PÅ VEIEN: Kinesiske Aiways har klart å få sin første elektriske SUV – U5 – ut på markedet.

Aiways slår Byton i lanseringskamp:

Haren leder på skilpadden i kinesisk elbilrace

Aiways imponerte oss mindre enn Byton, men førstnevnte er først på markedet.

Publisert

Aiways

  • Grunnlagt i 2017
  • Første modell er en elektrisk SUV, U5, som kommer i salg nå.
  • Rekkevidde er oppgitt til 400 kilometer (WLTP).
  • Prisen i Tyskland er litt over 30.000 Euro - i underkant av 320.000 kroner.
  • To kommende modeller, U6 og U7, er vist som konseptbiler.

I Kina har man igjen begynt å organisere bilmesser. I det minste fagmesser.

Bilmessen i Chengdu går av stabelen i disse dager, og der viste elbilprodusenten Aiways frem både el-SUV-en U5, som nå kommer i salg, og en nesten produksjonsklar U6.

I tillegg annonserte de en kommende, større SUV, U7.

Sommeren 2019 fikk Motor anledning til å teste prototypen av den første modellen, U5 mellom Oslo og Sverige. Den ble bedømt å ha noen gode egenskaper, men den samlede dommen ble ikke særlig positiv.

Aiways er et oppstartselskap fra 2017 grunnlagt av en tidligere salgssjef for Volvo i Kina, Fu Qiang.

Bildeserie – bruk pilene øverst for å bla frem eller tilbake:

Aiways U6 ion (konseptbil)
Aiways U6 ion (konseptbil)
Aiways U6 ion (konseptbil)
Aiways U6 ion (konseptbil)
Aiways U5 (i produksjon)
Aiways U5 under reisen fra Kina til Europa i fjor sommer.
Aiways U5 (i produksjon)
Aiways U5 (i produksjon)
Aiways U5 (i produksjon)
Aiways U5 (i produksjon)
Aiways U5 (i produksjon)

På gjennomreise

Fu fikk med seg på laget tidligere SAIC-topp Gu Feng og tyskeren Roland Gumpert, som kom fra Audi før han ble selvstendig sportsbilprodusent.

Og i fjor var de altså i Oslo, på gjennomreise.

For øvrig hadde de to kinesiske grunnleggerne da byttet navn fra Fu Quiang og Gu Feng til ... Samuel Fu og Gary Gu.

Et annet elbil-oppstartsselskap fra Kina, Byton, som også besøkte Oslo - allerede i 2018 - har det gått mer trått med.

De annonserte nylig at de må sette all aktivitet på pause de neste seks månedene.

Kapasitet: 300.000 biler i året

Teamet i Aiways har unektelig vært driftig. Allerede har de en fabrikk med en produksjonskapasitet på 300.000 biler i året i byen Shangrao.

De har også et FoU-senter i Shanghai og ett i Europa, en batteripakke-montasjefabrikk i Changshu og et laboratorium i Detroit.

Fabrikken i Shangrao beskrives som både «smart og digitalisert» (AI i Aiways står visstnok for Artificial Intelligence - kunstig intelligens).

Produksjonsbilen U5 er på størrelse med en Mitsubishi Outlander: 468 centimeter lang, 187 centimeter bred og 170 centimeter høy.

Bagasjeromsvolumet oppgis til 432 liter med alle seter i bruk og 1.555 liter med annen seterad nedfelt.

400 kilometer

Batteripakken har en kapasitet på 63 kWt. Elmotoren yter 190 hestekrefter og 315 newtonmeter, 0 - 100 km/t skal ta ti sekunder og toppfart er 160 kilometer i timen.

U5 skal klare 400 kilometer på en lading etter WLTP-målemetoden, noe

Konseptbilen U7 ble vist allerede i fjor og er noe så spesielt som en elektrisk flerbruksbil.

Tekniske detaljer angående en eventuell produksjonsversjon er ikke kjent i skrivende stund.

Den ser like mye ut som et idé-laboratorium som en bil.

Bruk pilene for å bla i bildeserien:

Aiways U7 ion (konseptbil)
Aiways U7 ion (konseptbil)
Aiways U7 ion (konseptbil)
Aiways U7 ion (konseptbil)
Aiways U7 ion (konseptbil)