OPEL CORSA-E: Elbiltest sommeren 2020.

Opel Corsa-e

Vokser med oppgavene

Rykende ferske Opel Corsa-e klarte nesten 36 mil i rekkeviddetesten.

Rekkeviddetesten

Motor og NAF har testet rekkevidde og ladeegenskapene på 29 av de mest populære elbilene på markedet.

Bilene kjørte fra sentrum av Oslo, via Hadeland og opp E6 i Gudbrandsdalen til de var tomme for strøm.

Dagen etter ble bilene tatt til ladetest på Ionity-stasjonen på Dal i Viken

Corsa-e er den mest anonyme av de fire i testen med identisk batteri. Men ute på veien og ved ladestasjonen står den fram med de sterkeste egenskapene.

  • Modellnavn: Opel Corsa-e.
  • Oppgitt WLTP-rekkevidde: 337 km.
  • Dekkdimensjon testmodell: 205/45R17.

Rekkeviddetesten:

Opel Corsa-e gikk 350 km innen den stanset helt. Det er 21 km lenger enn den oppgitte WLTP-verdien og 16 km over punktet der bilen viste 0.

Bilen viser gjenstående rekkevidde i intervaller på 10 kilometer, inntil det gjenstår 50 kilometer. Da vises det i intervaller på 2 km. 32 km før 0 (det siste av 8 barer på måleren, som da tilsvarer 12,5 prosent) kom beskjeden «Ladestand lav» opp i displayet.

Dette gjentok seg etter cirka hver fjerde kilometer. Ved 0 km igjen kom varselet “Batteriladestand kritisk: Ytelse begrenset”.

Fikk videre kjørt i maks 80 km/t, men uten særlig kraft. Gikk videre ned til maks 65 km/t cirka 3 km før full stopp. I de siste 100 meterne gikk den i 20 km/t.

Det var vanskelig å få startet bilen igjen etter at den var helt tom. Men etter 30 min våknet bilen, slik at den kunne kjøres de siste meterne bort til laderen.

  • Reell rekkevidde: 358 km.
  • Gjennomsnittsfart: 62 km/t

Med bistand fra TrackSys hadde vi GPS-trackere installert i hver bil for å monitorere bilenes posisjon og hastighet fra start til siste stopp. Tracksys er et av Norges ledende selskap på elektronisk kjørebok og flåtestyring.

Ladetesten:

Da vi koblet til ladestolpen, var det 7 prosent gjenværende strøm på batteriet. Den mottok omgående utlovede 100 kW., men duppet fort ned til 96 kW og holdt seg der i tre minutter.

Deretter stabiliserte den seg på 77 kW de neste snaue 10 minuttene mens batteriprosenten steg fra 25 til 50. Deretter kom et nytt dupp ned til 53-55 kW fram til 75 prosent batterikapasitet.

Da duppet effekten til 28 kW. Det merkbare droppet fra rundt 70 prosent, deler den med de tre øvrige bilene (e-208, e-2008 og DS3) i testen med samme batteri.

Ved 80 prosent hadde den ifølge «gjettometeret» 260 kilometer rekkevidde.

Ladetid 7-80 prosent: 35 min.

Energimengde mottatt: 35 kWt.

Importørens kommentar:

– Vi er godt fornøyd med hvordan Corsa-e framstår i rekkeviddetesten. Det er viktig å huske at dette er en småbil, som til tross for at den har et relativt stort batteri og rask hurtiglading, primært er en bil som brukes til daglig transport. Samtidig viser den jo med all tydelighet at den har rekkevidde nok til å fungere på hytteturen eller årets sommerferie, sier Stein Pettersen, PR og informasjonssjef Opel.

Generelt:

Vår rekkeviddetest er ingen vitenskapelig undersøkelse, men skiller seg fra andre målinger på ett viktig punkt: Alle bilene i testen kjøres samme rute, i omtrent samme fart (på fartsgrensen) og under samme værforhold.

Det gir grunnlag for å konkludere om hvilke modeller som leverer over eller under oppgitt WLTP.

Alle bilene ble kjørt fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer. Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29 og så sørover på rv27 mot Ringebu igjen.

Kjøringen foregikk under optimale forhold, med sol og vindstille. Temperaturen ved start var 16 grader, på Lillehammer var det 19 grader kl 13, mens det var drøyt 15 grader på Hjerkinn kl 18.00.

Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt til 0 km rest på batteriet, mens bilene vi ikke har hatt i test tidligere (Corsa-e var en av disse) ble kjørt fullstendig tomme slik at vi kunne se hvordan de oppfører seg de siste kilometerne.