
Continental VikingContact 7
Piggfritt og (nesten) prikkfritt
VC7 har vunnet begge de to testene etter at dekket ble introdusert i 2018. Og fortsatt har ikke konkurrentene tatt inn forspranget.
PLUSS:
Bra grep på is og snø, lettkjørt når det presses. Lav støy.
MINUS:
Vannplaning.
VikingContact7 scorer nesten full pott i vintergrenene i årets dekktest.
Både på is og snø kommuniserer det tydelig med sjåføren hvor grepgrensen går, og det er logisk og enkelt å håndtere med forsiktig understyrt balanse.
Selv om høy oppmerksomhet på vinterunderlag, presterer VC7 bra også på barmarkrundene.

Det er stadig lett å håndtere når vi simulerer en krisesituasjon.
Dessuten har det korte bremsestrekninger og gir god styringspresisjon.
Som med mange andre piggfrie dekk er det egenskapene ved vannplaning som skaper størst bekymring.
At Continental-dekket dessuten er det stilleste, befester bare en klar testseier – igjen!
Continental VikingContact 7
88 poeng
Last- og hastighetsindeks:96T
Fakta
Produksjonsland:Tyskland Produksjonsdato:06/01 2020 Pigger:nei
Hardhetsgrad (Shore): 51
Snø
Akselerasjon:5 Bremselengde:8 Kjøreegenskaper:10
Is
Akselerasjon:5 Bremselengde:15 Kjøreegenskaper:15
Tørr asfalt
Bremselengde:4 Kjøreegenskaper:4
Våt asfalt
Bremselengde:6 Kjøreegenskaper:4 Vannplaning:3
Annet
Støy:5 Forbruk:4
Les også NAFs råd:
Dette må du huske om dekkskift

Slik beregnes poengene:
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5:
5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig
Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.
Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.
Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.
Her er alle dekkenes score i hver disiplin:
Poeng | Conti | Nokian | Goodyear | Pirelli | Nexen | Michelin | Bridgestone | Firemax |
Akselerasjon på is (maks 5) | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 |
Bremsing på is (maks 15) | 15 | 12 | 12 | 9 | 15 | 12 | 9 | 6 |
Kjøring på is (maks 15) | 15 | 15 | 6 | 15 | 12 | 9 | 9 | 9 |
Akselerasjon på snø (maks 5) | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 |
Bremsing på snø (maks 10) | 8 | 8 | 8 | 8 | 10 | 8 | 8 | 8 |
Kjøring på snø (maks 10) | 10 | 10 | 6 | 8 | 6 | 6 | 10 | 4 |
Bremsing på våt vei (maks 10) | 6 | 6 | 10 | 6 | 4 | 4 | 2 | 6 |
Kjøring på våt vei (maks 5) | 4 | 4 | 5 | 4 | 2 | 4 | 2 | 3 |
Vannplaning (maks 5) | 3 | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 |
Bremsing på tørr vei (maks 5) | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 5 | 3 |
Kjøring på tørr vei (maks 5) | 4 | 3 | 5 | 5 | 2 | 4 | 2 | 1 |
Drivstofforbruk (maks 5) | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 | 3 | 3 |
Støy (maks 5) | 5 | 2 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 |
Totalt (maks 100) | 88 | 80 | 79 | 79 | 71 | 70 | 64 | 54 |
Plassering | 1 | 2 | 3 | 3 | 5 | 6 | 7 | 8 |