DRAR AV DUKEN: Her er bilen vår jury mener er «Årets beste bilkjøp». Bilen står behørig omtalt i nyeste nummer av Motor som denne ukas distribueres til alle NAFs medlemmer. Foto: Tomm W. Christiansen

Motor kårer «Årets beste bilkjøp»:

En av disse 10 bilene er årets beste bilkjøp

Juryen i «Årets beste bilkjøp» har plukket ut sine ti finalister. Tre helelektriske, tre ladbare hybrider, en tradisjonell hybrid, to helfossile og én hydrogenbil.

Publisert Sist oppdatert

6. desember avslører vi vinneren – og den står også behørig omtalt i nyeste nummer av Motor som denne ukas distribueres til alle NAFs medlemmer.

Ser vi på nybilsalget, så er tendensen klar:

Nordmenn vil ha utslippsfrie biler. Fordi det er bra for lommeboka. Og også for miljøet.

Utfordringen er at det i øyeblikket finnes få elbiler som innfrir kravene man har til én bil. Enten er de for dyre i innkjøp og løpende kostnader (forsikring, service). Eller så er de for små, som elbiler flest.

Eller så er verken rekkevidden eller ladeinfrastrukturen god nok for dem som har lengre og energikrevende kjøredistanser. Eller de kommer ikke på veien før i – beste fall – 2019.

Les også: Her er alle bilprodusentenes elbilplaner

Utfordringer

Det har også vært utfordringen for juryen i «Årets beste bilkjøp». Kanskje vil våre barn og barnebarn fortelle at det aldri var vanskeligere å kåre det beste bilkjøpet enn i 2018.

Vel. Såpass dype hjulspor etterlater neppe dette året seg.

Men visst er det vrient. Og gøy.

Det har vært en stor utfordring for juryen å havne på en bilmodell vi trygt kan anbefale deg å bestille i dag – og bli fornøyd med.

Les også: Fem gode tips for elbilen i kaldt vær

Spenningsfall

Historien har vist at det kan dukke opp noen langvarige spenningsfall i elbilleveransene. Den nye rekkeviddekongen Hyundai Kona er et godt eksempel, med rundt to års leveringstid.

Erfaringsmessig er det også elbiler som ikke klarer å innfri rekkeviddeløftene fra reklamemateriellet når de havner i vårt nordiske klima.

Begge disse faktorene ønsker juryen å ha bedre kontroll på. Derfor er finalekandidater som Kia Niro Electric, Audi e-tron og Tesla Model 3 skjøvet over til neste års kåring. Og derfor nådde ikke Hyundai Kona helt til finalen.

Her er de 10 finalistene:

Nissan Leaf

Pluss: Masse elbil for pengene, kort leveringstid

Minus: Kjørestilling, begrenset hurtiglading

Vi skjønner godt at dette er Norges mest populære bil. For en liten familie med lademuligheter fungerer den utmerket i hverdagen, forutsatt at man trives med setene og kjørestillingen.

Mitsubishi Outlander

Pluss: Elektrifisert SUV med firehjulsdrift, mye bil for pengene

Minus: Dyr service. Tung bil gir høyt forbruk når eldriften opphører. Stiv, gammeldags kjørefølelse.

Pioneren blant ladbare SUV’er med firehjulstrekk er i toppform på sine eldre dager. Bra dokumentert rekkevidde på strøm. Materialkvaliteten innvendig har også fått et etterlengtet løft.

Mazda CX-5

Pluss: Romslig kupé, god plass til fire, komfortabel, høy kvalitetsfølelse.

Minus: Ingen form for elektrifisering, skrånende hekk tar sikt og bagasjeplass.

I god tradisjon leverer Mazda på design og både opplevd og reell kvalitet. I siste generasjon er også støynivået redusert. Dessverre ikke norgesvennlige drivlinjer.

Volkswagen e-Golf

Pluss: Gjennomført praktisk og funksjonell, klasseledende kjøreegenskaper, god komfort.

Minus: Dyrere enn konkurrentene, bare middels rekkevidde

e-Golfen har alle Golfens gode egenskaper, pluss enda litt bedre komfort. Men det finnes både større og billigere og mer langtrekkende konkurrenter.

Toyota CH-R

Pluss: Solid kvalitet i særpreget design, gunstig forbruk, gunstig pris.

Minus: Mørkt og lite barnevennlig baksete, interiør og kjøreopplevelse kjedeligere enn utseende.

Toyota er hybridpioneren, og leverer finjustert teknikk med høy kvalitet. Men dessverre ikke firehjulsdrift. Med CH-R har de også våget å være litt kreative med utseendet.

Hyundai Ioniq

Pluss: Gunstig pris, finnes som hybrid, ladbar hybrid og helelektrisk.

Minus: Lav takhøyde i baksetet, lav høyde i bagasjerom, lav bakkeklaring, litt dårligere rekkevidde enn de beste.

Som elbil er lave og slanke Ioniq blant de mest energieffektive. Rekkevidden er bedre enn dataene tilsier. En rimelig og sympatisk bil som takler de fleste daglige gjøremål for en liten familie.

 

Volvo XC 60

Pluss: Komfort, plass, sikkerhet, firehjulsdrift

Minus: Pris, utgifter, lav elektrisk rekkevidde

Drømmebilen for mange kan kjøres rimelig og miljøvennlig hvis behovet stort sett er småturer. Det kreves hyppig lading og lett gassfot for at ikke regnskapet skal gå i minus.

Skoda Octavia

Pluss: Romslig, bra motor og utstyr, firehjulsdrift og diesel

Minus: Kun diesel og bensin, litt kjedelig, ny modell i 2019

Kjemper i øvre del av salgsstatistikken, tross bare fossile motorer. Vi skjønner det godt. Meget god familiebil, ikke minst med diesel og firehjulsdrift. 

Hyundai Nexo

Pluss: Spennende hydrogenelektrisk teknologi, komfort, kjøreegenskaper, utslipp.

Minus: Fyllemuligheter, ikke firehjulsdrift og hengerfeste.

Foreløpig en bil for ytterst få, altså de som bor i nærheten av Norges få hydrogenstasjoner. En ytterst behagelig SUV med dieselbilens rekkevidde og null utslipp som vi applauderer fram.

VW Passat GTE

Pluss: Ladbar hybrid, ok rekkevidde på strøm, plass, komfort, kjøreegenskaper

Minus: Høyere vekt, mindre bagasjerom, ikke firehjulsdrift

Norgesfavoritt med midlertidig produksjonstans i påvente av 2019-modell med økt batterikapasitet og fortsatt lave utgifter etter nye målemetoder. Både utgående og kommende modell anbefales. 

Juryen består av Tom Andre Nilsen, teknisk konsulent i NAF, Tommy Wahlström, redaksjonssjef i Vi Bilägare og visepresident i juryen for «Car of the Year», Marlene Engan Aasen, kommunikasjonsrådgiver i NAF, Anette Berve, rådgiver i forbrukeravdelingen i NAF og Øivind A. Monn-Iversen, journalist i Motor med hovedansvar for bil og tester.