Motor test Mitshishi Outlander hybrid
FIREHJULSTREKK: To elektriske motorer, batteripakke og bensinmotor sørger for god komfort og lavt forbruk. Men det forutsetter at du tar bryet med å lade batteriene. Foto: Bo Mathisen
Motor test Mitsubishi Outlder ladbar hybrid interiør
PRISKUTT: Outlander er en stor bil med god plass til en familie. Fra nyttår ble avgiftene kuttet og prisen gikk ned med nesten 30 000 kroner. Foto: Bo Mathisen
Motor test Mitsubishi Outlander PHEV 2016

Test Mitsubishi Outlander PHEV - ladbar suksess

Mitsubishi Outlander PHEV er den første ladbare hybridbilen med firehjulstrekk. Den er stor og komfortabel, men du er helt avhengig av lademuligheter for å kjøre miljøvennlig

Her leser du hele testen med konkurrenter i magasinet Motor

PHEV HØRES MYSTISK UT, men betyr bare at bilen har en 12 kWh batteripakke som kan lades i kontakten hjemme (tar ca. fem timer), samt to elektriske motorer – en fora og en bak – som driver hjulene. Med fullt batteri kan du kjøre elektrisk i rundt 40 kilometer  før bensinmotoren starter og lader batteriene. Her behøver du med andre ord ikke ha noen angst for rekkevidden, slik som i rene elbiler. På korte turer kan du altså kjøre svært miljøvennlig forutsatt at du tar deg bryet med å lade. De elektriske motorene yter 82 hester hver, men trenger du ekstra kraft trår bensinmotoren hjelpende til.  Til sammen har du 162 hester å rutte med og det gir rask akselerasjon under alle forhold.

Mitsubishi skryter av et forbruk på 0,19 liter på mila, men dette er målt på en relativt kort strekning. Vi kjørte 170 kilometer landevei fra Gardermoen til Moelv på vinterføre og fikk et forbruk på 0,69 liter på mila. Da var batteriet 40 prosent ladet ved start. Dersom du ikke lader batteriene blir forbruket høyere enn på de fleste andre biler, fordi batteri og elmotorer veier 300 kilo ekstra.

Outlander PHEV er stillegående og overgangen mellom elektrisk drift og vanlig motor er nesten umerkelig. At bilen har automatgir gjør komforten enda bedre. På svingete landeveier merker vi den ekstra vekten i form av en litt mer slapp kjørefølelse.

Fabrikken oppgir bagasjerommet til 463 liter. Det er en del mindre enn i de beste i testen. To barn i seter pluss en voksen får plass i baksetet. I motsetninger til en del andre hybridbiler, kan Outlander trekke henger opp til 1500 kilo. Firehjulstrekken, som besørges av de to elmotorene, fungere raskt og godt. Vår testbil koster rundt 430 000 kroner etter avgiftskuttet ved nyttår. Outlander leveres også med tohjulstrekk, uten hybriddrivverk, fra rundt 300 000 kroner.

Kan kjøres elektrisk, god plass
Høyt forbruk uten lading

Mitsubishi Outlander PHEV

Pris testbil:427 900,- PHEV Instyle+ 4WD
Billigste:294 000,- 150 hk bensin 2WD
Motor testbil:Bensin + to elmotorer
Ytelse:Totalt 164 hk/124 NM v. 4500 omdr.
Moment:195 NM v 0 omdr.
Toppfart/aks. 0-100 km/t:170 km/t - 11,0 sek.
Forbruk/CO2 blandet:0,19 l/mil - 44 g/km
Dekk:ian Hakkapeliitta R2 SUV
Lengde cm:466
Egenvekt inkl. fører/nyttelast kg:1885/425

Sjekk at kartet i navigasjonssystemet er oppdatert når du kjøper bilen. Vi har fått en del klager på gamle kart-data i nye biler. Standard utstyr i testbilen er ellers DAB-radio, elektrisk lukking av bakluken, xenon hovedlys, fartsholder, skinnseter og en god del mer.

VÅRE MÅLINGER

Støy v/90 km/t dBA

68,0 (66,8)*

Forbruk landevei l/mil

0,69 (0,63)*

Aks 0-100 km/t sek.

11,8 (13,1)*

Bagasjerom liter

463 (492)*

*= gjennomsnitt seks konkurrenter