
16 milliarder til vedlikehold:
– Dette er altfor svakt, Hareide!
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) varsler 16 milliarder til vedlikehold av fylkesveiene. – Altfor svakt, sier NAF.
Fredag legger Hareide frem Nasjonal Transportplan 2o22-33, myndighetenes rullerende 12-årsplan for landets samferdselspolitikk.
Vedlikeholdsetterslepet på et stadig skrøpeligere fylkesveinett var antatt å prioriteres høyt. Det blir det ikke.
16 milliarder over 12 år, var beskjeden fra Hareide på NRK Dagsrevyen tirsdag kveld.
Sist sommer slo fylkeskommunene alarm og varslet om et vedlikeholdsetterslep på over 60 milliarder kroner, i et innspill til transportplanen som nå presenteres.
Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) har gjort beregninger som sier etterslepet nå vokser med tre milliarder i året, tall som tilsier at etterslepet vil vokse ytterligere hvis regjeringen får støtte i Stortinget på dette punktet.
– Behovet er enormt
NAF er svært kritisk til Hareides prioriteringer.
– Dette er alt for svakt når behovet er så enormt. Forfallet på fylkesveiene er på mellom 60 og 90 milliarder kroner. Det betyr at det kan ta 40 år – nesten to generasjoner – å ruste opp fylkesveiene, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF, i en pressemelding.
Vedlikeholdspotten er på 825 millioner årlig kroner de første seks årene, de siste seks årene skal beløpet økes til 1825 millioner.
- 16 milliarder til fylkesveiene kan høres mye ut, men det er ikke mer enn det regjeringen nettopp lovet bort til to nye veier i Nordland og Troms. Samferdselssektoren i Norge preges av at det er mer populært å bygge nytt enn å vedlikeholde det vi har fra før, sier Ryste.
12 milliarder bak i Vestland
Sommeren 2019 stemte stortingsflertallet ned et forslag fra Ap, Sp og SV om å lage en plan for å få bukt med etterslepet – med henvisning til at svaret skulle finnes i NTP.
I flere av fylkene ble etterslepet sist sommer beregnet nær eller over 10 milliarder. Vestland fylke har rapportert det største etterslepet med 12 milliarder.
PS: NTP legges frem i statsråd fredag – og presenteres deretter på en pressekonferanse med statsminister Erna Solberg, kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby, barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad og samferdselsminister Hareide.