STILLE UTENPÅ: Ford Mustang Mach-E kan få litt klassisk Mustang-lyd - men bare inne i kupéen.

Nostalgisk utstyr på elektrisk Ford:

Kan kjøre Mach-e med ekte Mustang-lyd

Ikke alle Ford-entusiaster jublet da konsernets elbilstolthet ble døpt Mustang. Nå kan elbilen utstyres med legendens motorlyd. Trøst eller vondt verre?

Publisert

Ford Mustanf Mach-E

  • Elektrisk «Crossover» med inntil 600 km rekkevidde.
  • To eller firehjulstrekk,
  • Hengervekt 750 kg.
  • Startpris: 422.000 kroner.
  • Til Norge tidlig 2021.

Fords elektriske nykommer Mustang Mach-E , har allerede fått en del oppmerksomhet for det som trolig vil oppleves som et svært velutviklet lydanlegg.

Integrert ligger også muligheten til å få kunstig motorlyd fra høyttalerne inn i kupéen.

Det siste er ikke unikt.

Flere elbilprodusenter tilbyr dette som en artig gimmick, gjerne kombinert med et sportsligere kjøremodus.

Kan ikke slås av

Andre, som Mazda, mener den kunstige motorlyden er helt avgjørende for å få trofaste kunder over fra forbrenningsmotorer til elektriske motorer.

I Mazdas kommende elbil, MX-30, er det faktisk ikke mulig å slå av den kunstig motorlyden.

Liker man først denne tanken, så vil vi tippe lyden fra en Mustang kommer høyt oppe på listen over klassiske motorlyder man kunne tenke seg å lytte til.

Og den kan du altså snart få i elbilen til produsenten som konstruerte Mustangen.

Italiensk firer?

Vi ser fram til produsenten som lar deg få en valgfri meny av klassiske motorlyder.

  • Hva med lyden fra «bobla» kanskje?
  • Eller en 5-sylindret Audi 100 fra rundt 1980?
  • En doven amerikansk v8-er uten turbo?
  • En hissig italiensk firer?
  • Eller selvsagt - en Mustang.

Vi tipper det blir en fersk kinesisk produsent uten stolte tradisjoner som eventuelt gleder oss med dette.

Motors oppfatning om kunstig motorlyd har vel dreid fra artig og litt kuriøst til unødvendig og - ja, kunstig.

Men det kan opplagt være gøy på enkelte dager.

Behagelig

Da vi nylig testet Mazdas kommende helelektriske MX-30 - som altså har kunstig motorlyd som faktisk ikke kan slås av - skrev vi følgende:

«Sjelden har vi hørt en mer behagelig, sofistikert bensinmotor. Men den er altså kunstig. Og den sitter i elbilen til Mazda.

Nærmere et år senere tenker vi mer dette:

Norge er verdens mest skolerte elbilnasjon. Du finner ikke en elbileier som savner lyden av en forbrenningsmotor.

Tvert i mot - den lyden føles plutselig like fremmed som synet av en som fyrer opp en sigarett.»

Varsle en elbil

Lyden kommer altså fra bilens høyttalere, og høres kun inne i kupéen.

Den må ikke forveksles med den utvendige lyden som aktiveres i lavere hastigheter og som først og fremst skal varsle en elbils nærvær i trafikken.

Lydnivået styres av de signalene sjåføren gir gjennom gassbruken og impulsene fra dreiemomentet.

Resten blir matematikk - og lyd av ulik styrke.

Den kommer i tre grader, avhengig av hvilket kjøremodus du velger:

  • Hviskende, engasjert eller uhemmet.
LEGENDEN: Ford Mustang ble introdusert på markedet våren 1964 - i motsetning til høsten, som var vanlig. Derfor ble de første bilene kalt «1964 1/2» Her er en cabriolet fra det første produksjonsåret.