TIL TOPPS: Med lanseringen av Porsche Taycan kommer sportsbilene inn i elbil-segmentet for alvor. Og underbruket i det tyske Volkswagen-konsernet sender en klar beskjed til konkurrentene om at de mener el på alvor.

Vi har prøvekjørt nye Porsche Taycan:

0 til 100 på to øyeblikk

To blunk med øynene. 0-100 km/t på 2,8 sekunder. Så godt som lydløst. Akselerasjonen er brutal når jeg kastes bakover og sitter som klistret i sportsbilens sete. Porsche er her med sin første elbil, Taycan.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Vi har prøvekjørt nye elbilen fra Porsche. Deres Taycan har den råeste akselerasjonen av alle. Men billig er den ikke…

Den buldrer forsiktig, litt som når fjern sommertorden høres fra noen mil unna. Lyden fra Porsches første elbil har blitt heftig diskutert: Hvordan får man en elbil til å høres ut som en sportsbil?

Lyden kan forsterkes med Porsche Electric Sport Sound. Da med Taycans egen lyd som senere forsterkes for å lyde nøyaktig slik Taycan lyder.

Og også lyden imponerer på denne bilen, det er ikke slike sopranhvin som elbiler bruker å gi fra seg, men betydelig mer bass i dette lydregisteret.

Vi får dessverre ikke kjøre bilen selv under testen, bare sitte på. Vi befinner oss på en testbane i Belgia, og la oss bare slå fast: Det er en kjøretur i klasse med en riktig festdag på en god fornøyelsespark.

Les også: Auksjonsfiasko for legendarisk Porsche

Motorvalg

Taycan har to elektriske motorer, en på bakakselen og en foran som gir kraft til alle fire hjulene. 

Den kommer foreløpig i to motorversjoner – Turbo og Turbo S, med henholdsvis 680 og 761 hestekrefter.

Dreiemomentet forklarer katapult-følelsen du får ved maks pådrag. 1050 Nm for Turbo S er som et hestespark i ryggen.

Turbo har en pris i Norge på 1.314.000 kroner, mens Turbo S koster 1.598.000 kroner.

Taycan havner mellom 911 og Panamera i størrelse, såvidt under fem meter lang. Den skal produseres på samme fabrikk i Zuffenhausen som 911 og de andre sportsbilene.

Les også: Denne lanseringen slår alle rekorder

Store skjermer

Interiøret på bilen er svært iøynefallende. Helt digitalt, med fire store berøringsskjermer. Førerens oppmerksomhet rettes mot en 16,8 tommers skjerm rett bak rattet som blant annet har samlet lys- og chassisfunksjoner.

Midtkonsollen rommer en skjerm for ventilasjon og i midten finnes den klassiske multimediaskjermen.

Nytt på Taycan er skjermen over hanskerommet, som gir passasjeren mulighet til å la seg underholde uten å forstyrre sjåføren.

Tidsriktig nok er interiøret laget i holdbare og resirkulerte materialer.

Les også: Her er alle Motors elbil-tester

Lader i en fei

Taycan har en rekkevidde på 450 km.

Den bruker drøyt fem minutter på å lades for 100 kilometers kjøring, og lading fra 0 til 80 prosent tar 22,5 minutter – hvis ladestolpen har maksimal effekt, vel og merke. Det er den første serieproduserte bilen med et el-system på 800 volt.

Bilen har imponert i klassiske sportsbilstester i sommer:

Den klarte 26 akselerasjoner fra 0 til 200 km/t (alle på under 10 sekunder, og med et spenn mellom raskeste og «tregeste» på 0,8 sekunder) – uten å miste effekt.

I en utholdenhetstest gikk bilen 3425 km under 24 timers kjøring på bane, inkludert ladepauser. Det gir et gjennomsnitt på 142 km/t.

Les også: Se hvilken bil som er suveren i ladetesten

Som en Porsche

Utseendet, da?

Ser den ut som en Porsche?

Joda, den er bred rundt hoftene, med en skrånende taklinje og tydelig kontur rundt vinduene. Porsche ønsket å fremheve at dette er en elbil og har gjort helningen på panseret ekstra bratt for å vise at det ikke skjuler noen motor.

Dessverre måtte jeg forlate bilen etter noen runder på banen. Jeg kunne ha kjørt betydelig mer.

Taycan føles som en bekjent som bare blir triveligere, jo lenger vi henger sammen: Lyden, følelsen, akselerasjonen, berøringsskjermene.

Fremtidens sportsbil er sikret – og ja, den er allerede her.

Les også: Toyota går for EL-gull

Noen fakta om Taycan:

Pris: Ikke klar. 

Bilens mål: 496 cm lengde/197 cm bredde/138 cm høyde

Bagasjeromsvolum: 366 liter bak, 81 liter foran.

Vekt: 2370 kg.

Motorer: To el-motorer, en på framakselen og en bak som gir firehjulsdrift. Kan endres til tohjulsdrift for lavere forbruk. Maks effekt 680 hk (Turbo) og 761 hk (Turbo S). Maks dreiemoment 1050 Nm (Turbo S).

Kraftoverføring: Firehjulsdrift, kan med et knappetrykk endres til forhjulsdrift.

Batteri: 90,0 kWt lithium-ion, bruker fem og et halvt minutt på å lades for 100 kilometers kjøring, og lading fra 0 til 80 prosent tar 22,5 minutter – hvis ladestolpen har riktig effekt.

Toppfart: 260 km/t. 0-100 km/t på 2,8 sek.

Oppgitt elektrisk rekkevidde: 381-450 km (WLTP).

Oppgitt forbruk: 26,9 kWt/100 km.

PS: Prøvekjøringen er gjennomført av vår svenske samarbeidspartner Vi Bilägare.