene, heter det i proposisjonen.

Les også: En milepæl: 200 000 elbiler

Tips fra NAF
God elbil-økonomi
Kjøpe brukt elbil

Markedet for brukte elbiler vokser raskt. Les våre tips for et trygt bruktbilkjøp.

Eksploderer

Frem til nylig har det vært gratis å parkere elbil på offentlige parkeringsplasser. Nå må også elbilene som hovedregel betale, men bare halv takst.

Samtidig eksploderer elbilandelen. Nå er det 200 000 elbiler på veiene, og snart utgjør de 10 prosent av alle personbilene.

Elbilbestanden er doblet på under to år, og for stadig flere bileiere er det mulig å parkere rimelig i byene.

Les også: Slik er bilprodusentenes elbilplaner

Like mye svevestøv

Samferdselsdepartementet påpeker at elbiler ikke har nevneverdig bedre miljøegenskaper enn fossildrevne biler når det gjelder både svevestøv og støy.

– Dersom halv pris på parkering for elbiler medfører økt trafikk, kan disse ulempene øke noe, skriver departementet.

Samferdselsdepartementet frykter ikke bare økt trafikk, men også økt trykk på kommunale parkeringsplasser.

– Siden elbilene utgjør en stadig større del av bilparken vil kommunene få mindre fleksibilitet til å bruke pris som virkemiddel i den lokale parkeringspolitikken, skriver departementet – som også frykter at bilister som kjører rundt for å lete etter ledig parkering vil øke.

Les også: Kia e-Niro årets familiebil i Sverige

– Også elbiler er en ulempe

Byrådet i Oslo nekter å godta økt trafikk i Oslo sentrum.

– Elbiler skal fortsatt ha fordeler fremfor fossilbiler. Samtidig er vi obs på at bruk av bil, uansett teknologi, har ulemper for byen og tar mye plass. Å gå, sykle, ta buss eller bane er og skal være førstevalget i Oslo, og det legger byrådet til rette for, sier samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) til Motor.