LITEN SKADE, LANG VENTETID: Frontlykten og forskjermen ble skadet på bilen til Edward OlafsenFoto: PRIVAT
– Urimelig, mener Forbrukerrådet:
Tryg Forsikring skulle spare penger, Edward ble uten bil
Forsikringsselskapet Tryg får sterk kritikk etter kundebehandlingen av Edward Olafsen. Han ble uten bil i tre måneder, fordi Tryg ville spare penger. De nektet ham reparasjon på merkeverksted.
1. juli i fjor sommer ble familien Olafsens bil påkjørt.
Volvoen fikk kun mindre materielle skader. Forskjermen og venstre frontlykt ble
ødelagt, og måtte repareres for 68.000 kroner.
Edward Olafsen har det som Tryg Forsikring selv omtaler
som deres aller beste bilforsikring; «Bil ekstra». Forsikringen er dessuten en
kollektiv forsikring gjennom Utdanningsforbundet.
– Men så begynte «moroa», sier Olafsen til Motor – og rister
på hodet.
En tilsynelatende god skadeforsikring var ikke nok. Det
tok hele tre måneder å reparere skadene. Først 27. september fikk familien på
Lørenskog på Romerike bilen sin tilbake.
Tryg nektet
Årsaken var at Tryg Forsikring ville reparere på et verksted
de har avtale med, selv om det på dette verkstedet var lang ventetid på grunn
av delemangel. Edward Olafsen fant selv et anerkjent merkeverksted som kunne
reparere langt raskere. Men Tryg nektet ham å bruke merkeverkstedet.
– Tryg kan avgjøre hvilket verksted som skal brukes,
skrev Trygs saksbehandler i avslaget til Olafsen.
Dermed ble familien stående uten egen bil i totalt tre måneder.
– Når vi forsøkte å bruke den, fikk vi melding om at nødbremsesystemet
ble utløst.
Tryg ville heller ikke gi dem leiebil utover 31 dager,
selv om det var forsikringsselskapets avgjørelse at bilen skulle repareres på
et bestemt verksted med lang ventetid.
Olafsen klaget til Finansklagenemnda, som behandler
konflikter mellom blant annet forsikringsselskaper og deres kunder. Alle de tre
nemndsmedlemmene i Finansklagenemndas skadenemnd mener Olafsen ble behandlet
urimelig av Tryg Forsikring.
Nemnda består av én representant fra Forbrukerrådet, én
representant fra forsikringsbransjen, og en uavhengig leder for nemnda, som er professor
ved Universitetet i Oslo.
Lederen og bransjerepresentanten konkluderte likevel med
at Olafsen ikke skal få medhold i sin klage, fordi kundene nyter godt av
reduserte premier når Tryg forsøker å spare penger.
Sterk kritikk
Forbrukerrådets representant Hege Sundby var ikke enig.
Hun tok dissens og ga Tryg Forsikring sterk kritikk.
– Det er vanskelig å se rimeligheten i at Tryg skal
påføre forsikringstakeren en stor ekstrakostnad ved å nekte ham reparasjon på
et godkjent merkeverksted, som kan utføre dette innenfor normaltid, skriver
Sundby i vedtaket.
Hun påpeker også at Tryg ikke har dokumentert at det
ville blitt dyrere å reparere på merkeverkstedet enn på Trygs avtaleverksted.
Til Motor utdyper forbrukerjurist Thomas Iversen
Forbrukerrådets kritikk mot Tryg:
– Vi reagerer på at selskapets rett til å velge verksted
går på bekostning av kundens rett til å få utbedret skaden innenfor 31 dager,
som er den perioden han hadde leiebildekning. Det er urimelig.
Annonse
– Ser rart ut
Da Edward Olafsen etter tre måneder fikk bilen tilbake,
var det med én ny lykt med hvitt lys, og med én gammel lykt med svakere gult
lys.
– Det ser helt rart ut, forteller han, og viser oss bilder.
Han påpeker at det også kan være et trafikksikkerhetsproblem
med to forskjellige lykter og to forskjellige frontlys.
Tryg, derimot, avslo også dette.
I avslaget skriver forsikringsselskapet at Olafsen må
akseptere fargeforskjellen, og at Tryg reparerer på billigste måte.
– Åpenbart
Forbrukerjurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet har sett
bilde av lysene. Han er enig i at det kan være en trafikksikkerhetsmessig
utfordring.
– Det ser ikke bra ut. Det fremstår åpenbart for meg at
lyktene bør være like, sier han.
Olafsen klaget til forliksrådet, som nylig ga ham medhold.
Forliksrådet har dømt Tryg Forsikring til å bytte frontlykt og pære også på
venstre side, slik at frontlyktene blir like.
Annonse
Tryg beklager
Etter at dommen i forliksrådet ble avsagt, hørte ikke Olafsen
noe fra Tryg forsikring, før dagen etter at Motor kontaktet
forsikringsselskapet.
– Da ringte de og lurte på hvor jeg ønsket reparasjonen,
forteller Olafsen til Motor.
Han er glad for støtten fra Forbrukerrådets representant
i Finansklagenemnda, og for at han vant frem i forliksrådet.
Men han er kritisk til Trygs behandling av ham.
Det er også Trygs kommunikasjonssjef Ole Irgens, som
bekrefter at de nå skifter også frontlykten med det gule lyset.
– Vi beklager at denne saken ikke ble løst tidligere, og
på en enklere og smidigere måte for kunden, skriver Irgens i en epost til
Motor.
Fleksibilitet
I avslagsbrevet fra Tryg til Olafsen, understreker saksbehandleren
at det er Tryg som velger verksted. Den erfarne forbrukerjuristen Thomas
Iversen har også inntrykk av at det er normalt.
– I hvert fall er det slik at forsikringsselskapene
forbeholder seg retten til å velge verksted, sier Iversen.
I et intervju med Motor hevder imidlertid kommunikasjonssjef
Ole Irgens i Tryg at kundene kan velge verksted selv.
– Men repareres kjøretøyet på et av våre
avtaleverksteder, premieres kundene med redusert egenandel.
Han fastholder at Tryg ikke gir leiebil utover 31
dager. Det gjelder uten unntak.
– Det er imidlertid en fleksibilitet i avtalen. Man kan
hente ut og levere inn leiebil etter behov. Man trenger altså ikke ta ut de 31
dagene sammenhengende.
Annonse
PS.
Motor har spurt Statens vegvesen om gult frontlys på den
ene lykten og hvitt frontlys på den andre lykten vil bli påpekt i kontroll.
Kommunikasjonsrådgiver Liv Bulling skriver i en epost at
det ikke er regelverk om hvor like lysene skal virke, men at det skal være
samme type lykt.
– På kontroll vil det i utgangspunktet ikke bli mangelmerknad
dersom en hovedlykt er ny og den andre er eldre, og har redusert virkning. Når
det gjelder styrken på lyset, gjør kontrolløren en skjønnsmessig vurdering om
en eller flere av lyktene åpenbart har for svak virkning, skriver hun.