GOD DEBUT: DS3 Crossback E-Tense

DS3 e-Tense:

Ny franskmann i pluss

Den lille crossoveren fra det ferske merket DS går 35 mil på en fin sommerdag.

Rekkevidde- og ladetesten

Motor og NAF har testet rekkevidde og ladeegenskapene på 29 av de mest populære elbilene på markedet.

Bilene kjørte fra sentrum av Oslo via Hadeland og opp E6 i Gudbrandsdalen til de var tomme for strøm.

Dagen etter ble bilene tatt til ladetest på Ionity-stasjonen på Dal i Viken.

DS er et ferskt merke på det norske markedet, men de batterielektriske kvalitetene deler den med sine mer kjente konsernsøsken i denne testen, Peugeot og Opel.

  • Modellnavn: DS3 e-tense.
  • Oppgitt WLTP-rekkevidde: 320 km.
  • Dekkdimensjon testmodell: 215/55R18

Rekkeviddetesten:

DS3 gikk 351 km innen den stanset helt. Det er over 30 kilometer lenger enn den oppgitte WLTP-verdien, og 21 kilometer over punktet der bilen viste 0 gjenstående kilometer.

DS3 viser gjenstående rekkevidde i intervaller på 10 kilometer, inntil det gjenstår 50 kilometer. Da vises det i intervaller på 2 km.

Det første varselet om at ladestanden var lav, kom ved 28 km., og deretter ved jevne mellomrom. Ved 0 gjenværende km, gikk bilen i «skilpaddemodus» og det kom hyppige varsler om at bilen mistet funksjoner.

Dette kjentes primært på akselerasjonsevnen. Klimaanlegget lot til å fungere som vanlig. På den siste kilometeren stoppet den rolig opp.

  • Reell rekkevidde: 351km.
  • Gjennomsnittsfart: 57 km/t

Med bistand fra TrackSys hadde vi GPS-trackere installert i hver bil for å monitorere bilenes posisjon og hastighet fra start til siste stopp. Tracksys er et av Norges ledende selskap på elektronisk kjørebok og flåtestyring.

Ladetesten:

Da vi koblet til ladestolpen, var det 7 prosent gjenværende strøm på batteriet. Den mottok omgående 98 kW., og løftet seg til utlovede 100 kW i løpet at det neste minuttet, før den stabiliserte seg på 96-98 kW de neste tre minuttene.

Deretter duppet den ned på 52 kW, og lå der i rundt åtte minutter fram til batteriet var 65 prosent oppladet. Ved 70 prosent duppet den ned til 43 kW, og ved 80 prosent ned til 28 kW. Kurven er ganske lik de tre øvrige bilene (e-208, e-2008 og Corsa-e) i testen med samme batteri.

  • Ved 80 prosent hadde den ifølge «gjettometeret» 280 kilometer rekkevidde.
  • Ladetid 6-80 prosent: 36 min.
  • Energimengde mottatt: 40 kWt

Generelt:

Vår rekkeviddetest er ingen vitenskapelig undersøkelse, men skiller seg fra andre målinger på ett viktig punkt: Alle bilene i testen kjøres samme rute, i omtrent samme fart (på fartsgrensen) og under samme værforhold.

Det gir grunnlag for å konkludere om hvilke modeller som leverer over eller under oppgitt WLTP.

Alle bilene ble kjørt fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer.

Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29 og så sørover på rv27 mot Ringebu igjen.

Kjøringen foregikk under optimale forhold, med sol og vindstille. Temperaturen ved start var 16 grader, på Lillehammer var det 19 grader kl 13, mens det var drøyt 15 grader på Hjerkinn kl 18.00.

Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt til 0 km rest på batteriet, mens bilene vi ikke har hatt i test tidligere (DS3 var en av disse) ble kjørt fullstendig tomme slik at vi kunne se hvordan de oppfører seg de siste kilometerne.