HAR KLIMAPLAN, TRENGER LADEPLAN: Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn.

Møtte ladeoperatørene:

– Jeg har hørt så mange frustrasjoner!

Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn fikk luftet nasjonens frustrasjoner da han samlet ladeoperatørene fredag. – Nyttig, men det er fortsatt forbedringspotensiale på mange punkter, sier han.

Publisert

Dagens hurtigladernettverk holder ikke tritt med veksten i antall elbiler på norske veier, og i sommer har frustrasjonen toppet seg hos mange ferske elbilister.

Klagesangen har nådd helt til kongens bord.

– Jeg har hørt så mange frustrasjoner fra folk at jeg ville høre fra bransjen selv hva som er problemet, og vite hvorfor blir det ikke ordnet opp i, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) til Motor etter en times møte med representanter for 8-9 ulike ladeoperatører fredag.

– Jeg opplevde dem som ydmyke, for de ønsker gode kundeopplevelser og ser at det i sommer har vært et vanvittig trykk. Det er mange punkter det er forbedringspotensiale på. Det var veldig nyttig.

– Syns du at du fikk gode forklaringer?

– På en del punkt fikk jeg det. Men noen ting er jeg fortsatt litt spørrende til. Alle var enige om at det hadde vært for mange defekte ladere. I noen grad har covid-19 bidratt til å gjøre den situasjonen vanskeligere med hensyn til å finne reparatører, men de er veldig tydelig på at det er et problem og at slik skal det ikke være.

På høyeste alvor

– Har bransjen kontroll på utviklingen av det tilbudet som er nødvendig?

– Jeg føler det er et forbedringspotensiale og jeg tar på høyeste alvor den frustrasjonen som er uttrykt i sommer. Hvis vi skal klare klimamålene må vi klare 100 prosent nullutslipp i nybilsalget i 2025. Da skal det ikke bare være billig å kjøpe elbil, men også billig og enkelt å bruke elbil, sier Rotevatn.

– Når mange har kjent på frustrasjon med ladingen under sin første tur med elbilen, så er det et problem. Samtidig har det vært en veldig spesiell sommer med mange på norgesferie som brukte hurtiglader for første gang. Det har vært køer med folk som skulle gjøre noe de aldri har gjort før. Da tar det tid.

Må bygges ut

– Kan vi nå 2025-målet med dagens ladeinfrastruktur?

– Ikke med dagens, nei. Den må bygges ut kraftig. Nå forsikrer alle at de har store utbyggingsplaner og det er vel og bra, for dette er det gode penger å tjene på. Men det kom gode innspill til hva staten kan bidra med, blant annet forslag til endring av støtteordningene for å få bygd ut mer effektiv.

Sentralt i første fase av utbyggingsplanene er Teslas beslutning om å åpne sitt ladenettverk for andre.

– Tesla snakket mye om nye tjenester nå som de skal slippe inn veldig mange flere i sitt nett, hvordan de skal prise, hvordan appen skal fungere, og om planene om å bygge veldig mange flere ladepunkter – og litt mer spredt enn før. Det var interessant, sier Rotevatn.